הבשורה מנצרת: תעשיית הרכב מתקרבת לעצמאות
החברה החלה לספק אתמול לצה"ל את רכבי השטח סופה 3 במסגרת העיסקה שנחתמה לפני כשנתיים. בינתיים היא מפתחת דגמים לייצוא במטרה להשתחרר מהתלות במשרד הביטחון תוך 3 שנים

ג'יפ סופה בפס הייצור בנצרת יגאל לוי
סופה 3 הוא הדגם הראשון של הסופה המונע במנוע דיזל ומצויד בתיבת הילוכים אוטומטית. יש לכלי הרכב יכולת משופרת לצלוח מכשולים ומעברי מים, וכושר הנשיאה שלו הוכפל מ500- ק"ג ל1,100- ק"ג.
הדגם פותח בשיתוף חברת קרייזלר האמריקאית, המייצרת את המכלולים ומספקת את המנוע והשלדה. העבודה העיקרית בנצרת היא הרכבה, צביעה והתקנה של מערכות החשמל והאלקטרוניקה. השותפות עם היצרן האמריקאי מאפשרת למערכת הביטחון להשתמש בכספי הסיוע האמריקאי, שיממנו יותר מ-50%מהעיסקה.
תעשיות רכב נצרת ייצרה עד כה כ100- רכבים מדגם סופה ,3 ואלה נמכרו לארגוני ביטחון של מדינות ברחבי אסיה. מנכ"ל משרד הביטחון אודי שני, שהגיע אתמול לטקס מסירת הרכב הראשון של הסופה 3 לצה"ל שנערך בנצרת, ציין כי העיסקה היא דוגמה טובה לשימוש בתקציב הביטחון לחיזוק ישוביי הפריפריה.
צה"ל הוא הלקוח העיקרי של תעשיות רכב נצרת והוא שותף בבניית המפרט שמיוצרים על-פיו כלי הרכב. המפעל, שלעתים קרובות מתעורר ספק בהצדקתו הכלכלית, מתקיים בעיקר בזכות עיסקאות עם משרד הביטחון, המעניק לו עדיפות במכרזים על-פני יצרנים זרים ורואה בקיומו אינטרס ביטחוני ולאומי. תעשיות רכב נצרת מעסיקה כ80- עובדים.
בקנה: קומנדקר 2 מתקדם
בעל השליטה בחברת מכשירי תנועה צבי נטע אמר אתמול כי הוא מקווה שבתוך 3 שנים ישתחרר המפעל מתלותו המוחלטת בהזמנות משרד הביטחון ויתבסס על תעשיות ייצוא. המפעל מפתח דגמים חדשים המיועדים לייצוא, ובהם דגם מתקדם של קומנדקר מסוג אביר - 2 רכב משוריין בלתי מאויש למשימות של שמירה על מתקנים וסיור בגבולות, כאלה המיועדות לביטחון פנים - וכן מפתח המפעל כלי רכב משוריינים אחרים.
כמו כן, החברה מנהלת מגעים עם
קרייזלר להרכבת ג'יפ צבאי, שתשווק החברה האמריקאית. העיסקה תפתח בפני המפעל הישראלי שווקים חדשים. המגעים לקראת העיסקה הם ראשוניים, ולאחרונה ביקרה במפעל בנצרת משלחת מטעם קרייזלר וקיימה שיחות עם אנשי החברה הישראלית.
להערכת נטע, העיסקה עשויה להגדיל את תפוקת המפעל פי .4 לדבריו, הגדלת הייצור לא תדרוש השקעה נוספת בציוד הקיים, וההתרחבות בפעילות צפויה להתבטא בעיקר בגיוס עובדים נוספים למפעל.