היום יפורסמו שלבי ההפעלה של הרכבת הקלה

15 שנה אחרי שהחלו התוכניות של הרכבת הקלה בבירה - משרד התחבורה צפוי לעבור משלב ההרצה והניסויים אל שלב הפעלה מלאה מחר; הקמת הקו הראשון של הרכבת הקלה נאמדת ב-5 מיליארד שקל

גיל מלמד | 18/8/2011 9:39 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בשנת 2004 - כאשר פרסם מבקר המדינה את דוח 54 ב', שבו ביקר את התנהלות הממשלה, משרד התחבורה ועיריית ירושלים סביב הקמת הרכבת הקלה - מעטים שיערו שרכבת כזאת לא תפעל יותר מ-7 שנים לאחר מכן.

כבר אז חלף עשור מאז הקמת "צוות אב לתחבורה" (ב-1994) במימון משרד התחבורה והעירייה, צוות שמשימתו היתה לתכנן את התחבורה הציבורית בעיר הבירה. תכנון "מערכת הסעת המונים" - היא הרכבת הקלה - החל ב-1996. לשם הדגשה: הילדים שנולדו באותה השנה יעלו בחודש הבא לכיתה י'. תלמידי כיתות י' בעיר יוכלו להשתמש בפרויקט הרכבת הקלה בשיעורי אזרחות כדוגמה לכישלון ניהולי, כמו גם לזילות כספי ציבור בעיני הפקידים הנוגעים בדבר.

כך למשל, הם יגלו שמשרד התחבורה ועיריית ירושלים החליטו על הקמת הרכבת הקלה 3 שנים לפני שהושלמה בדיקת הכדאיות הכלכלית של הפרויקט, וכאשר זאת הושלמה לא נכללו בה כמה מרכיבים מהותיים ויקרים. בדצמבר 1998 הוערכה ההשקעה הנדרשת להקמת הקו הראשון ב-1.1 מיליארד שקל, אלא שמשרד התחבורה לא ניהל מעקב אחר השקעות המדינה בפרויקט, ואלה תפחו ב-55% עד דצמבר 2002.

ב-2004 העריך מבקר המדינה ש"ההוצאה הצפויה של המגזר הציבורי תהיה גדולה פי 2.5 מן האומדן המקורי ושעלות התכנון תגדל פי 7 לכל הפחות". המבקר , אגב, העריך באותה העת, בהתאם לנתונים שנמסרו לו, שהרכבת הקלה תפעל בירושלים כבר במהלך 2006, אבל 7 שנים לאחר מכן היינו חותמים בשמחה על שתי ההערכות האופטימיות שלו.

נכון להיום מוערכת עלות הקמת הקו הראשון של הרכבת הקלה בירושלים ב-5 מיליארד שקל, נתון לא סופי ולא כולל את הנזקים הכלכליים שלהם טוענים סוחרי מרכז העיר עקב העבודות שהחלו כבר לפני 11 שנה.

ממסמך שהוגש לכנסת ומבוסס על נתונים מן העיר "הירוקה" קוריטיבה שבברזיל עולה שעלות סלילה של רכבת קלה אמורה לנוע בין 8 ל-12 מיליון דולר לק"מ או לעמוד על 580 מיליון שקל לכל היותר למסלול כמו זה הירושלמי. לאן הלכו יותר מ-4 מיליארד שקל נוספים? את זה כבר יבדוק מן הסתם מבקר המדינה הנוכחי. אורכו של הקו הראשון, אגב, הוא בסך הכל 13.8 ק"מ, ופזורות 23 תחנות.

החדשות הטובות הן שהכל בחיים יחסי: תכנון הרכבת הקלה בתל-אביב התחיל קודם, אבל סיומו עדיין לא נראה באופק. ובהמשך לחדשות הטובות צריך לומר שמחר, אם לא יהיו עיכובים נוספים, תחל סוף-סוף ההפעלה המסחרית של הרכבת הקלה לאחר שמשרד התחבורה אישר אותה. מערך הרכבת הקלה כולל כעת 23 רכבות שבכל אחת שני קרונות, אולם היות שלא כל מערכות הפיקוח והבקרה הושלמו אישר המשרד את הפעלתם של 14 מערכי רכבות בלבד, ואלה ייאלצו לשמור ביניהם על מרחק שיתבטא בהפרש זמן של 12 דקות זו מזו.

בכל קרון ישנם 56 מושבים קבועים ועוד 8 מושבים מתקפלים, ועם הנוסעים בעמידה יכול כל קרון להסיע 248 בני אדם. לרכבת עדיין אין עדיפות בצמתים מרומזרים, ולכן תנועתה תהיה איטית מהמתוכנן.
שבועיים ראשונים חינם

היום צפוי משרד התחבורה לפרסם את שלבי ההפעלה הצפויים של הרכבת - המעבר משלב ההרצה והניסויים אל הפעלה מלאה של כל המערך בתוך כמה חודשים. בשלב הראשון, למשך כשבועיים, הנסיעה ברכבת צפויה להיות בחינם, ובמשרד התחבורה מעריכים שבמהלך ההפעלה הסדירה תסיע הרכבת כ-100 אלף נוסעים ביממה.

מהירות הנסיעה המרבית של הרכבת היא 50 קמ"ש, ומשך הנסיעה בין שתי תחנות הקצה בקו הראשון צפוי

להיות כ-40 דקות. עם זאת, היות שהרכבת כבדה מאוד ונעה על פסי פלדה, מרחק הבלימה שלה ארוך ועומד על כ-60 מטר בבלימת חירום.

במהלך השבוע הציבה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עשרות מדבקות שילוט תלת-ממדיות על המדרכות לאורך המסילה, ועליהן מסרים פרסומיים לציבור בעברית ובערבית, כדי להגביר את ערנות הולכי הרגל. בסיום מבצע ההדבקה יפוזרו כ-500 שלטי מדרכה כאלה לאורך הנתיב.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/economy/ -->