כל אחד צריך בית: מדוע הקוטג' כה יקר?
מרבית הסופרמרקטים הם בבעלות צד ג' והרשתות משכירות אותם לשימושן; שופרסל, למשל, שוכרת 75% מהם וברשת רמי לוי כל החנויות פועלות בשכירות; עליית מחירי הדיור בארץ שהתרחשה בשנים האחרונות הובילה לעליית מחירי השכירות וגרמה לגידול בהוצאות הרשתות
תשומות אלה הן בעיקר שכר עובדי הסופרמרקטים, החשמל, המים ושכר הדירה של החנויות. מאחר שתשומות אלה זוחלות כלפי מעלה - כל אחת מסיבותיה: הסכמים קיבוציים, החלטות ממשלה והתנהלות הרשת - רשתות המזון נוהגות להעלות את מחירי המוצרים על-מנת לשמור על הרווחיות שלהן.
שופרסל, השולטת בכ-36% מענף הסופרמרקטים, היא מובילת מגזר קמעונאות המזון, לא רק בנתח השוק אלא גם באסטרטגיה ובמגמות; חברות אחרות מתחקות פעמים רבות אחר התנהלותה. לכן היא מהווה חלון ראווה לענף כולו.
בשנת 2010 עמד המרווח התפעולי של שופרסל על 4.6%, רק מעט יותר מהמרווח בשנת 2007 שעמד על 4.4%, מאחר שהוצאות התפעול גדלו ב-13.5% במהלך 4 שנים אלה. כדי לשמור על המרווח התפעולי שיפרה הרשת את הרווחיות הגולמית מ-26.6% ב-2007 ל-27.1% ב-2010. כלומר , היא גילמה במחירי המוצרים את העלייה שנוצרה לה בהוצאות ההפעלה והעלתה אותם גם ללא קשר למחירי הסחורות.
אחת מההוצאות המרכזיות של הרשת היא השכירות. מרבית הסופרמרקטים הם בבעלות צד ג' והרשתות משכירות אותם לשימושן. שופרסל, למשל, שוכרת 75% מהם וברשת רמי לוי כל החנויות פועלות בשכירות. עליית מחירי הדיור בארץ שהתרחשה בשנים האחרונות הובילה לעליית מחירי השכירות וגרמה לגידול בהוצאות הרשתות.
בשופרסל הסתכמו הוצאות שכר הדירה ודמי הניהול ב-353 מיליון שקל בשנת 2010, גידול של 12.8% לעומת הגידול ב-2007. השטח המושכר של הרשת גדל ב-2.4% בלבד , כך שהעלייה בשכר הדירה הממוצע עמדה על יותר מ-10% במהלך שנות הקפיצה במחירי הנדל"ן בארץ. אחת הסיבות להבדל בין רווחיות שופרסל לבין רווחיות רשת רמי לוי, שרשמה רווחיות תפעולית של 6.8% בשנת 2010, היא הוצאות שכירות נמוכות ממחירי השוק שמשלמת הרשת על החנויות השכורות מבעל השליטה בה - רמי לוי.
עקב עליית מחירי השכירות של חנויותיה החלה שופרסל לרכוש את חנויותיה בשנה האחרונה על-מנת שתוכל לשלוט בהוצאות שלה בצורה טובה יותר בעתיד. כך, בשנת 2010 רכשה החברה 4 מחנויותיה ב-91 מיליון דולר, וברבעון הראשון של 2010 רכשה 3 סניפים נוספים ב-101 מיליון שקל.
כפי שניתן לראות מהשמירה על הרווחיות של שופרסל ב-4 השנים האחרונות, הרשת גלגלה את עליית מחירי הנדל"ן אל לקוחותיה דרך מחירי המוצרים. כך נהגו גם יתר רשתות קמעונאות המזון וכך עושות גם יתר הקמעונאיות בכל התחומים, לא רק בתחום המזון.
הצרכנים משלמים על עליות מחירי הדיור בארץ, והם עושים זאת יותר מפעם אחת: קודם כל בשכר הדירה או במשכנתה שלהם על ביתם ולאחר מכן דרך הקוטג' ודרך כל מוצרי הצריכה האחרים, אשר מחירם עודכן כלפי מעלה עם מחירי הדיור בארץ.
הכותב הוא אנליסט הבנקים בדש ברוקראז'







נא להמתין לטעינת התגובות




