חברות האשראי מנסות לעצור את הרפורמה: מאיימות בייקור העמלות
סך עמלות הסליקה במשק עומדות על כ-2 מיליארד שקל. ברשות להגבלים עסקיים מתכוונים להפחית את עמלת הסליקה הצולבת ב-35%
עמלת סליקה צולבת, היא העמלה שחברת אשראי איתה התקשר בית העסק משלמת לחברה שהנפיקה את כרטיס האשראי איתו שילם הלקוח, במקרה שהכרטיס הונפק על ידי חברה שלישית.
כיום עמלה זו עומדת כאמור על קרוב לאחוז, ושוחקת באופן משמעותי את הרווחים של בתי העסק, או לחלופין מגולגלת על הציבור. על פי מחקר שערך ד"ר שלומי פריזט מהרשות להגבלים עסקיים, כדי לכסות את עלויות הסליקה, חברות האשראי יכולות להסתפק בעמלה של 0.638%. בכוונת הממונה החדש להגבלים עסקיים, פרופ' דייויד גילה, להפחית את העמלה לשיעור שהומלץ במחקר.
סך עמלות הסליקה המשולמות בשוק עומדות כיום על כשני מיליארד שקל, כך שכל הפחתה בעמלה משמעותה מאות מיליוני שקלים שיישארו בידי העסקים על חשבון חברות האשראי והבנקים, שהם בעלי החברות. חברות האשראי הגדולות הן ישראכארט (בבעלות בנק
הפועלים), לאומי קארד בשליטתו של בנק לאומי (המחזיק ב-80%) וכאל בבעלות דיסקונט והבינלאומי.
עמלת הסליקה הצולבת מהווה למעשה מחיר רצפה לעמלות הסליקה בשוק, מאחר שהחברה הסולקת, לא תשלם לחברה אחרת עמלה גבוהה יותר מהעמלה שגזרה בעצמה מהעסקה. הכוונה היא שהפחחת עמלת הסליקה הצולבת תפתח תחרות שתוריד את הרמה של כלל עמלות הסליקה, מה שייטיב עם בתי העסק ולבסוף עם הצרכנים.
חברות האשראי מנסות למנוע את ההפחתה, ומערערות על תקפות המחקר של ד"ר פריזט. לטענת החברות, עמלת הסליקה הצולבת מכסה על עלויות אמיתיות הכרוכות בפעילות הסליקה, והפחתתה תביא לתת כיסוי ולכך שהחברות יחפשו מקורות הכנסה חלופיים, כמו על ידי העלאת עמלה למחזיקי הכרטיסים.
על רקע נושא זה, בכנסת עבר לאחרונה חוק נוסף שמאיים על חברות האשראי, בעיקר על חברת ישראכארט. על פי החוק, שאמור להכנס לתוקף עוד כשלושה חודשים, לא תוכל חברת אשראי למנוע מחברות אשראי אחרות לסלוק את כרטיסיה.
הדבר צפוי לפגוע בחברת ישראכארט, שמונעת מחברות אחרות לסלוק את כרטיסיה. בשל גודלה, מעדיפים בתי עסק קטנים שמתקשרים עם חברה אחת בלבד להתקשר עם ישראכארט, והחברה מנצלת את כוחה כדי לגבות עמלות גבוהות.







נא להמתין לטעינת התגובות




