מחיר התאוריה: הנהגים ישלמו 1,000 שקל נוספים

הצעת חוק ממשלתית כוללת הקמת מרכזי לימוד נהיגה, שהתלמידים יחויבו להירשם אליהם בתשלום כתנאי לגשת למבחן הידע; משרד התחבורה: "יתרמו לרמת ציונים גבוהה"

גיל מלמד | 2/8/2011 9:02 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
ועדת הכלכלה של הכנסת תערוך היום (ג') דיון בהצעת החוק הממשלתית לרפורמה בהכשרת הנהג בישראל. בין סעיפי ההצעה מסתתרת רפורמה בתוך רפורמה, אשר תחייב את מורי הנהיגה להתאחד למסגרות של בתי-ספר גדולים כדי ללמד תאוריה. הרפורמה צפויה לייקר את מחיר לימוד הנהיגה בכ-1,000 שקל לתלמיד.

לעומת המצב הקיים כיום, שכל מורה נהיגה יכול לפעול באופן עצמאי, הרפורמה שמקדם שר התחבורה ישראל כץ תחת הכותרת "מרכזי לימוד נהיגה" (מלנ"ים) תחייב הקמה של בתי-ספר שבמסגרתם ייאלצו המורים לפעול. תלמידי הנהיגה יחויבו ללמוד תאוריה במל?נים, אף-על-פי שאין עדיין תוכנית לימוד מסודרת למבחן התאוריה, וכיום ניתן ללמוד לתאוריה בחינם באמצעות האינטרנט.

לפי השיטה החדשה יחויבו כ-120 אלף תלמידי נהיגה בשנה ללמוד תיאוריה בבתי ספר ייעודיים. במשרד התחבורה טוענים שעלות הקורס תהיה 600 שקל, אולם העלות הנוספת של בתי-הספר לנהיגה מוערכת ב-120 מיליון שקל לשנה לפחות, כלומר כ-1,000 שקל לתלמיד שיעבור את הקורס בפעם הראשונה.

כפי שנחשף בעסקים שישי בדצמבר, במשרד התחבורה ערכו לפני 4 שנים ניסוי שנועד לאפיין את מרכזי הלימוד לנהיגה. לטענת יוזמי המל"ן, לימוד תאוריה במסגרת כיתה, בניגוד ללימוד עצמי, תשפר את ההבנה של התלמידים, אך מהממצאים עלה שאין לכך הוכחה, לכן אנשי מקצוע בכירים שהיו מעורבים בניסוי
מתנגדים להקמת המרכזים.

גם כעת, יותר מ-3.5 שנים לאחר הגשת הדוח המסכם של הניסוי, אין בידי משרד התחבורה הוכחה לתועלת מהמרכזים. מעבר לכך, משום שאין תוכנית לימוד לאותם מרכזים לא בוצעה בדיקה לבחינת היעילות של תוכנית שכזאת.
 
שיעור נהיגה. עוד אלף שקל
שיעור נהיגה. עוד אלף שקל צילום המחשה: נעם וינד

לעסקים נודע כי אין במשרד התחבורה מסמך או דוח המעידים על תועלת ציבורית או בטיחותית בהקמת המל"נים, וכן אין בידיו הערכות כלכליות עדכניות על העלות של הפרויקט. במשרד התחבורה גם סירבו להציג את הנתונים ומסרו: "הדוחות וההערכות הכלכליות יוצגו בפני ועדת הכלכלה של הכנסת וכן בפני הגור מים הרלוונטיים לפרויקט".

מעבר לזאת, הסובלים העיקריים מהתוכנית החדשה צפויים להיות תושבי הפריפריה, כיוון שהמל?נים יוקמו במקומות מתאימים מבחינת כמות התלמידים הפוטנציאליים, ולכן ביישובים רבים תלמידים ייאלצו לנסוע רחוק כדי ללמוד תאוריה. לעומת זאת, כבר כיום ישנם אתרי אינטרנט ישראליים שמציעים את כל החומר התאורטי בחינם או בסכומים קטנים, אך במשרד התחבורה לא בדקו אפשרות להחליף את המל?נים בקורס באינטרנט.

ממשרד התחבורה נמסר: "דוח מסכם של ועדת ההיגוי לפיילוט המל"ן קובע כי שיעורי המלן תרמו תרומה משמעותית בהשגת רמה גבוהה יותר של ציונים במבחן הבודק "חוכמת נהיגה", בהשוואה לקבוצת הביקורת של נהגים צעירים ותלמידי נהיגה שלא למדו במל"ן".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/consumerism/ -->