ממריאים לבורסה: חיל האוויר יממן באג"ח רכישת מטוסים

התוכנית של צה"ל: חברת תור, שהקימו אלביט והתעשייה האווירית, תגייס מיליארד שקל מהבנקים וממשקיעים מוסדיים לצורך רכישת 30 מטוסים והשכרתם לצבא; הדגמים המועמדים: T50 מתוצרת קוריאה הדרומית ו-M346 מתוצרת איטליה

הדר חורש | 28/7/2011 9:38 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מטוסי האימונים החדשים של צה"ל יירכשו, ככל הנראה, באמצעות הנפקת ענק של איגרות-חוב בסכום של מיליארד שקל למשקיעים מוסדיים בשוק ההון. רכישת המטוסים תהיה כנראה ההצטיידות הגדולה הראשונה של צה"ל הנעזרת בשוק ההון.

מדובר במטוסי אימונים מתקדמים שמבקש חיל האוויר לרכוש לצורך אימון טייסי הקרב. היום מתאמנים טייסי הקרב על מטוסים מדגמים מיושנים, בעיקר ה"עיט" ("סקייהוק"), שעברו השבחות, אולם להערכת אנשי חיל האוויר לא יהיו שמישים בעוד כמה שנים.

ה"עיט" פותח בארה"ב בשנות ה-50 והוצא משירות באמצע שנות ה-70. חיל האוויר מפעיל מטוסים אלה מאז 1967 והיום הם משמשים בעיקר כמטוסי אימון. בשלב האימון המבצעי המתקדם שלאחר קורס הטיס, טייסי הקרב מתאמנים על דגמים מיושנים של מטוסי "נץ" (F16), שיוצרו בשנות ה-70.

בעקבות הערכות שלפיהן יהיה צורך להוציא את המטוסים משירות בקרוב, בחיל האוויר נדרשים לבדוק אפשרות לרכישת מטוסי אימון חדישים, המיוצרים כמטוסי אימון ומותאמים במיוחד לדרישות ביתהספר לטיסה. לאחר בדיקת ההצעות הבינלאומיות הוחלט לבחור באחד משני דגמים: T50 מתוצרת קוריאה הדרומית ו-M346 מתוצרת איטליה. אנשי חיל האוויר שבחנו את שני המטוסים, הגיעו למסקנה ששניהם עומדים בדרישות הסף.

בשתי יצרניות המטוסים, שלממשלותיהן יחסים הדוקים עם ישראל והן מגבות את ההתקשרות, מנהלים מאבק צמוד כדי לזכות בעיסקת הענק. הזוכה בעיסקה תיהנה מהכנסה גבוהה על מכירת 30 מטוסים, הציוד הנלווה והחלפים, ומהמוניטין של חיל האוויר הישראלי, הנחשב
לאחד הטובים בעולם.
המטוסים שיירכשו יגיעו בחלקים ויורכבו על-ידי התעשיה האווירית, שתהיה אחראית גם לתחזוקתם. חברת אלביט תספק את מדמי הטיסה ("סימולטורים") למטוסים.

ואת שירותי הלוגיסטיקה. עלות הרכישה המתוכננת של כ-30 מטוסים נאמדת ב-1.5 מיליארד שקל. כדי למנוע העמסת הסכום על תקציב הביטחון נרקמת העיסקה הבאה: שתי יצרניות הנשק הגדולות בישראל, אלביט והתעשייה האווירית, יחברו ביחד למימון העיסקה. שתי החברות הקימו חברה משותפת בשם תור, האמורה לקבל את הצעות שתי החברות ולהמליץ על ההצעה הטובה ביותר. בראש החברה עומד אל"מ (מיל') אילן הראל, שמילא עד לאחרונה תפקידי מטה בכירים בחיל האוויר.

לפי התוכנית, לאחר שתבחר ההצעה תרכוש תור את המטוסים מכסף שתגייס מהבנקים וממשקיעים מוסדיים בשוק הישראלי. כיוון שכשליש מרכיבי המטוסים מיוצרים בארה"ב, ישראל יכולה לממן כחצי מיליארד שקל באמצעות כספי הסיוע הביטחוני האמריקאי ואת היתרה יגייסו בבורסה.

המטוסים יישארו בבעלות פרטית, ויוחכרו לחיל האוויר למטרות אימון על-פי הסדר קבוע, בדומה להסדר שכבר קיים בין חיל האוויר בהחכרת מטוסי אימון אחרים. תזרימי ההכנסות מהחכרת המטוסים ישמשו לגיבוי ולפירעון איגרות-החוב, שתנפיק תור למשקיעים.

על-פי התוכנית יתחילו המטוסים החדשים לשמש את חיל האוויר בשנת 2015, במקום מטוסי הסקייהוק וה-F16 המיושנים . השקת התכנית תלויה בהשלמת אישורי התוכנית הרב-שנתית של צה"ל, הנידונה בימים אלה וצפויה לקבל בשבועות הקרובים את אישור המטכ"ל.

AP
מטוסי M346. המטוסים החדשים ייכנסו לשימוש ב-2015 AP
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/capital_market/ -->