קו 300: בדקנו את הרכב החדש של קרייזלר

לקראת סוף השנה יציגו יבואני קרייזלר בישראל את 300 החדשה, שהושקה לאחרונה בארה"ב ואמורה להתחרות בעיקר בביואיק לוצרן; חובבי האמריקאיות יקבלו מכונית איכותית ומושקעת עם התנהגות כביש משופרת, אך כזאת שלא נועדה להנאה מנהיגה

גיל מלמד | 29/7/2011 11:46 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: קרייזלר,רכב
את הבשורה הטובה ביותר עבור יבואני קרייזלר לישראל בישר לפני כחודשיים אנדריאה פורמיקה, מנהל מותג פיאט העולמי והאישיות הבכירה ביותר בחברה שהגיעה בשנים האחרונות לישראל. פורמיקה אמר בנחרצות, ולא משנה איך שאלו אותו את השאלה הזאת, שפיאט (ולנצ'יה) לא תשווק בישראל מוצרים שקרייזלר מוכרת כאן תחת השם שלה.

אם האמירה הזאת נשמעת מעט מנותקת בפתיחת מבחן דרכים למכונית אמריקאית מתוצרת קרייזלר, נראה שדווקא אתם פספסתם משהו: פיאט היא בעלת השליטה בקרייזלר, ובכל רחבי אירופה ישווקו רוב הדגמים האמריקאיים שלה תחת המותג הנבול (אך המפואר בעבר) לנצ'יה.

כאשר פיאט האיטלקית עמדה בפני קריסה כלכלית היא עשתה תרגיל עוקץ מושלם ל ג'נרל מוטורס, ולסיכום התעלול הזה התגרשה ממנה כשהיא אוחזת בצ'ק בסך 2 מיליארד דולר. סכום זה סייע לפיאט לעמוד מחדש על הרגליים רגע לפני המשבר הכלכלי העולמי, אותו משבר שזרק את ג'נרל מוטורס ואת קרייזלר אל הקרשים. ומי היה שם כדי לאסוף, בנזיד עדשים, את השאריות של קרייזלר? פיאט כמובן, שכבר חזרה לשוק הפנויים-פנויות עם סחורה חדשה וחיים חדשים.
קו חדש

אז זה המצב היום: פיאט היא בעלת השליטה בקרייזלר(כולל מותגי דודג' וג'יפ) וחולקת את הבעלות בחברה עם בעלי מניות שונים (בהם האיגודים המקצועיים וממשלות ארה"ב וקנדה שעדיין מחזיקות מעט מניות וייפטרו מהן בקרוב). לפיאט (ובכלל זה אלפא רומיאו ולנצ' יה ששייכות לה) קו מוצרים חדש ברובו, וקרייזלר מפגינה תהליך שיקום מרשים ביותר, לפחות כלפי חוץ.

בישראל, וגם זה נתון שאולי לא כולם מודעים אליו, קרייזלר ודודג' הם בין המותגים הוותיקים ביותר בשוק הרכב, וכך גם היבואנית שלהם לישראל, חברת מכשירי תנועה. אך לאורך העשורים האחרונים, שבהם היפנים, האירופאים והקוריאנים השאירו לתוצרת אמריקה דריסת רגל של לא יותר מ-2%-3% מסך המכירות בשוק שלנו, קרייזלר לא ממש הותירה חותם, ודודג' לא נמכרה כאן כלל (עד לפני כמה שנים).

גם לנצ'יה לא ממש עשתה חיל, בלשון המעטה, בעולם בעשור האחרון, אבל יבואני פיאט לישראל לא הסתירו לרגע את התיאבון שלהם לכמה פירורים מן הזיווג האמריקאי-איטלקי: הם אפילו בנו מחדש אולם תצוגה של לנצ'יה בתל-אביב והחלו לייבא את דלתא האיטלקית. אבל ככל

שזה תלוי בפורמיקה, מי שירצה לרכוש את 300 החדשה של קרייזלר יוכל לעשות זאת רק באולם של קרייזלר, והיא לא תגיע לישראל כלנצ'יה תמא עם מנוע דיזל, כפי שהוצגה בתערוכת ז'נבה האחרונה ונמכרת באירופה.

מנגד, לנוכח הסלידה של ממשלת ישראל ממנועי דיזל ומחירי הסולר הגבוהים, מי מאיתנו ירצה לקנות מכונית אמריקאית עם מנוע דיזל V6 מתוצרת VM האיטלקית? והנה לכם שאלה רטורית שמניבה תשובה מפתיעה - אני. אני הייתי מעדיף את 300 עם מנוע דיזל, וזה אפילו לפני נהיגת ניסיון עליה.

אז ככה: עד כה נהגתי על 300 עם מנועי בנזין במבנה V6 ו-V8 בכבישי קליפורניה ולא בחנתי את מנוע הדיזל. מנוע הבנזין הבסיסי שיגיע לישראל שולח אל הגלגלים האחוריים 292 כוח סוס ומה שחשוב יותר-36 קג "מ מכובדים של מומנט, ועושה זאת דרך תיבת הילוכים לא מתוחכמת במיוחד בעלת 5 יחסי העברה ארוכים מדי. התוצאה חביבה מאוד במהירויות נהיגה עירוניות ופרברית: המכונית שקטה מאוד, משדרת תחושת כוח נעימה (נעימה להבדיל מ"מלהיבה") ומאפשרת שיוט רגוע ונינוח בלי להסתבך עם משטרת התנועה האמריקאית הקשוחה.

יחצ
קרייזלר 300. שקטה. יחצ
בקו ישר

תכונה אופיינית ואהודה במכוניות אמריקאיות היא תחושת המומנט הנדיבה של מנועי V6 גדולי נפח, שמשגרת אותן בתאוצה נעימה מאוד על קו ישר.

300 החדשה מעט מאכזבת בעניין זה: תגובתה ללחיצה חזקה על המצערת היא מנוע רועש שלא מייצר התרגשות מספקת ליושבי המכונית, תיבת ההילוכים מתבלבלת; המנוע באמת מנסה, אבל כעבור כמה שניות משדרת לך 300 את המסר הבא: "הלו חבר. אנחנו באמריקה. כאן נוהגים לשייט, לא לנהוג. תרגיע". אומר זאת שוב: לא נהגתי על 300 עם מנוע הדיזל של חברת VM, אך אנשי לנצ'יה מספרים שיש לו 55 קג"מ של מומנט (לעומת 36 לבנזין) ותיבת הילוכים בעלת 8 יחסי העברה. אין באמת צורך להמשיך את הרעיון הזה, נכון?

בחזרה למציאות

המציאות היא שפיאט עשתה עיסקה טובה, לכל הפחות בכל הקשור לקו המוצרים שקיבלה, עובדה ששולחת אותנו לעוד חיטוט היסטורי קטן אך הכרחי. זוכרים את מרצדס E קלאס של שנת95'? זאת עם הפנסים העגולים (אחד גדול, אחד קטן, מכל צד)? יפה. זוכרים את "השידוך שנולד בגן עדן" בין מרצדס (דיימלר-בנץ) הגרמנית לבין קרייזלר האמריקאית? טוב, אז היה דבר כזה שהתחיל בשנת 1998 בקול תרועה רמה והסתיים בשנת 2007 בזעקות שבר (ובכמה ספרים סנסציוניים על מאחורי הקלעים של העיסקה הזאת), ובאותן שנים שלטה דיימלר (מרצדס) בקרייזלר.

לומר "שלטה" נשמע יותר מדי טוב אם בוחנים את הדברים דרך עיני הגרמנים: אצלם יש ודאי מי שיעדיפו את המושג "איבדה שליטה" או "איבדה את המכנסיים" או אולי את "השקיעה מיליארדים בבור ללא תחתית". מה שחשוב יותר מבחינתנו הוא שמרצדס שפכה הרבה מאוד כסף באמריקה, אבל הותירה מאחוריה טכנולוגיה גרמנית משובחת לפני שהתקפלה משם עם הזנב בין הרגליים. באמצעות ג'יפ גרנד צ'רוקי החדש (מישהו אמר מרצדס ML?) תבינו למה הכוונה. 300 המקורית, שהוצגה בשנת 2004, התבססה במידה רבה על פלטפורמת ההנעה האחורית המשובחת (לזמנה) של מרצדס E קלאס היוצאת וזכתה גם לעיצוב מודרני, מרשים ובעל נוכחות.

נוכחות? טוב, 300 הקודמת היתה אולי נוכחת מדי ובטח מכונית שאי אפשר להתעלם ממנה, וזה הדבר הראשון ששיפרו מעצבי קרייזלר: הקו השולט בעיצוב המכונית המחליפה בוטה פחות, נוכח פחות ומובחן פחות - והרבה יותר מעודן, נאה ומודרני. קשה לפספס, אגב, את הפזילה של קרייזלר לעיצוב של אאודי לאחר ששאלה ממנה את נורות ה-LED האופייניות לה. השיפור המשמעותי ביותר הושג בתוך תא הנוסעים, וזאת לא היתה בעיה גדולה: סביבת הנהג במכונית המקורית היתה זולה למראה ולמגע ושונה במידה קיצונית מן העיצוב החיצוני המוצלח של המכונית.

כעת מספקת 300 החדשה תא מושקע מאוד, מוקפד מאוד, יוצא דופן לטובה ביחס לכל המוצרים האמריקאיים וכזה שכבר מתקרב (אבל עדיין רחוק מלהגיע) באיכותו לזו שמציעים לנו יצרני היוקרה הגרמנים. חובבי אמריקאיות יופתעו לטובה מאיכות החומרים, מהעיצוב שמשדר נדיבות ורווחה ומתאורת המכשירים הכחלחלה והנעימה.

גם התנהגות הכביש של 300 שופרה במידה רבה, אם כי נותרה אמריקאית מאוד. מצד אחד, המתלים איכותיים ומדויקים, ועד שלב מסוים משדרים תחושה טובה של שיכוך החזרה ושל שליטה בגלגול הגוף. גם שיכוך הרעשים שלהם טוב ותורם לתחושה כללית איכותית מאוד. מצד שני, ברגע שמאיצים את המכונית הזאת בכבישים מפותלים היא מגלה מורת רוח וחושפת את הנטייה האמריקאית כלכך לגלגול גוף ולשליטה לא מספיק טובה במשקל הגוף.

אין כאן מרצדס אמיתית מתחת לברזלים, אלא מכונית שמדברת אמריקאית ללקוחות אמריקאים - שזה מה שהם רגילים לקבל. גם ההיגוי לא מדבר גרמנית והבלמים בקושי שולטים בספרדית, שפה חשובה ושימושית בכבישים הסמוכים לגבול המקסיקני, שם התקיימה ההשקה הבינלאומית לעיתונות. מושב הנהג כורסתי, נוח מאוד ולא מספק תמיכה לנהג; הוא מספר במשפט אחד כל מה שצריך לדעת על קרייזלר 300 החדשה: זאת מכונית נוחה, איכותית, מושקעת ונאה מאוד, אבל כזאת שלא נועדה להנאה מנהיגה.

כאשר תוצע 300 בישראל בסוף השנה, עם תג מחיר של 270-300 אלף שקל, היא תתחרה בעיקר בביואיק לוצרן, וזאת תהיה תחרות הוגנת וקרובה. בעתיד, כך לוחשים בתעשייה, תקבל 300 תיבת הילוכים חדשה של ZF, שצפויה לשפר עוד יותר את תצרוכת הדלק והביצועים. רמת האבזור של מכוניות המבחן היתה נדיבה מאוד, אבל אין טעם לפרט אותה עד שנראה את המפרט הישראלי של המכונית, כמו גם את המחיר המדויק שלה.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/consumerism/ -->