הפטנט של מיקרוסופט: תובעת יצרניות של אנדרואיד
מתברר שאחד העסקים הרווחיים ביותר של מיקרוסופט הוא דווקא מערכת האנדרואיד של המתחרה המושבעת גוגל; השיטה: היא תובעת דמי רישוי מיצרניות הסלולר בטענה שהאנדרואיד מפרה פטנטים שלה; ההכנסות: כמיליארד דולר בשנה; זה בטח קל יותר מלהיכנס ראש בראש בגוגל עצמה
במהלך 9 החודשים האחרונים החלה מיקרוסופט לרדוף אחר שורה של חברות שמייצרות טלפונים ומחשבי טאבלט עם אנדרואיד. האסטרטגיה שלה היתה לתבוע כל חברה כזו, ולחלופין לשכנע אותה לשלם עבור הרישיון להשתמש בכמה טכנולוגיות המצויות בתכונות מסוימות של אנדרואיד, בטענה שהיא הוציאה פטנטים על אותן טכנולוגיות.
מיקרוסופט הנחיתה את המכה הראשונה על האנדרואיד באוקטובר 2010, אז תבעה את מוטורולה מוביליטי בבית-משפט מחוזי בוושינגטון, והגישה תלונה לוועדה לסחר בינלאומי. לטענת מיקרוסופט, ה"דרויד" (הסמארטפון של מוטורולה), שמשתמש בפלטפורמה של אנדרואיד, מפר 9 פטנטים של מיקרוסופט. מוטורולה לא נשארה חייבת ובנובמבר באותה שנה הגישה תביעות נגדיות בבתי-משפט פדרליים בקליפורניה ובפלורידה, בטענה שהתוכנות וינדוס 7, וינדוס ויסטה, וינדוס פון 7, הוטמייל ואקסצ' יינג' סרבר מפרות פטנטים שלה.
אולם לא כל החברות נלחמו במיקרוסופט: חברת HTC, יצרנית סמרטפונים גדולה בטייוואן, הגיעה באפריל להסכם רישוי שבו היא מתחייבת, לפי הדיווחים, לשלם למיקרוסופט 5 דולר על כל טלפון אנדרואיד שהיא מוכרת. לפי רויטרס, מיקרוסופט גם החלה לנהל משא ומתן עם סמסונג על הסכם רישוי. חברות קטנות נוספות, כמו אונקיו ו וילוסיטי מיקרו, הודיעו ב-3 השבועות האחרונים שהן ישלמו למיקרוסופט דמי רישוי על מכשירים שהן מוכרות ושמופעלים באמצעות אנדרואיד.

מיקרוסופט, בפוטנציה, יכולה לתבוע דמי רישוי מחברות נוספות רבות שמוכרות מכשירים עם אנדרואיד, ובכלל זה דל, סוני, סוני אריקסון, LG ,Asus ,Acer ו טושיבה. אך חברה אחת נעדרת מבנק המטרות של מיקרוסופט: גוגל.
לטענת פרופ' מרק למלי, חברות גדולות בתעשיית טכנולוגיות המידע נמנעות בדרךכלל מלתבוע אחת את השנייה ישירות, בטענה כי תביעות עלולות לפגוע בפיתוח ובהכנסת שינויים וחידושים. "זה כמו מאזן האימה במלחמה הקרה", הוא אומר, "לך יש את הכוח להעיף אותי מהשוק ולי יש את הכוח לעשות לך את אותו הדבר, ולכן לאף אחד מאיתנו לא כדאי להשתמש בכוח הזה".
לדברי למלי, זה לא דבר יוצא דופן שחברות יריבות מגישות תביעות נגד לקוחות של המתחרה. "מה שמעניין בדיונים המשפטים סביב הסמארטפונים, זה שאנו עדים לסדקים במצב הרפיון של תעשיית טכנולוגיות המידע, שנועד להפחית את המתיחות בין החברות", אומר למלי. "הסיבה היא שהחברות מנהלות מאבק עיקש על נתח שוק, ואף אחד לא יודע באמת
מיקרוסופט , גוגל וסמסונג סירבו להגיב לכתבה, אולם ברד סמית, הפרקליט הראשי של מיקרוסופט, התייחס לסוגיה בחודש יוני. כאשר נשאל אם אנדרואיד היא העסק החדש של החברה, השיב סמית: "הבהרנו שנשמח להגיע להסכמי רישוי עם חברות המייצרות מכשירי אנדרואיד". על הדיווח, שלפיו HTC משלמת למיקרוסופט 5 דולר לכל מכשיר אנדרואיד, אמר סמית כי זה נראה לו "מחיר הוגן", וציין ש-5 דולר זה פחות ממה שמיקרוסופט גובה עבור כל רישיון לווינדוס פון 7.
אם אכן כך הדבר ואם להתבסס על הדיווחים של גוגל על חצי מיליון מכשירים חדשים ביום, אם מיקרוסופט תצליח להוציא 5 דולרים מכל יצרן טלפון וטאבלט של אנדרואיד היא תוכל לקבל יותר מ-913 מיליון דולר בשנה. "אנו במיקרוסופט עומדים מאחורי המוצרים והלקוחות שלנו", הוסיף סמית. "גוגל אומרת שהיא עומדת מאחורי המוצרים שלה, אך לפעמים היא עומדת רחוק כל-כך עד שאני כבר לא בטוח אם מישהו בכלל רואה אותה", הוא טוען.

במיקרוסופט, כל עסק שיכול להביא מיליארד דולר בשנה הוא חשוב. בשנת הכספים של 2010 הסתכמו המכירות של מחלקת הבידור והמכשירים, שכוללת את אקסבוקס ואת התוכנות לטלפונים ניידים, ב-8.1 מיליארד דולר, והרווח התפעולי היה 679 מיליון דולר.
טענה זו יכולה להעלות חיוך על פניה של גוגל, שטוענת שעסק הטלפונים הניידים שלה, שכולל חיפושים, פרסום ושירותים, הוא אכן עסק של מיליארד דולר בשנה. אמנם החברה מספקת את האנדרואיד בחינם, אבל היא מוכרת עיסקאות ליצרנים שרוצים זכות בלעדית להציע את התוכנה לתקופה מוגבלת. נוסף על כך, בענקית החיפוש אומרים כי 100 מיליון בני אדם משתמשים כיום במכשירי אנדרואיד, ולפי התחזית של חברת המחקר ממסצ'וסטס IDC, ולאור העובדה שהאנדרואיד היא מערכת ההפעלה שצומחת בקצב המהיר ביותר, עד סוף השנה גוגל צפויה להחזיק בנתח של 40% משוק הסמרטפונים הבינלאומי.
הנתח של מיקרוסופט, לעומת גוגל, שכולל את וינדוס פון ואת התוכנה הישנה יותר וינדוס מובייל, יצמח במעט ויגיע רק ל-6%. עם זאת, לפי הערכות האנליסטים, למיקרוסופט יש פוטנציאל לצמיחה מהירה יותר בשנים הקרובות, משום שהשותפות עם נוקיה הופכת את וינדוס פון לתוכנה עיקרית בטלפונים שחברת התקשורת תתחיל למכור ברבעון הרביעי.