ב-2011 נרשם שיא במסירת מכוניות; בדקנו את הפופולריות ביותר
השיא של מסירת מכוניות חדשות בישראל במחצית השנה: 125 אלף; המכוניות שכיכבו במסירות הן מאזדה, טויוטה קורולה ויונדאי i30 שרשמו מעל 18 אלף מסירות
המחצית הראשונה של 2011 ממשיכה ואף מדגישה את המגמות החשובות של 2010 ובכלל זה שינויים בין הקטגוריות השונות ותזוזות במאזן הכוחות בין היצרנים.
בתחילת 2010 נכנסה לתוקף רפורמת המיסוי הירוק ורפורמת שווי השימוש. שילוב שתי הרפורמות האלה מיטיב עם מכוניות יקרות פחות ומזהמות פחות. במקביל החלו מחירי הדלק להאמיר, דבר שהעלה את הביקוש למכוניות קטנות וחסכוניות, וכל אלה יחד הזניקו את המכירות בפלח שוק מכוניות המיני, אשר לא היה קיים בארץ עד שנת 2009.
מי שהפכה לראש חץ בפלח השוק הזה, חברת מכשירי תנועה, החליטה למרבה המזל להתמקד בלקוחות פרטיים ולא בחברות הליסינג. במקום להעמיס מתח שיווק שמנמן שממנו אפשר לחלק הנחות נדיבות, היא הציעה את המוצר שלה (סוזוקי אלטו) במחיר אטרקטיבי יחסית למכונית חדשה. כללי המשחק שקבעה מכשירי תנועה גרמו ליבואניות אחרות ליישר קו, ואלה נאלצו להוריד מחירים, לשווק גם דגמים בסיסיים וזולים ולקבוע גבולות גזרה עבור הנכנסים החדשים.
קצב הצמיחה של קטגוריית המיני עלה גם במחצית הראשונה של 2011, וזה פלח השוק היחיד שכל המשתתפים בו מכרו יותר יחידות מאשר בתקופה המקבילה אשתקד, למרות כניסתם של מתמודדים חדשים ומשמעותיים. ב-6 החודשים האחרונים הוסיפה סוזוקי אלטו להוביל את שוק המיני עם מסירת 2,845 יחידות , לאחר שהגדילה את קצב המסירות שלה בכמעט 40% ביחס לשנה שעברה כולה. יונדאי צמצמה מאוד את הפער מול סוזוקי עם מסירת 2,337 יחידות של i10 ובחצי השנה הראשונה מסרה יותר יחידות מכפי שמסרה במהלך כל שנת 2010.
אחת משתי המתמודדות החדשות בקטגוריה היא שברולט ספארק, שהתברגה שלישית לאחר שמסרה 1,823 יחידות בפחות מחצי שנה. ספארק הגיעה להישג זה אף שהיא היחידה שמציעה אך ורק תיבת הילוכים ידנית.
לסוזוקי, נוסף לאלטו, יש גם את ספלאש שממוקמת אי שם על גבול הגודל שבין מכוניות מיני לבין סופר-מיני. בכל קטגוריה שנבחר לשייך אותה, ספלאש ראויה לציון ומוכיחה כי לא רק קטגוריית המיני נמצאת בגידול, אלא גם קטגוריית הסופרמיני (יונדאי i30, מאזדה 2) וגם זה מאותן סיבות ממש: רפורמות המיסוי על זיהום האוויר ועליית מחיר הדלק. ספלאש מסרה יותר מאלף יחידות בחצי שנה, לעומת מסירות של פחות מ-1,500 יחידות לאורך כל 2010.
המתמודדת השנייה היא קיה פיקנטו, שייבואה לארץ החל רק לאחרונה ובכל זאת נמסרו ממנה כבר 570 יחידות.

עד לא מכבר נחשבה קטגוריית הסופרמיני לנחלתן הכמעט בלעדית של חברות ההשכרה וציי הרכב, אבל הרפורמות האחרונות הגדילו מאוד את הביקושים לשתי תצורות המרכב האופייניות לה: 5 דלתות )האצ'בק ( ו-4 דלתות עם תא מטען נפרד (סדאן). הביקושים בקטגוריה גדלו אף שבמקביל החלו חברות השכרה לרכוש מכוניות מיני זולות יותר.
במהלך 2010 נוספה לקטגוריית הסו פר-מיני גרסת הסדאן של מאזדה 2, ואילו אקסנט של יונדאי הגיעה אל סוף דרכה כשהחליפה אותה השנה i25 החדשה . כל אלה לא מנעו ממובילת הקטגוריה, יונדאי i20, למצב את מעמדה בראש הרשימה ואף להאיץ את קצב המסירות בכ-12% יחסית לשנה שעברה.
אקסנט צללה מן המקום השני למקום ה-12 ופינתה אותו לאחות למחצה שלה - קיה ריו (קיה היא חברה-בת של יונדאי). ריו כמעט והכפילה את קצב המסירות שלה, וזה עוד לפני שמביאים בחשבון את ההצלחה המרשימה שלה בשוק המוניות.
גרסת 5 הדלתות (האצ'בק) של מאזדה 2 מוסיפה להחזיק במקום השלישי, אבל קצב המסירות שלה צנח באופן
סוזוקי SX4 שמרה על המקום החמישי שלה, ואילו סיאט איביזה מוסיפה לטפס בעקשנות מהמקום השביעי למקום השישי - ההישג הטוב ביותר של איביזה זה שנים. אמנם יונדאי נפרדת מאקסנט, אך היא לא מותירה אחריה ואקום: i25 החדשה רשמה כניסה מרשימה אל המקום השביעי עם 1,711 יחידות .
עוד סופר-מיני שרשמה זינוק מרשים היא אופל קורסה. זו מסרה בחצי שנה כמעט כפול יחידות מכפי שמסרה לכל אורך 2010. כאשר כל-כך הרבה דגמים מטפסים בטבלת המסירות מישהו חייב לשלם את המחיר, והשנה זאת דייהטסו סיריון, שמכירותיה מידרדרות ברציפות כבר חודשים רבים. סיריון, בעבר ממובילות הקטגוריה ומי שהחזיקה במקום הרביעי בסיכום 2010, הידרדרה למקום התשיעי עם 1,455 יחידות בלבד. פולקסווגן פולו סוגרת את העשירייה עם 1,218 יחידות .

כפי שהורגש היטב כבר במהלך 2010, פלח השוק הגדול ביותר בישראל - של המכוניות הקומפקטיות (מאזדה 3, טויוטה קורולה) - החל להצטמצם מפני שלקוחות רבים מעדיפים מכוניות קטנות וזולות.
התוצאה היא שהקטגוריה הקומפקטית, שבעבר חלשה על יותר מ-55% מהשוק, הצטמצמה לפחות מ-40% עם כ-47,500 מסירות בלבד. הנפגעת העיקרית בקטגוריה הזאת היא מאזדה 3, ואף שמדובר במכונית שמובילה לא רק את הקטגוריה, אלא את המכירות בישראל בישראל בכלל-ב-6 החודשים הראשונים נמסרו ממנה "רק" 7,431 עותקים שמייצגים צניחה של כ-30% בקצב המסירות השנתי של דגם זה.
4 הדגמים הנמכרים ביותר בקטגוריה החשובה הזאת שמרו על מקומם היחסי: טויוטה קורולה במקום השני עם 268, 6 יחידות , יונדאי i30 במקום השלישי עם 5,718 יחידות ושברולט קרוז במקום הרביעי עם 4,918יחידות. אך גם אצל טויוטה וגם אצל יונדאי נרשמה ירידה בקצב המכירות ביחס לשנה שעברה, ואילו שברולט קרוז הגדילה את קצב המסירות שלה בכ-50% יחסית לקצב השנתי של 2010.
שתי מכוניות נוספות שהגבירו את קצב המסירות שלהן ושיפרו את מקומן בטבלה הן רנו פלואנס שטיפסה מהמיקום השביעי למקום החמישי ומיצובישי לאנסר שעלתה מן המקום השמיני לשישי. גם קיה פורטה, שמדורגת שביעית בסיכום החצי שנתי, שיפרה מעט את קצב המסירות שלה וטיפסה לשם מן המיקום התשיעי.
זינוק מרשים בקצב המסירות רשמה סקו דה אוקטביה, אשר בנוסף למסירת מוניות מסרה כמעט 2,000 מכוניות ברישוי רגיל וזינקה מן המקום ה-12 בטבלה למקום השמיני. גם פולקסווגן ג'טה עשתה טוב כאשר טיפסה מן המיקום העשירי לתשיעי, תוך שהיא מותירה מאחור את גולף. גם כאן, כשמכוניות רבות משפרות את מיקומן מישהי צריכה לשלם מחיר, ובנוסף למאזדה 3 זאת פורד פוקוס אשר צללה מן המקום החמישי בטבלה אל העשירי.
gilmel@maariv.co.il







נא להמתין לטעינת התגובות




