דלק תרכוש את יבואנית ב.מ.וו
דלק מוטורס במגעים לרכישת היבואנית קמור ב-245 מיליון שקל, בכפוף לאישור הצעת רכש לכל המניות
קמור, החברה-האם של קמור מוטורס אשר נשלטת בידי דני ברנר, מחזיקה ב-64% מן המניות, ואילו רוני ויואל וייס מחזיקים ב-19.5% נוספים. 8.4% ממניות החברה מוחזקים בידי גופים מוסדיים ו-7.65% בידי הציבור.
קמור מוטורס היא יבואנית מכוניות ב.מ.וו ומיני, אופנועי ב.מ.וו וכן צמיגי דנלופ ו י וקוהמה. לקמור זיכיון לשיווק ב.מ.וו בבולגריה, וכמו כן יש לה גם זיכיון ל-5 שנים לשיווק יצרנית הרכב הסינית צ'רי ב-4 מדינות מזרח אירופיות. ב-2010 מסרה קמור בישראל 1,113 מכוניות מתוצרת ב.מ.וו ומיני, ובמחצית הראשונה של השנה מסרה 608 מכוניות.
מנכ"ל דלק מוטורס ובעל השליטה גיל אגמון חלם תמיד על ב.מ.וו, וכבר יותר מ-10 שנים , בכל פגישה ביניהם מקפיד אגמון לשאול את דני ברנר: "מוכר? ". לדני ברנר, לעומת זאת, ולשותפיו יואל ורוני וייס לא היו חיים קלים עם ב.מ.וו. אף שהחברה מצליחה מאוד בישראל ביחס לגודל השוק שלנו ולמרות הפעילות הרווחית בבולגריה והיחסים הטובים עם היצרן הגרמני, המאבק של קמור נגד המתחרים בשוק היוקרה היה כמעט חסר סיכוי.
המשרד האחורי של מרצדס, המתחרה הראשונה מבית, נמצא בבית כלמוביל וחולק את הוצאותיו עם ייבוא יונדאי, מיצובישי וסמארט ופעילויות רבות נוספות, ואילו ב.מ.וו צריכה לממן את הפעילות הזאת רק ברווחים מייבוא ומשיווק הרכב בישראל. גם אאודי, שבשנים האחרונות הפכה למתחרה האגרסיבית ביותר בשוק היוקרה בארץ ובעולם, נשענת על הפעילות של צ'מפיון מוטורס שמייבאת ומשווקת גם את פולקסווגן, סיאט, סקודה וכלי רכב מסחריים. יגואר וקאדילק חולקות את המשרד האחורי שלהן עם המותגים שמייבאות החברות מאיר ויוניברסל מוטורס.
גיל אגמון כבר הוכיח לא פעם שהוא רואה רחוק ולא חסר לו אומץ. בסוף 1998, כאשר נמצא במו"מ עם צבי נטע, הבעלים של חברת חי"ל שייבאה את פורד, לא היסס לשלוף את פנקס הצ'קים ולרשום סכום שאיש לא היה מסרב לו.
גם עיסקת הרכש הנוכחית, בפרמיה של 55% מעל למחיר השוק, היא "הצעה שאי אפשר לסרב לה", ולכן אי אפשר להאשים את ברנר ואת מי שנענו לה.
דלק מוטורס, שמובילה את המכירות בשוק הרכב הישראלי כבר 15 שנה ברציפות, היא פרת מזומנים ותוסיף להיות כזאת גם אם מאזדה לא תוביל את טבלת המכירות. המערכת שלה משומנת היטב אבל רזה מאוד, ואף שלא התמקדה עד היום במכירה ללקוחות פרטיים, לא כל שכן לקוחות יוקרה, ייבוא ושיווק ב.מ.וו יהיו אופרציה יקרה פחות עבורה מאשר עבור קמור.
הרווח על כל מכונית או מיני מתוצרת ב.מ.וו שקול לרווח על כמה וכמה מכוניות מתוצרת מאזדה או פורד, והמשמעות היא שדלק מוטורס יכולה להרשות לעצמה את עלות הרכישה הגבוהה יותר של קמור מוטורס. אפשר להניח שכניסתה של דלק מוטורס לשוק היוקרה, אם אכן תתממש העיסקה הזאת, תשנה את כללי המשחק בשוק במידה רבה.
המחיר הגבוה של מכוניות יוקרה, שטומן בחובו גם את עלות הטרייד-אין העתידית, גרם לצמיחה בתחום הייבוא האישי של מכוניות אלה. ההערכה היא שדלק מוטורס תפחית את מחירי מכוניות היוקרה שלה וכך תוביל למחירי מחירון נמוכים יותר ותכופף את השוק כולו. האירוניה היא שמדובר במהפכה ההפוכה לזו שחוללה דלק מוטורס בשוק העממי מוטה הליסינג כאשר מכרה מכוניות במחיר גבוה ללקוחות הפרטיים ובמחיר נמוך יותר לחברות הליסינג.
החשיבות הגדולה ביותר של העיסקה, מבחינת דלק מוטורס וגיל אגמון, היא הטווח הארוך, כלומר, עשור מהיום. ב.מ.וו, שהיא כבר כעת יצרנית היוקרה הגדולה ביותר בעולם, צפויה להכפיל את הייצור שלה ובין היתר לייצר גם מכוניות חשמליות תחת מותג חדש שנקרא i.
המשמעות היא שלצד שפע הדגמים שכבר מציע היצרן צפויים דגמים רבים נוספים בכל 4 מותגי החברה. כבונוס מקבל אגמון גם את הקשרים שנרקמו עם צ'רי, יצרנית הרכב הסינית, את הזיכיון שלה לשווק לבולגריה ואת מחצית מזיכיון הייבוא שלה לישראל.
בהנחה שהעיסקה אכן תתממש ומתוך היכרות עם התהליכים המקובלים בתעשיית הרכב, אפשר להניח שאגמון כבר מצא לעצמו חברים בהנהלת ב.מ.וו העולמית וזכה לברכת הדרך שלהם, וכל זאת לא לפני שקיבל את אישורם
ואת ברכתם של שותפיו הנאמנים במאזדה ובפורד. ייתכן שבעוד 10 שנים יוכל אגמון להרשות לעצמו לא רק ב.מ.וו אלא גם את רולס רויס, מותג הסופר יוקרה ששייך לב.מ.וו ועדיין לא מיובא ארצה.

ב.מ.וו. עוברת ידיים.
צילום: אתר ב.מ.וו







נא להמתין לטעינת התגובות




