הניגשים לטסט כבני ערובה
עד לפני שנים אחדות חל פיקוח על המחיר המרבי שיכול היה מורה לנהיגה לגבות מתלמיד השכרת מכוניתו למשך המבחן המעשי. בלחץ מורי הנהיגה הוסר הפיקוח, ומאז זינקו הסכומים שגובים רוב המורים באלפי אחוזים
עד לפני שנים אחדות חל פיקוח על המחיר המרבי שיכול היה מורה לנהיגה לגבות מתלמיד תמורת השכרת מכוניתו למשך המבחן המעשי. מחיר זה היה שווה ערך פחות או יותר לשני שיעורי נהיגה. בלחץ מורי הנהיגה הסיר משרד התחבורה את הפיקוח בטענה שמדובר ב"שוק חופשי." מאז זינקו הסכומים שגובים רוב המורים מתלמידיהם באלפי אחוזים. מורים רבים גובים כ400- שקל תמורת העמדת המכונית למבחן, ויש שגובים גם 600 שקל ואף יותר.

מנתונים שהוצגו לפני כחצי שנה בפני הוועדה לפניות הציבור עולה שכ360- אלף המבחנים המעשיים שנערכים מדי שנה בשנה מכניסים לכיסיהם של מורי הנהיגה ולקופת המדינה כ144- מיליון שקל. עוזי יצחקי, סמנכ"ל בכיר במשרד התחבורה, טוען כי כל תלמיד רשאי לבחור בכל מורה שיחפוץ בו, אך אין זה מדויק כלל ועיקר. ראשית, תלמיד שלומד נהיגה אצל מורה מסוים לא יפנה למורה אחר כדי לשכור את מכוניתו לצורך המבחן, ובסבירות רבה גם לא יזכה לשיתוף פעולה. שנית, גם לדבריו של רפרנט התחבורה במשרד האוצר, כפי שהעיד בפני הוועדה לפניות הציבור, תלמידי הנהיגה הם "לקוחות שבויים" לעניין המבחן ואין להם חופש בחירה אמיתי.
למעשה, גם אנשי משרד התחבורה סבורים שצריך להחזיר את מבחני הנהיגה לפיקוח, ובשני דיונים קודמים של הוועדה הם אף הודיעו ש"המשרד שוקל להחזיר את הפיקוח." לאחר למעלה משנתיים ולאחר הבטחה מפורשת של מנהלת המחלקה לכלכלת תחבורה, שלפיה המשרד עומד לקבוע שמחיר העמדת רכב למבחן לא יעלה על מחירם של שני שיעורים, שום דבר לא השתנה וההבטחות לא כובדו.
היות שצריכה להיות סיבה מספקת לגרירת הרגליים הזאת, שעולה כל-כך הרבה כסף לציבור, פנינו אל דובר משרד התחבורה בבקשה להסבר. התגובה הקצרה והלקונית שקיבלנו מוציאה את המרצע מן השק, הגם שהיא מחייבת הסבר קצר. "עלפי תוכנית משרד התחבורה, התשלום בגין העמדת רכב לטסט, שגובים כיום מורי הנהיגה, יוזל משמעותית במסגרת הרפורמה המתוכננת בהכשרת הנהג - המל"נים." מבלי להיכנס לעומקם של דברים, שכבר נחשפו בעסקים בעבר, שר התחבורה ישראל כץ מקדם בימים אלה רפורמה בלימודי הנהיגה, שעיקרה הקמתם של מרכזי לימוד נהיגה.
למשרד התחבורה אין שמץ של הוכחה לקידום המל"נים את רמת הלימוד בדרך כלשהי, וכמו כן, אנשי המשרד מתעלמים במתכוון מן העובדה שניסוי שנערך במתכונת המוצעת למל"נים
מה שברור הוא שלצורך מימון הקמת המרכזים יידרשו תלמידי הנהיגה העתידיים לשלם כ1,000- שקל (בממוצע) יותר מכפי שהם משלמים כיום. אולם העלאת עלות הלימוד מיטיבה מבחינה פוליטית, ומכאן מגיעה התוכנית הזדונית שמאושרת עלפי דובר המשרד: מחיר העמדת רכב יוזל בעתיד, אבל רק תוך כדי העלאת המחיר הכולל של לימוד הנהיגה בגלל הקמת המל"נים.
במילים אחרות, במקום להחזיר לפיקוח את המחיר שגובים מורי הנהיגה ולהוזיל אותו באופן מידי, תלמידי הנהיגה של היום משלמים יותר כדי שיהיה ממה "לחסוך" בעתיד, זאת תוך ביצוע רפורמת המל"נים וייקור לימוד הנהיגה.







נא להמתין לטעינת התגובות




