הניגשים לטסט כבני ערובה

עד לפני שנים אחדות חל פיקוח על המחיר המרבי שיכול היה מורה לנהיגה לגבות מתלמיד השכרת מכוניתו למשך המבחן המעשי. בלחץ מורי הנהיגה הוסר הפיקוח,‬ ומאז זינקו הסכומים שגובים רוב המורים באלפי אחוזים

גיל מלמד | 22/7/2011 11:47 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תשלום שמורכב מ‭400-‬ שקל עבור 20 דקות של מבחן מעשי ומ‭130-‬ שקל עבור אגרה - הינו מופקע ובלתי סביר‭,"‬ כך אמר בדצמבר האחרון ח"כ אורי מקלב בדיון של ועדת הכנסת לפניות הציבור. באותו הדיון דנה הוועדה לפניות הציבור בסאגה ארוכת ימים של עושק תלמידי נהיגה בחסות משרד התחבורה.

 עד לפני שנים אחדות חל פיקוח על המחיר המרבי שיכול היה מורה לנהיגה לגבות מתלמיד תמורת השכרת מכוניתו למשך המבחן המעשי. מחיר זה היה שווה ערך פחות או יותר לשני שיעורי נהיגה. בלחץ מורי הנהיגה הסיר משרד התחבורה את הפיקוח בטענה שמדובר ב"שוק חופשי‭."‬ מאז זינקו הסכומים שגובים רוב המורים מתלמידיהם באלפי אחוזים. מורים רבים גובים כ‭400-‬ שקל תמורת העמדת המכונית למבחן, ויש שגובים גם 600 שקל ואף יותר.
לימודי נהיגה: מחירים מופקעים
לימודי נהיגה: מחירים מופקעים 

מנתונים שהוצגו לפני כחצי שנה בפני הוועדה לפניות הציבור עולה שכ‭360-‬ אלף המבחנים המעשיים שנערכים מדי שנה בשנה מכניסים לכיסיהם של מורי הנהיגה ולקופת המדינה כ‭144-‬ מיליון שקל. עוזי יצחקי, סמנכ"ל בכיר במשרד התחבורה, טוען כי כל תלמיד רשאי לבחור בכל מורה שיחפוץ בו, אך אין זה מדויק כלל ועיקר. ראשית, תלמיד שלומד נהיגה אצל מורה מסוים לא יפנה למורה אחר כדי לשכור את מכוניתו לצורך המבחן, ובסבירות רבה גם לא יזכה לשיתוף פעולה. שנית, גם לדבריו של רפרנט התחבורה במשרד האוצר, כפי שהעיד בפני הוועדה לפניות הציבור, תלמידי הנהיגה הם "לקוחות שבויים" לעניין המבחן ואין להם חופש בחירה אמיתי.

למעשה, גם אנשי משרד התחבורה סבורים שצריך להחזיר את מבחני הנהיגה לפיקוח, ובשני דיונים קודמים של הוועדה הם אף הודיעו ש"המשרד שוקל להחזיר את הפיקוח‭."‬ לאחר למעלה משנתיים ולאחר הבטחה מפורשת של מנהלת המחלקה לכלכלת תחבורה, שלפיה המשרד עומד לקבוע שמחיר העמדת רכב למבחן לא יעלה על מחירם של שני שיעורים, שום דבר לא השתנה וההבטחות לא כובדו.

היות שצריכה להיות סיבה מספקת לגרירת הרגליים הזאת, שעולה כל-כך הרבה כסף לציבור, פנינו אל דובר משרד התחבורה בבקשה להסבר. התגובה הקצרה והלקונית שקיבלנו מוציאה את המרצע מן השק, הגם שהיא מחייבת הסבר קצר. "עלפי תוכנית משרד התחבורה, התשלום בגין העמדת רכב לטסט, שגובים כיום מורי הנהיגה, יוזל משמעותית במסגרת הרפורמה המתוכננת בהכשרת הנהג - המל"נים‭."‬ מבלי להיכנס לעומקם של דברים, שכבר נחשפו בעסקים בעבר, שר התחבורה ישראל כץ מקדם בימים אלה רפורמה בלימודי הנהיגה, שעיקרה הקמתם של מרכזי לימוד נהיגה.

למשרד התחבורה אין שמץ של הוכחה לקידום המל"נים את רמת הלימוד בדרך כלשהי, וכמו כן, אנשי המשרד מתעלמים במתכוון מן העובדה שניסוי שנערך במתכונת המוצעת למל"נים

נכשל כישלון מוחלט, ורוב מי שהיו מעורבים בו טוענים שהמתכונת שלו לא מועילה לאיש לבד מן היזמים שייהנו ממנו כלכלית.

מה שברור הוא שלצורך מימון הקמת המרכזים יידרשו תלמידי הנהיגה העתידיים לשלם כ‭1,000-‬ שקל (בממוצע) יותר מכפי שהם משלמים כיום. אולם העלאת עלות הלימוד מיטיבה מבחינה פוליטית, ומכאן מגיעה התוכנית הזדונית שמאושרת עלפי דובר המשרד: מחיר העמדת רכב יוזל בעתיד, אבל רק תוך כדי העלאת המחיר הכולל של לימוד הנהיגה בגלל הקמת המל"נים.

 במילים אחרות, במקום להחזיר לפיקוח את המחיר שגובים מורי הנהיגה ולהוזיל אותו באופן מידי, תלמידי הנהיגה של היום משלמים יותר כדי שיהיה ממה "לחסוך" בעתיד, זאת תוך ביצוע רפורמת המל"נים וייקור לימוד הנהיגה.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/economy/ -->