מסתמן: בריטניה תעדיף חברות מקומיות במכרזים

שר העסקים בבריטניה דורש: "אין עבודה, תעדיפו חברות מקומיות במכרזים"; ההשפעה הישראלית: היקף הסחר, שנאמד ב-2010 ב-4.5 מיליארד דולר, בסכנה

דוד ליפקין | 7/7/2011 11:47 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
אם אתן חברות ישראליות שפועלות בבריטניה ומתמודדות על מכרזים ממשלתיים כדאי שתשימו לב: מתברר כי ממשלת בריטניה תיתן בקרוב עדיפות לחברות בריטיות במכרזים הגדולים שלה, זאת עקב המשבר הכלכלי הפוקד אותה ושיעור האבטלה הגדול.

במשך שנים היתה בריטניה ידועה כמדינה הדוגלת בכללי השוק החופשי, וביטלה את כל ההגבלות על השתתפות חברות זרות במכרזים של חברות ממשלתיות כדי להשיג את המחיר הזול ביותר. בעקבות כך חברות ידועות מארה"ב, מקנדה, מאירופה, מהודו, מסין ואפילו מישראל התמודדו במכרזיה.

שיא ההשתתפות נרשם בעבודות לקראת האולימפידה הבאה שתתקיים בשנת 2012 בלונדון, וגם חברות ישראליות התמודדו במכרזי האבטחה הגדולים. רוב המכרזים האלה יצאו לדרך. הוול סטריט ג'ורנל העריך אתמול כי מעתה תמנע ממשלת בריטניה השתתפות של חברות זרות במכרזים הגדולים שמוציאות הממשלה וחברות בריטיות. כמו כן, מעריכים בעיתון, כי את המדיניות יישם בקרוב ראש הממשלה דיוויד קמרון כאחת הדרכים להתמודדות עם האבטלה הגדולה.
בגלל הרכבות

המניע לדרישה להטיל את ההגבלות היה המכרז הגדול לבניית קרונות נוסעים ואחזקתם לקווי הרכבת בלונדון, שהיקפו 2.25 מיליארד דולר. במכרז זה זכה קונסורציום של חברות בראשות סימנס מגרמניה. מסירת העבודה לחברה הגרמנית גרם לזעמה של חברת בומבארדייה מקנדה, בעלת מפעל ענק לרכבות בבריטניה, שהודיעה כי תאלץ לפטר 1,400 איש בזמן הקרוב. החלטת בומבארדייה גרמה לסערה, והאיגודים המקצועיים ובכירי מפלגת הלייבור העלו את התביעה לפתוח מחדש את המכרז.

פיליפ האמרוד, שר התחבורה, התנגד לתביעה וגרס כי סימנס זכתה במכרז לאחר שהציעה את השווי הכספי הגבוה ביותר, על-פי עיקרון שקבעה בזמנו הממשלה בראשות הלייבור.

אולם שר התחבורה ווינס קייבל, שר העסקים, הבטיחו כי הממשלה תבחן עדיפות במכרזים על בסיס של תמיכה בתעסוקה ובגורמים המקומיים.

לדבריהם,

עד כה בריטניה פעלה לפי כללי המכרזים של האיחוד האירופי, בעוד מדינות אחרות באיחוד אינן נוהגות כך. יתר על כן, צרפת וגרמניה דואגות שחברות מקומיות יזכו במכרזים הממשלתיים.

שני השרים פנו לקמרון וטענו כי מדינות האיחוד האירופי מנהלות את המכרזים הציבוריים תוך העדפת הגורמים המקומיים, ולכן על בריטניה לפעול בצורה דומה.

חברות ישראליות מתמודדות על מכרזים בריטיים בתחומי התקשורת, המתכות והציוד הצבאי. היקף הסחר בין ישראל לבין בריטניה ב-2010, לפי נתוני מכון הייצוא, הסתכם ב-4.5 מיליארד דולר-עלייה של 36% לעומת 2009.

ברבעון הראשון של השנה גדל היקף הסחר בכ-12% ל-1.1 מיליארד דולר. ישנם לא פחות מ-1,500 יצואנים, והמרכיבים המרכזיים של הייצוא הישראלי לבריטניה הם כימיקלים, גומי ופלסטיק, תרופות ומוצרי מתכת.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/capital_market/ -->