בלעדי: ישראל אחרונה באירופה בתחום הבטיחות בדרכים
בזמן שבאירופה נרשמה ירידה של 11% במספר ההרוגים בתאונות דרכים, בישראל זינק המספר ב-12% - מה שמציב אותה במקום האחרון בפער עצום משאר המדינות; נתוני ארגון ה-ETSC קצת פחות מפתיעים כשלוקחים בחשבון את העובדה כי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לא הציגה תכנית עבודה בשנתיים האחרונות, שלא לדבר על תכנית רב-שנתית
מן הדוח השנתי של הארגון, אשר פורסם לרגל הוועידה השנתית החמישית, עולה כי מדינת ישראל ניצבת אחרונה, ועם השינוי הבולט ביותר לרעה בכל הקשור למספר ההרוגים ב-2010 יחסית לשנת 2009.
לעומת הממוצע הכלל אירופי, שיפור של 11% בצמצום מספר ההרוגים בין 2009 ל-2010, בישראל נרשם זינוק של כ-12% במספר ההרוגים על פי נתוני הארגון.
רק במדינה אחת נוספת, לבד מישראל, נרשמה ב-2010 הרעה במצב הבטיחות בדרכים וזאת פורטוגל, שבה חלה עליה של כאחוז אחד במספר ההרוגים.
מצידה האחר של הסקאלה נמצאת לוקסמבורג, שם צומצם מספר ההרוגים ב-2010 ב-33% ביחס ל-2009, ואילו במאלטה צומצם מספר ההרוגים בכ-25%.
ETSC , ראשי תיבות של "מועצת בטיחות התחבורה האירופית", הוא ארגון ללא כוונת רווח אשר פועל מבריסל, בלגיה, במטרה לצמצם את מספר התאונות והנפגעים באירופה. הארגון משתמש במדדים המקובלים על כלל חוקרי התחבורה והבטיחות בדרכים, ובעיקר על אינדקס PIN אשר בוחן את המגמות בבטיחות בדרכים באירופה החל משנת 2001 ועד היום. גם במדד זה, שבוחן את מצבן היחסי של כלל המדינות מאז 2001, נמצאת ישראל במיקום גרוע מאוד, אחרי מדינות כמו לטביה, אסטוניה, סלובניה, ועוד.
מאז שנת 2001 ועד 2010 חלה אמנם בישראל הפחתה של כ-35% במספר השנתי של הרוגי תאונות דרכים, אולם נתון זה מציב את ישראל אחרונה בקבוצת המדינות בקבוצה השלישית מתוך ארבע. בקבוצה הרביעית, הגרועה ביותר, חברות רק יוון, פולין, נורבגיה, בולגריה, מלטה ורומניה.
הממוצע הכלל אירופי של שיפור בבטיחות הדרכים מאז שנת 2001 ועד 2010 עומד על הפחתה של 43% במספר ההרוגים, כאשר 5 המדינות המובילות השיגו שיפור של בין 55-62%.
במהלך העשור האחרון חסך השיפור בבטיחות בדרכים באירופה את חייהם של למעלה מ-100 אלף בני אדם, ובמקביל נחסכו למדינות אירופה השונות כ-175 מיליארד אירו מנזקי התאונות.
ה-ETSC קבע כיעד לעשור הקרוב צמצום נוסף של 40% במספר הרוגי תאונות הדרכים, ובכך אימץ את היעד של האיחוד האירופי לעניין זה. כדי להשיג
בהקשר זה חשוב לציין שהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הגוף אשר ממונה על תחום זה בישראל, טרם הציגה תוכנית שנתית מפורטת לשנים 2009, 2010 ו-2011, וכמובן שלא הציגה עדיין תוכנית רב-שנתית לבטיחות בדרכים.
מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נמסר כי "הרשות גיבשה תכנית עבודה רב שנתית שאושרה ע"י השר (דאז) מופז, ופורסמה ברבים. תכניות העבודה לשנים 2009 ,2010 שהן נגזרות של התכנית הרב שנתית, הוגשו ואושרו עפ"י חוק לשרי התחבורה והבטיחות בדרכים. (הרשות לא הציגה מעולם תוכנית עבודה מפורטת - ג.מ.)
הרשות עמלה על תכנית אסטרטגית לעשור (2010-2020 ) ,עם כניסתו לתפקיד,ביקש מנכ"ל הרשות, לשלבה עם תכנית מחקר " 10 המדינות" וכן לרתום את השותפים: מע"צ,רשויות מקומיות, אגף התנועה, גופי החילוץ וההצלה,מערכת ביהמ"ש, משרד התחבורה על מנת לתת לתכנית זו תוקף פרגמאטי ולאומי.
בימים אלה, מתבצעת עבודת מטה מסודרת מול גופי הבטיחות השונים. לכשתסתיים עבודת המטה והתכנית תאושר ע"י מועצת הרשות (אשר תדון בה בישיבתה הקרובה), תוגש התכנית לשר התחבורה והבטיחות בדרכים, ולאחר קבלת אישור השר, היא תפורסם בכלי התקשורת.
(הבטחה כזאת נמסרה כתגובה כבר בחודש אפריל השנה – ג.מ.)








נא להמתין לטעינת התגובות




