פישר על מחירי הקוטג': "כשסוגרים יבוא מקטינים תחרות"
נגיד בנק ישראל נאם בכנס קיסריה והתייחס לבעיה הדמוגרפית ("חלק גדול בישראל לא עובד, זה לא ימשיך כך"); לריכוזיות ("מונופוליסט הוא לא איש רע"); ולבעיית הנדל"ן ("ההיסטוריה מוכיחה שחלק גדול מהמשברים מתחילים בשוק הפיננסים והדיור")
בתחילה התמקד פישר בהישגי הכלכליים של ישראל. "אנחנו בבנק ישראל היינו מופתעים מהצמיחה של 4.7% שנרשמה, וכתוצאה מהשינוי בנקודת המוצא ב-2011 העלנו את התחזית ליותר מ-5%, וליותר מ-4% ב-2012. לדעתי זה שמרני. אבל חשוב שבנק מרכזי יהיה שמרני".
פישר התייחס גם לירידה באבטלה: "ב-2003 עמדה האבטלה על קרוב ל-11%. היא ירדה באופן רציף עד אמצע 2008, אז החל המיתון והאבטלה עלתה. למרות שחשבנו שהיא תגיע ל-9%, היא לא הגיעה אפילו ל-8%, ואז היא חזרה לרדת".
גם בנושא המדיניות הפיסקלית ציין פישר כי חל שיפור אדיר, ואמר כי ישראל התקדמה דרך ארוכה מאז 2003, אז נדרשו ערבויות מארה"ב בשביל לגייס הון. "קיבלנו ערבויות והבטחנו לעצמנו שנשמור על משמעת, וזה מה שעשינו. בתוך 5 שנים ירדנו מגירעון של 5% לאיזון בתקציב, יחס החוב תמ"ג ירד מ-100% ל-77% ב-2010. חשבנו שזה גבוה, אבל זה יותר טוב מאירופה ואולי גם מארה"ב בעוד כמה שנים".
י"ש לנו עודף בחשבון השוטף", המשיך פישר למנות את הישגי הכלכלה, "אבל זה יורד יחסית מהר כי אנחנו צומחים מהר וזה מוביל לייסוף. זה הישג גדול".
"יש לנו גם סקטור היי-טק מאוד גדול, מעל 11% של התמ"ג, הרבה יותר ממדינות אחרות. התוצר שלנו הוא 1.5% בלבד מהתוצר של ארה"ב, אז אנחנו לא גורם במשק העולמי, אבל בהיי-טק כן. אנחנו מוציאים אחוז גבוה מאוד על המו"פ, גם בסקטור הפרטי וגם הציבורי. זה גורם לאשליה שאנחנו כוח גדול בעולם - ואנחנו לא".
בנוגע לתחום האנרגיה אמר פישר כי אמנם התגליות ייתרמו לתמ"ג , אך ההשפעה לא תהיה קריטית. "אנחנו רחוקים מלהיות נורבגיה, שם מגיע 15% מהתמ"ג מגז ונפט. אנחנו נגיע בקושי ל-1.5% מהתמ"ג (גובה המיסוי)".
לאחר מכן עבר הנגיד לסקור את הנושאים המדאיגים את בנק ישראל. הראשון הוא גובה האינפלציה, ופישר ציין כי חוק בנק ישראל מציב יעד, ובכוונת הבנק לעמוד בו.
לגבי נושא הדיור אמר פישר כי "המחירים החלו לעלות ב-2008, וכי היו יציבים מאז תחילת שנות ה-90, אז קצב בנייה היה מהיר. אחר כך המחירים ירדו באופן איטי, עד שהריבית הנמוכה, והמערכת הבנקאית היציבה שיכלה לתת משכנתא למי שרצה לקנות דירה, הביאו לעליית המחירים. למה אנחנו בבנק ישראל ובאוצר מודאגים? מוצר שעולה ב-16% בשנה מכפיל עצמו תוך 5 שנים. תופעה זו לא יכולה להמשיך לנצח. השאלה היא האם נוכל לעצור את זה בלי לגרום לבעיות במשק".
"ההיסטוריה מוכיחה שחלק גדול מהמשברים מתחילים בשוק הפיננסים והדיור", הוסיף הנגיד ואמר כי "ראינו את זה בארה"ב, באירלנד, בספרד. כולם שמחים עד שמישהו מתעורר ואומר 'וואו'. ואז מתחילות הבעיות. אנחנו
פישר מציין כי נתוני הלמ"ס והאוצר אינם מתואמים בנוגע לשוק הדיור, ולדעתו נתוני הלמ"ס המצביעים על עלייה הם הנכונים.
בעיה נוספת על פי משנת הנגיד הוא נושא הייסוף בשקל: "אחנו רוצים משק חזק ויש לנו משק חזק מאוד, אבל אנחנו רוצים גם שער חליפין נמוך - וזה לא הולך ביחד. אתה לא יכול להיות כ"כ מוצלח ביצוא ולהביא משקיעים לארץ, וגם לקוות ששער החליפין יהיה חלש. זו אחת הבעיות".
לאחר מכן קרא פישר להמשיך ולשמור על המדיניות והמשמעת הפיסקלית. "התמונה לשנים הבאות מדאיגה יותר, יש כל הזמן דרישות לתקציב ולממשלה. אם הצמיחה לא תהיה מהירה יש אפשרות שנכנס לגירעון גדול מהצפוי והרצוי. בצמיחה של 2.5% לשנה, יחס החוב-תמ"ג יתחיל לעלות. בצמיחה של בערך 3.2% אנחנו נעמוד ביחס הנוכחי. צמיחה של 4.5%, שזה הרבה מעל הממוצע, נמשיך ליהנות מירידה יחס החוב תמ"ג".
"התפקיד החשוב ביותר הוא ביטחון, ואם ההוצאה תגדל לא נוכל להוריד את שיעורי המס. יש קשר בין הדברים. צריך לשמור על המשמעת הפיסקלית, שהיא הבסיס להצלחה של המשק", המשיך הנגיד.
לאחר מכן התייחס פישר לבעיה הדומגרפית בישראל: "העוני בארץ הוא דבר מסובך. חוץ משתי אוכלוסיות העוני לא גדל כמעט, אבל אצל החרדים והערבים העוני גדל ובשיעור מאוד דומה, כל הזמן מאז 1997. חלק גדול מאוד מהאוכלוסיה לא עובד, וזה לא יכול להימשך כך לנצח. הנטל על העובדים גדל, ושיעור ההשתתפות באוכלוסיות החרדית והערבית לא גדל. אלו מגמות שאם לא נשנה את ההתנהגות של שתי האוכלוסיות נשלם מחיר כבד. זו בעיה חברתית, בעיה של עוני ושל המדינה".
פישר, אשר ציין בעבר כי הוא מרוצה מהמערכת הבנקאית ברובה, בחר בכל זאת להתייחס אליה כבעיה. "יש לנו יחס הון יחסית גבוה ואנחנו צריכים לשנות את הרגולציה. שמעתי המון על 'יש עודף רגולציה. אין עודף רגולציה... כולם בישראל אומרים שיש יותר מדי רגולציה, ובפעם ב-10 שנים יש משבר והציבור נורא שמח שיש רגולציה. אנחנו צריכים להגביר אותה עוד במערכת הפיננסית כולה. יש שינויים גדולים במה שמפקחים במדינות המפותחות החלו לדרוש מהמערכת הבנקאית, ואנחנו נצטרך לעשות שינויים. אין יותר תירוץ לאשליה, ראינו את ארה"ב, את אירופה ואת אנגליה, ואסור לנו לתת לזה לקרות".
בנוגע לחוסר תחרותיות במשק, אמר פישר: "יש לנו בעיה בזה שאנחנו מדינה קטנה. אתה לא יכול להיות יעיל אם אתה קטן מדי. זה הגיוני שיש מעט בנקים ביחס לארה"ב, אבל זה חסם".
על המחאה החברתית הגואה בנוגע למחירי הקוטג', אמר הנגיד: "למרות כל הצעקות ששמעתי בנוגע לקוטג', חלק גדול של התחרות מגיע מיבוא, ואם אתה סוגר את המשק אתה מקטין את התחרות. מונופוליסט הוא לא איש עוול. זה מה שכל אחד היה מעדיף לעשות לו היה יכול".
לאחר מכן התרכז פישר בבעיית הבירוקרטיה המוכרת בישראל: לפי דוח הבנק העולמי אנחנו במקום 23 מתוך 183 מדינות, שזה לא רע. בהיבטים מסוימים אנחנו מצוינים - אשראי, סחר - אבל יש היבטים בעייתים: רשיונות לבנייה - מקום 121, רישום מכס - 147. זה גורם לנו נזק ואנחנו צריכים לטפל בזה".
לדעת פישר, הכלכלה העולמית ניצבת בעמדה בעייתית שעלולה להתפתח בקלות למשבר. 'האקונומיסט' כתב בשער העיתון 'האם המשק העולמי בתקופה קצת קשה או נכנסים שוב למיתון?', אז את זה אנחנו לא לא יודעים, אבל הצמיחה בארה"ב יותר איטית ממה שצופה, המצב באירופה מתחיל להיות רציני והמצב ביפן ממש בעייתי. זה עלול להשפיע עלינו", אמר והוסיף כי עלות הביטוח נגד חדלות פירעון של יוון זינקה ל-20%, ואם הם לא יפתרו את הבעיה הזו היא תהפוך לבעיה שלנו.







נא להמתין לטעינת התגובות




