גילה: אם הצרכנים לא ייצאו מהאדישות - המאמצים שלנו לא יועילו
הממונה על ההגבלים העסקיים קורא לצרכנים לצאת מהאדישות ולהשוות בין מחירי המוצרים; עד כה הצטרפו לקבוצה הקוראת להחרים את הקוטג' כ-32 אלף איש; יוזם המאבק: "אם זה לא יעזור, נחרים גם את החברות שמשווקות את מוצרי החלב"
בראיון לגלי צה"ל, התייחס גילה לחוק ההגבלים העסקיים ואמר כי יש למשרדו כלים לפקח על קרטלים. "יכול להיוצר בשוק שיווי משקל דמוי קרטל גם בלי קומוניקציה בין המתחרים. אבל, החוק כרגע לא מאפשר להתערב נגד פעילות עצמאית של פירמות במצב שמתחרים מעלים מחירים אחד אחרי השני בלי תיאום יזום. לחוק כרגע אין כלים להתמודד עם העניין הזה".
עוד ציין גילה, כי מהסיבה הזאת עובדים במשרדו על תיקון חדש לחוק. "ברגע שהוא יעבור אנחנו נוכל לנסות ולפקח על זה, ולהכריז על שוק ריכוזי כקבוצות ריכוז שהתחרות בו מועטה".
בתשובה לשאלה, האם שוק של 3 שחקנים מרכזיים - תנובה, טרה ושטראוס - ייחשב שוק ריכוזי, ענה גילה: "הוא יכול להיות דוגמה. אנחנו צריכים לנתח כל מקרה לגופו ולהחליט. שוק שיש לו מעט פירמות והרבה מחסומי גישה יכול להיכלל כשוק ריכוזי", אמר.
לסיכום הצהיר גילה כי "אם הצרכנים לא ייצאו מהאדישות אז כל המאמצים שלנו לא יועילו ואנחנו לא נצא מזה. זה לא רק בפייסבוק, זה גם ללכת לסופר היותר רחוק במידה והוא יותר זול ולבדוק אם הוא אכן יותר זול ולא רק לסמוך על פרסומות".

המחאה החברתית נגד עליית מחירי מוצרי המזון, ובראשם הקוטג', סחפה תוך יממה 31,700 איש שהצטרפו לקבוצה שהקים איציק אלרוב(25), שכיר בחברת ביטוח, שגלש אתמול ברשתות החברתיות ברשת האינטרנט והבין שהגיע הזמן לעשות משהו. "ראיתי איך אנשים מגיבים על המחירים הגבוהים של הקוטג' ומוצרי החלב", הוא מספר, "והחלטתי להקים קבוצת מחאה".
"במשך חודש שלם, החל מה-1 ביולי אנחנו לא מתכוונים לקנות קוטג', שהוא מוצר יסוד בסיסי ואין שום סיבה שיעלה 8 שקלים", אמר אתמול אלרוב, נשוי ואב לילדה בת שנתיים. "המחאה צוברת כוח. אם זה לא יעזור, נחרים גם את החברות שמשווקות את מוצרי
לדברי אלרוב, סיכויי המחאה להצלחה גבוהים במיוחד, מאחר שבניגוד למחאה נגד העלייה במחירי הדלק, במקרה הזה כל אחד יכול להימנע מרכישת מוצר חלב מסוים מחברה מסוימת ולקנות מוצר של חברה אחרת, כאשר השפעת החרם על החברות הגדולות עדיין יהיה משמעותי. "נעבור מחברה לחברה עד שהם יבינו שהחגיגה צריכה להיגמר. אני מגיע מהציבור החרדי ואני רואה איך הוא מנהל מאבקים והופך עולמות, ואת העוצמה הזאת אני רוצה להביא לציבור הכללי".
במקביל, קבוצה נוספת בפייסבוק אליה הצטרפו עד כה 7,600 חברים, קוראת לחרם על מוצרי המזון. "לא יכול להיות שמוצר של חברה ישראלית שמיוצר בישראל יעלה כאן מחיר X, ושנראה את אותו מוצר בדיוק נמכר באירופה/ארה"ב במחיר נמוך בכ 50% וזה למרות עלויות השינוע של המוצר. אין סיבה שידפקו אותנו בלי שום פרופורציות".
"כל מי שמצטרף לקבוצה יקח על עצמו שבמשך בין שבועיים לחודש ימים לא יקנה את אותו מוצר שהקבוצה החליטה, ואולי כך נצליח להוזיל את המחירים ונגיע לרמת שפיות כלשהי במחירי המזון אותם אנו משלמים בכל חודש", נכתב בעמוד הקבוצה.
כפי שנחשף במעריב עסקים, הממשלה הוציאה מוצרי חלב רבים מפיקוח מתוך אמונה שהתחרות בשוק תוביל לירידת מחירים. עם זאת, בכל פעם שיצרן אחד העלה מחירים, עשו זאת גם המתחרים - וכך זינקו מחירי מוצרי החלב שיצאו מפיקוח, ובראשם הקוטג', בכ-50%. לעומת זאת, מוצרים שנותרו בפיקוח התייקרו בתקופה זו ב-9%-3% בלבד.
בחודשים האחרונים עלו קריאות להחזיר את מוצרי החלב לפיקוח. החותמים על העצומה מקווים כי המחאה בפייסבוק תזרז את ההחלטה. "שיישאר על המדפים ויתקלקל, או שיורידו מחירים", נכתב בתגובות. אחרים כתבו: "גם אם הילד חייב קוטג' לארוחת ערב צריך להעביר לו את המסר ולהסביר לו שאין קוטג' עד שהמדינה תוריד את המחיר של מוצרי החלב למחיר הריאלי. מותר לחברות החלב להרוויח אבל אסור להן לשחוט אותנו".
בחודש שעבר נחשף כי מוצרי החלב צפויים להתייקר בסך הכל בשיעור של ארבעה עד חמישה עשר אחוז. רבים מהישראלים, גם אלה שעדיין לא חתמו ברשת החברתית, ואפילו משתכרים מעל הממוצע, רותחים על דהירת המחירים במוצרי החלב.
"להחרים את הקוטג' זה קל וזה יסב נזקים לכל היצרניות וכל החנויות", אמר שמעון גלבוע מחיפה. "המאבק הזה קל יותר מהמאבק שנוהל נגד מחירי הדלק. פשוט לא קונים. קונים דברים אחרים. יש ברוך השם הרבה מה לאכול".







נא להמתין לטעינת התגובות




