בנק ישראל: מענקי ההכנסה לנזקקים צפויים לקטון השנה בכשני שלישים
במלאות שלוש שנים ליישום חוק מענק ההכנסה מזהיר הבנק כי הימנעות מתיקונו תביא לירידה חדה במספר מקבלי המענק ובסכומו הממוצע, ועלולה לפגוע בתמריץ לעבודה שהוא מספק; בשנת 2010 שולם מענק ההכנסה לכ-46.5 אלף זכאים, כאשר העלות הכוללת עמדה על כ-131 מיליון שקל
במהלך שלוש השנים הראשונות ליישום החוק גדלו במידה ניכרת מספרי הזכאים ומקבלי המענק וגם הסכומים ששולמו, זאת בעיקר בזכות החלת החוק על אימהות לילדים עד גיל שנתיים בכל הארץ, בשנה השלישית ליישומו.
שיעורי המימוש של המענק לא השתנו משמעותית בשלוש שנות יישומו ועמדו על כ-45%. על פי הנתונים, 80% ממענקי מס הכנסה שלילי הועברו לשכבות החלשות בשני החמישונים התחתונים. כאשר קבוצות האוכלוסייה הפעילות יותר במימוש זכאותן הן חרדים, ערבים (ללא מזרח ירושלים) ואימהות חד-הוריות.
סכומי המענק ששולמו לערבים ולחרדים היו גבוהים יחסית, עקב חלקן הגבוה יחסית של משפחות עם 3 ילדים או יותר באוכלוסיות אלה. המענק הגבוה ביותר לנפש - 3,074 שקל לשנה - שולם לעובדים בחמישון התחתון.
על פי נתוני הבנק, המענק משולם למשפחות עובדים עם ילדים ולעובדים בני 55 ומעלה המשתכרים בין 1,920 ל-6,237 שקל בחודש. סכום המענק החודשי מחושב לפי מספר חודשי העבודה, גובה השכר וההרכב המשפחתי, ומגיע עד ל-440 שקל לחודש (עבור זכאים עם 3 או יותר ילדים). במשפחות שבהן שני זכאים, יכול המענק החודשי להגיע עד 880 שקל לחודש.
כמו כן עולה, כי מספר הזכאים למענק גדל מ-64 אלף בשנה הראשונה של יישום החוק לכ-103 אלף איש בשנה השלישית. הרחבת הזכאות לעצמאיים החל משנת התשלום 2009 הגדילה את מספר הזכאים למענק ב-1,200, והרחבתה לאימהות לילדים עד גיל שנתיים בכל הארץ החל משנת התשלום 2010 הוסיפה כ-34 אלף זכאים.
בשל ביטול תוכנית "אורות לתעסוקה" (תוכנית ויסקונסין) הופסק זמנית יישום החוק לגבי מרבית הזכאים ב"אזורי השילוב" (האזורים שבהם הופעלה אותה התוכנית) במשך 8 חודשים. בבנק ישראל מציינים כי "הימנעות מתיקון החוק תביא לירידה חדה במספר מקבלי המענק ובסכומו הממוצע, ועלולה לפגוע בתמריץ לעבודה שהוא מספק".
בבנק סבורים כי בעקבות הביטול הזמני של החוק באזורי "אורות לתעסוקה", יקטן השנה המענק הממוצע למקבל באזורים אלה בכשני שלישים, ומספר הנהנים מהתוכנית יירד בכרבע. לפיכך מזהירים בבנק, כי "אי העקביות ביישום החוק תפגע באמינותו בקרב הזכאים הפוטנציאליים, שהם ציבור חלש מבחינת רמת ההשכלה ויכולת ההשתכרות. כך עלולים להיפגע שיעורי המימוש גם בעתיד ויידחו השינויים החיוביים שהחוק עשוי לקדם בהתנהגות האוכלוסיות החלשות בשוק העבודה".
תיקון החוק למשל על ידי הקדמת פריסתו הארצית או החלטה
מרשות המסים נמסר בתגובה כי "בשנת 2010 חל חוק מס הכנסה שלילי, באזורים שהוגדרו כאזורי שילוב - "ויסקונסין". כידוע, הכנסת לא האריכה את תקפה של תכנית ויסקונסין מעבר ל-30 באפריל 2010, לכן אין כל בסיס חוקי לתשלום מענק הכנסה באזורים אלו ביתר חודשי השנה. זאת ועוד, כל שינוי במצב החוקי עלול לגרור בעקבותיו דרישה של אזרחים, העומדים בתנאי הזכאות והמתגוררים בשאר חלקי הארץ, להחיל את המענק גם עליהם".
"יצויין כי כל האמור אינו חל על מי שזכאים בשנת המס 2010 לקבלת המענק מתוקף היותם אם לילד עד גיל שנתיים או הורה לילד בגיל זה במשפחה חד הורית, וזאת ללא קשר למקום מגוריהם ולכן זכאותם אינה נפגעת. עוד יודגש כי כל האמור אינו נוגע לשנת המס 2011 וכי החל משנה זו חל החוק על כל שטח המדינה".







נא להמתין לטעינת התגובות




