בגלל מחירי הבנזין: מכוניות המיני שוב באופנה
מהפכת המיסוי הירוק והרפורמה בשוק הרכב הצמוד העלו את הפופולריות של מכוניות המיני; מאז תחילת השנה עלו על הכביש 7,000 מכוניות כאלה; מסתבר שאנחנו מעדיפים להתפשר על נוחות כדי ליהנות מרכב חדש
מכונית מיני היא רכב מקטגוריית גודל קטנה יותר מקטגוריית ה"סופר-מיני", דוגמת סוזוקי סוויפט או פולקסוואגן פולו. יונדאי i10 או סוזוקי אלטו הן מכוניות מיני. מכוניות מיני מונעות במנועי 3 או 4 צילינדרים ובנפח שנע בדרך כלל בין 1.0 ל-1.2 ליטר . נתון מפתיע נוסף לגביהן: רובן (62) נמכרו בארץ עם תיבות הילוכים ידניות. כך שמדובר כבר בשתי מסורות ישראליות - גודל המכונית ותיבת הילוכים ידנית - שנשברו, וזה כבר דורש הסבר וניתוח.

קצת היסטוריה: במהלך כ-3 עשורים שולטת בישראל המכונית הקומפקטית, כמו מאזדה 3, טויוטה קורולה ופולקסוואגן גולף, בתצורה הישראלית הקלאסית של 1,600 סמ"ק, תיבת הילוכים אוטומטית ותא מטען נפרד.
היות שהמיסוי על רכב בישראל היה לאורך שנים רבות בין הגבוהים ביותר בעולם המערבי, ומכיוון שמבחינת יצרני הרכב אין הבדל גדול בעלות הייצור הכוללת של מכונית קומפקטית או מכונית מיני, הרי שמכוניות משתי הקטגוריות הללו היו יקרות אצלנו כמעט באותה המידה.
הישראלים העדיפו לרכוש
כמו כן, ב-15 השנים האחרונות גדל אצלנו השימוש ברכב ליסינג. אופציה שהפכה כדאית יותר כיוון שמערכת המס שלנו ייקרה את כל מרכיבי הבעלות על מכונית פרטית, והכדאיות של מכונית צמודה)הניתנת לעובד ממקום עבודתו ( גדלה והפכה לאופציה קורצת מאין כמותה עבור מי שיכול לשים עליה יד.
קו פרשת המים, שלאחריו נולדה למעשה קטגוריית המיני בישראל, שורטט לפני כשנתיים עם מהפך המיסוי הירוק. לראשונה מזה שנים רבות יצר משרד האוצר מיסוי דיפרנציאלי, שמיטיב במידה מסוימת עם מכוניות, שרמת זיהום האוויר שהן פולטות נמוכה יחסית, ומכביד על מכוניות שמזהמות יותר. ככלל: ככל שמכונית קלה יותר במשקלה, מצוידת במנוע בעל נפח קטן ובתיבת הילוכים ידנית - כך היא מזהמת פחות ונהנית מהטבת מס גדולה יותר.
במקביל לרפורמת המיסוי הירוק חלה רפורמה חשובה גם במיסוי על רכב צמוד ממקום העבודה, שנגזר כיום כאחוז ממחיר המחירון של המכונית. ככל שהמכונית יקרה יותר כך גדל סך המס שמשלם תמורתה מי שמקבל אותה כרכב צמוד. נתון משמעותי נוסף הוא הזינוק במחירי הדלק, עניין לא משמעותי למקבלי רכב צמוד, אבל מאוד דרמטי עבור מי שמשלם עליו מכיסו.
שתי הרפורמות הללו תרמו להעלאת קרנן של מכוניות המיני אצל הנהג הישראלי. אבל מה שהופך אותן לזולות יותר ב-40-30 אלף שקל ממכוניות הסופר מיני היא ההחלטה של יבואני הרכב שלא לכלול במחיר המחירון את אחוזי ההנחה המקובלת שניתנת לחברות הליסינג.
בשוק הרכב מחיר המכונית ("מחיר המחירון") היקר והוצאות המימון שנגזרות ממנו, מגולגלים על הצרכן. בעידן שבו חברות הליסינג וציי הרכב מקבלות מן היבואנים הנחות בשיעור של 17%-20% לדגמים הפופולריים, נאלצים לקוחות פרטיים לסבסד את ההנחה הזאת ולשלם מחיר מחירון גבוה וקשיח.
מכל הסיבות הללו הופכות כיום מכוניות המיני החדשות, שמחירן 70-60 אלף שקל, לאלטרנטיבה כלכלית למכוניות משומשות מקטגוריית הסופר-מיני, ובמקרים שונים גם לאלטרנטיבה למכוניות קומפקטיות. לקוחות רבים מוכנים להתפשר על נוחות, מרחב פנימי, בטיחות ונפח תא המטען, ובלבד שיוכלו לקלף את הניילונים ממכונית חדשה ולקבל מספר שנות אחריות.
הערך המוסף של מכוניות אלה, שנוסף למחירן, הוא עלויות תפעול נמוכות מאוד בזכות תצרוכת דלק נמוכה ועלויות תחזוקה נמוכות, היות שמדובר במכוניות חדשות.

מכונית המהפכה, זו שראויה לקרדיט של המכונית ששינתה את המציאות ובראה למעשה את פלח השוק של מכוניות המיני, היא סוזוקי אלטו - המכונית העממית הראשונה בעשור האחרון, שמחיר המחירון שלה לא נקבע על-פי היחסים המסחריים בין יבואני הרכב לחברות הליסינג, אלא עבור האזרח הפרטי.
אלטו שברה שתי אקסיומות במחיר התחלתי של 60 אלף שקל (המחיר הנמוך ביותר של מכונית חדשה בישראל) והוכיחה שרבים מאיתנו מוכנים לרכוש מכוניות קטנות מאוד עם תיבת הילוכים ידנית.
יבואני סוזוקי, שכבר שנים מעדיפים את טובת הלקוח הפרטי על פני חברות הליסינג, זכו בענק. בסיכום שנת 2010 עלו על כבישי הארץ יותר מ-3,500 דגמי אלטו, מה שגרם כמובן לכל שאר היבואנים לשים עין על קטגוריית המיני.
יבואני ג'נרל מוטורס, למשל, החליטו להביא ארצה את שברולט ספארק, למרות שזאת מוצעת בשלב זה רק עם תיבת הילוכים ידנית ולכן הייבוא שלה לארץ אפילו לא נשקל בעבר.
יבואני יונדאי, שלא יכלו להוריד את מחיר המחירון של i10 האוטומטית כדי שלא לפגוע בלקוחות המוסדיים שלהם, החלו לייבא גרסה בסיסית, ידנית ופחות יקרה של אותה מכונית, במחיר יותר תחרותי.
במקביל נמכרו בישראל כבר קודם לכן פיג'ו 107 ופיאט פנדה, אולם במספרים זניחים בלבד. כדי לרכוב על הגל החדש מבלי לפגוע במיצוב היקר יותר של פיג'ו, החליטו יבואני פיג'ו-סיטרואן לישראל לייבא את סיטרואן C1 (הזהה כמעט לפיג'ו 107) בגרסה ידנית ובמחיר תחרותי. הייבוא של C1 לארץ החל, אבל כאשר גם יבואני טויוטה ביקשו לייבא את הגרסה שלהם לאותה המכונית, עצר אגף הרכב במשרד התחבורה מטעמים טכניים ובירוקרטיים את הייבוא של סיטרואן לישראל.
באפריל השנה עלו על כבישי ארצנו מכוניות ראשונות מסוג קיה פיקנטו, אחותה התאומה אך המסוגננת יותר של יונדאי i10. גם יבואני קיה, כמו יבואני סוזוקי לפניהם, בחרו להתמודד עם הקטגוריה הזאת מלמטה, תוך שהם מציעים את המחיר האטרקטיבי ביותר, כרגע 62.5 אלף שקל, למכונית מיני ידנית.
אגב, מכונית המיני הראשונה שהופיעה אצלנו לאחר מהפיכות המיסוי הירוק והמיסוי על רכב צמוד היא יונדאי i10, אלא שייבואני יונדאי, כבולים מחשבתית או כלכלית לחוקי הליסינג הקשוחים, תמחרו אותה במחיר מחירון גבוה יחסית והותירו את הבמה ליצרניות אחרות.
את הכניסה החזקה ביותר לשוק עשתה שברולט ספארק, אם כי סוזוקי אלטו עדיין שומרת על ההובלה מבחינה מספרית. גם אצל יונדאי בולט מספר ה-i10 הידניות וכך גם אצל פיאט פנדה וסיטרואן C1 (שייבואה כאמור הופסק).
במהלך החודשים הקרובים צפויה הקטגוריה הזאת לגדול עוד יותר, עקב התחלת המכירה של שברולט ספארק וקיה פיקנטו בחודשים האחרונים, והגדלת המודעות למכוניות המיני באופן כללי. בהמשך יוצעו דגמים נוספים למכירה אצלנו. סימן השאלה הגדול כרגע הוא: האם ומתי יצליחו יבואני סיטרואן וטויוטה לשכנע את אגף הרכב להתיר את יבוא C1 וטויוטה אייגו.








נא להמתין לטעינת התגובות




