תחי מדינת פייסבוק: הרשת החברתית ממשיכה במסע ההשתלטות על העולם

לאחרונה שוקדת הרשת החברתית על הקמת צי דיפלומטי משלה: מחלקה מדינית עם "שגרירים" שיפעלו מול קובעי מדיניות ורגולטורים בכל העולם. בינתיים מדלג המייסד מארק צוקרברג מפגישה עם אובמה לפסגה עם סרקוזי. אז מה בדיוק זוממת פייסבוק?

טל שניידר | 3/6/2011 8:30 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בימים אלה שוקדים בהנהלת פייסבוק, בפאלו אלטו שבקליפורניה, על הקמת מחלקה חדשה: המחלקה המדינית. במחלקה תיושם מדיניות גלובלית אסטרטגית וישרתו שגרירים של החברה. למעשה פייסבוק תהיה בעלת צי דיפלומטי משלה.

עם למעלה מ-600 מיליון משתמשים רשומים, פעילות בכל השפות, מטבע סחיר עצמאי וגידול שנתי מרשים בהכנסות, פייסבוק היא כבר מזמן מעצמה. יש האומרים שכבר כיום היא המעצמה השלישית בגודלה, אחרי סין והודו. לפי קצב הגידול של אומת הפייסבוק היא עשויה לגבור על שתי המעצמות תוך זמן לא רב, ובשלב הבא היא תדרוש חברות באו"ם ובמועצת הביטחון.

לפחות אין לפייסבוק צבא בינתיים, למעט חרצובות הלשון המושחזות של משתמשי הרשת החברתית. לאחרונה התקבלה בהנהלת החברה הצעירה החלטה כי עליה ליצור קשרים הדוקים יותר עם ממשלות, עם מוסדות מדיניים ועם כלי תקשורת.

בהודעה על גיוס עובדים שפרסמה לאחרונה פייסבוק הסתבר שהחברה מחפשת שגרירים, אנשים שייצגו את פייסבוק במזרח התיכון, בבריטניה, באיטליה, בספרד, בסקנדינביה, בגרמניה ובמזרח אירופה.

על פי המודעה שפורסמה באתר החברה, השגרירים יצטרכו לתכנן ולהוציא לפועל אסטרטגיית עבודה בתחום הדיפלומטיה הציבורית, לעקוב אחר חקיקה במדינה ואחר נושאים רגולטוריים ולייעץ לפייסבוק בנוגע אליהם, לייצג את החברה בפגישות עם גורמי ממשל, ליזום קשרים עם גופים מקומיים המקדמים את האינטרסים שלה ולשמש כייצוג לפייסבוק בתקשורת באותה המדינה.

למעלה מ-70% מן המשתמשים בפייסבוק גולשים באתר מחוץ לגבולות ארה"ב ומשתמשים בו בשפות זרות. הנתון הזה לא נעלם מעיניהם של מנהלי החברה, במיוחד לא מעיניה של סמנכ"לית התפעול שריל סנדברג, שכיהנה בתפקיד בכיר בגוגל והקימה עבור ענקית האינטרנט את הצוות הבינלאומי שלה.

סנדברג מוציאה כיום לפועל את אותה המשימה שמילאה בגוגל ומנסה לשלוח זרועות למדינות רבות ככל האפשר; בשלב הבא ימונו שגרירים למדינות נוספות (מלבד אלה שהוזכרו כאן). "זו ההשקעה הנכונה עבורנו כיום מאחר שאנחנו רוצים להיות במערכות יחסים טובות יותר עם קובעי מדיניות ועם רגולטורים ברחבי אירופה והעולם", אמרה השבוע דוברת פייסבוק דבי פרוסט. "וכן, יש חשיבות לנוכחות שתהיה לנו במדינות השונות כיוון שאנשים יידעו שיש להם גישה ישירה לפייסבוק, וזה יצמצם ככל האפשר את אי-ההבנות", הוסיפה הדוברת.

מה שפרוסט לא ציינה, אך כל אחד באירופה הבין מיד, הם הקשיים העומדים בפני פייסבוק עם דרישות האיחוד האירופי בתחום ההגנה על הפרטיות. פייסבוק חוזה שיוטלו מגבלות על פעילותה, בעיקר במדינות האיחוד, וכדי להקדים תרופה למכה היא משגרת נציגים שיעשו עבורה את עבודת הלובינג המורכבת.

"בואו לא נטעה. הכל מתחיל ונגמר במילה אחת: כסף", אומר לאונליין דוד סרנגה, אחראי ליוזמות המדיה החדשות במשרד החוץ ולשעבר קונסול התקשורת וההסברה של ישראל בניו יורק. "פייסבוק עושה מה שהיא עושה מתוך מטרה להגדיל הכנסות. כדי לייצר הכנסות צריך תנועה, שכמה שיותר אנשים בכל מדינה יגלשו בפייסבוק, וכדי שזה יקרה צריך להכיר את הרגלי הצריכה של הקהל במקום. כל זה כיוון שההכנסה של פייסבוק מבוססת על פרסומות ועל הקלקות שנעשות בעמודים שלה", הוא מסביר.
AP
צוקרברג. חברה אגרסיבית AP
מכירים את קהל היעד

תהליך התרגום של פייסבוק לשפות שונות יצר לחברה בום אדיר. "המטרה של פייסבוק היא להנחיל את האתר לכמה שיותר אנשים, וכדי לעשות זאת טוב יותר יש להכיר את קהל היעד", אומר סרנגה.
באילו מדינות נדרשת חדירה גדולה יותר?

"בעולם הערבי או במדינות שהן עדיין דיקטטורות קשה להגדיל את מעגל המצטרפים. במיוחד במצבים שבהם בגלל הקשר תרבותי מקומי מסוים אנשים נרתעים מלהצטרף. לדוגמה, אנשים במצרים או בסוריה לא יעשו לייק לעמוד שקשור במדינת ישראל כי זה לא ייראה נכון מבחינה חברתית עבורם. יש מקומות שמרניים באופיים ואנשים לא יעשו לייק לעמוד שקשור לקהילה הומו-לסבית. פייסבוק רוצים לדעת וללמוד את ההקשרים התרבותיים-חברתיים-כלכליים המקומיים ולקבל החלטות על דרך ההתנהלות באותם המקומות".

סרנגה, היוצא בקיץ הקרוב לשליחות בת 4 שנים בבריסל כציר הישראלי לפרלמנט האירופי, מפנה את תשומת הלב גם למשימות לובי מורכבות הצפויות לשגרירי פייסבוק באירופה. "יש להם אתגר גדול של רגולטורים באירופה והם חוששים שיצרו את צעדיהם. כאן באירופה חשוב להם מאוד לקדם את התדמית של החברה, והשגרירים באירופה יצטרכו לעסוק במה שאנחנו קוראים לו 'דיפלומטיה ציבורית', הסברה לקהל הרחב. לא בכדי הם מחפשים לוביסטים, אך מכנים אותם שגרירים", מספר סרנגה.

זה לא נראה לך מוזר מעט שחברה מסחרית מתייחסת לעצמה כלמדינה?
"פייסבוק היא לא מדינה. היא יותר מזה. היא מעצמה. וכמו שכל מעצמה או מדינה מקדמות את האינטרסים שלהן על פני קשת של נושאים בפני דעת הקהל ובפני גורמי ממשל, כך תעשה גם פייסבוק. הרי זה ארגון שמאגד תחתיו 600 מיליון איש. ולאותם 600 מיליון איש יש דפוסי פעילות ומאפיינים משלהם וגם אינטרסים".

אל דעתו של סרגנה מצטרפת גם דעתו של נמרוד פרידברג, הבעלים של החברה ליחסי ציבור וניהול מוניטין ברשת פיד מדיה. לטענת פרידברג, פייסבוק מחזיקה בכוח פסיכי. "זו עוצמה של מדינה שאין לה נשק וצבא. אף שאומרים על פייסבוק שהיא יוצרת מהפכות, צריך לזכור שהמהפכות בעולם הערבי לא קרו בגלל הפייסבוק, והיא רק סייעה בהעברת מידע בין האנשים. היא מחליפה את הטלפון, הדואר או כל דרך להעברת מסרים".

לא נראה לך שההשתלטות של פייסבוק על העולם יצאה מפרופורציה?
"אני לא מקבל את הגישה הזאת. אני מאמין גדול בחוכמת ההמון. מי שיוצר את החוקים הוא הציבור שנמצא שם ולא מארק צוקרברג. אם מחר חברי הרשת החברתית יבינו שצוקרברג מנסה להתל בהם או לנצל אותם, הם יפעילו סנקציות כואבות וצוקרברג יודע את זה. אני לא חושב שיש סיכוי שיקום כאן דיקטטור של הפייסבוק".

פרידברג , לעומתו, כן רואה סיבות לחשוש מהתעצמות החברה. "אני חושב שכל גוף בסדר גודל כזה צריך להטריד אותנו. ובמקרה של פייסבוק זו חברה אגרסיבית לעתים. אבל אני חושב שיידרש עוד זמן עד שהיא ממש תשתלט על הכל. והאידיאלים הרי מקסימים, כי מה רצה צוקרברג? הוא בסך הכל רצה לקשר בין אנשים ולהסיר את הגבולות. מעין ג'ון לנוני כזה. האנשים לא חוששים מהפייסבוק, אבל מה שאני רואה זה שהמדינות מתחילות לחשוש ממנה".

לדברי פרידברג, כבר כיום רואים באירופה את החשש

הגדול מצמיחתה של פייסבוק ומהאופן שבו היא עשויה לכרסם בדמוקרטיות ובמוסדות מדיניים. "בדיוק בשבוע שעבר ניקולא סרקוזי ביטא את החששות האלה במסגרת ה-G8. הוא קרא לרגולציה מוגברת על מעצמות האינטרנט למרות הרצון שלא לפגוע ביצירתיות של היזמים", סיפר פרידברג.

ואכן, בשולי ה-G8 כינס סרקוזי פורום חדש הקרוי e G8, ואליו הוזמנו כל האישים החשובים בתחום האינטרנט. בין השאר נכחו שם מנכ"ל גוגל אריק שמידט; מנכ"ל ניוז קורפ, רופרט מרדוק; ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג. נושא הרגולציה, ובעיקר החששות מפני ניצול לרעה של הרשת לפגיעה בחלשים ולחדירה לפרטיות, היו הנושאים המרכזיים בכינוס. מנכ"לי החברות מתבוננים בדאגה במגמה לחקיקת חוקים חדשים שיגבילו את חופש השימוש ברשת. לא מזמן נפגש צוקרברג גם עם נשיא ארה"ב ברק אובמה ודן איתו בנושאים שונים.

כאשר נשאל סרנגה באילו נושאים היתה בוחרת פייסבוק להתמקד אם היתה שולחת נציג לישראל, מיהר קונסול התקשורת של ישראל בעבר להתייחס אל המוחות הגדולים במדינה. "אני הייתי מייעץ לשגריר לזכור שהיתרון היחסי של חברי פייסבוק בישראל הוא בהיותם קהל מתוחכם, פתוח לטכנולוגיות ושמח לאמץ קדמה. לפיכך עליו לשאוף להשתמש בקהל הישראלי כמעבדה לבדיקת חידושים ושכלולים.

"יתרה מכך, כמו כל שגריר גם שגריר פייסבוק בישראל, אם וכאשר ימונה, צריך לחשוב כיצד למקסם את פעילותו למען הארגון ששלח אותו. לכן עליו לנצל העובדה כי כמות הפטנטים שמקורם בישראל, כמו כמות החידושים הטכנולוגיים, היא מהגבוהות בעולם".

פרידברג , לעומתו, רואה את הדברים קצת אחרת: "אני לא מאמין שיישלח בזמן הקרוב נציג של החברה לישראל. אני חושב שבשלב הראשון הם רוצים לשלוח דובר ערבית או טורקית למזרח התיכון. ישראל עדיין קטנה מדי בשבילם מבחינת גודל השוק".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/tehnology/ -->