מנכ"ל אל על: "ייתכן שתהיה העלאת תעריפים"
בראיון למעריב עסקים אומר אליעזר שקדי: "התייקרות מחירי הדלק מחייבת אותנו לבחון מחדש את תעריפי הטיסה"; מבטיח: "נתבע את המעורבים בפרשת הזיהום בדלק המטוסים"
חברת התעופה הלאומית סיימה את הרבעון הראשון של 2011 בהפסד של 42.9 מיליון דולר, לעומת הפסד של 16.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות הסתכמו ב-425.2 מיליון דולר לעומת 423 בתקופה המקבילה אשתקד. הונה העצמי של החברה מסתכם ב-231 מיליון דולר.
"חג הפסח חל בשנה שעברה השנה ברבעון השני ולא ברבעון הראשון, כך שההכנסות לא גדלו בשיעור הצפוי", אמר שקדי. "אך המהומות במזרח התיכון השפיעו לטובה בהפניית הנוסעים לישראל".
עוד עולה מהדוחות כי הוצאות ההפעלה גדלו ב-11% ל-403.4 מיליון דולר. הסיבה העיקרית לכך היתה העלייה החדה במחירי הדלק (ההוצאות על דלק הגיעו ל-147 מיליון דולר לעומת 129 מיליון דולר אשתקד).
הרבעון קיבלה אל על החזרים של 15.5 מיליון דולר בגין גידור הדלק הסילוני, לעומת 18.7 מיליון דולר ברבעון המקביל. הגידול בהוצאות ההפעלה נובע גם מגידול בהוצאות השכר, אשר נגרם
מנכ"ל אל על מוסיף שרווחיות החברה הושפעה ממחיר הדלק ומשער החליפין. " 25% מההוצאות אצלנו הם בשקלים (בעיקר הוצאות שכר), ולכן אם הדולר נחלש ההכנסות הריאליות יורדות. היחלשות הדולר גרמה להפסד של 3.5 מיליון דולר, והתחזקות היורו מול הדולר גרמה להפסד נוסף של 400 אלף דולר", אומר שקדי.
ב-1 לאפריל העלתם תעריפים. מתי הם יועלו פעם נוספת?
שקדי: "יש כאן כמה פרמטרים חיצוניים ופנימיים שמשפיעים על ההחלטה, ומדובר בהחלטה לא פשוטה. אנחנו נעשה את ההתאמות המתחייבות. אנחנו זהירים מאוד בהתנהלות הקשורה לתעריפים ועושים זאת בצורה ראויה".
יש תוכניות נוספות לחיסכון בדלק?
"אנחנו מתכננים במקביל להוציא מהשירות את צי המטוסים הנחשבים לצרכני דלק גבוהים, כמו בואינג 747. צי המטוסים הוא פרק משמעותי בהוצאות בגלל הדלק. נוסף על כך, ישנה תוכנית להתקין בכל מטוס כנפונים לצמצום צריכת הדלק. אנו יוצאים למהלך מרוכז של בדיקת ציי המטוסים, והיא תיעשה בתיאום עם חברת בואינג.
שקדי התייחס גם לפרשת זיהום הדלק במטוסים, שהשבית לפני כמה שבועות את כל הטיסות מנתב"ג. "אנחנו למדים את הנושא לעומק, על כל היבטיו. לפרשה זו היו משמעויות מרחיקות לכת". שקדי מבהיר כי בחברה נערכים לדרוש פיצוי מהגורמים האחראיים.
כמו כן, גורמים בה ביקשו מהמדינה לקבוע מי האחראים בשרשרת ההובלה. "כשהדבר יובהר נדע את גבולות האחריות ואת מי לתבוע".
שקדי מבהיר כי לחברה עדיין אין אומדן לגבי היקף הנזק הכספי, אבל לקראת אמצע יוני תהיה הערכה מדויקת יותר. "כבר הוגשה נגדנו תביעה כי אנחנו הכתובת לטענות הנוסעים ואנחנו מטפלים בה".
כיצד אתם נערכים לטיפול בענן האפר מהתפרצות הר הגעש באיסלנד?
"עשינו הערכת מצב ראשונית ואנחנו לומדים את כל הלקחים מהפרשה הקודמת. נטמיע אותם ונפעל באותה הנחישות. בינתיים לא ביטלנו שום טיסה".
שקדי גם הביע את הזדהותו עם חששות הנוסעים לגמר גביע האלופות. "מדובר בנושא ברומו של עולם", מחייך שקדי. "נעשה הכל כדי שהם יגיעו ליעדם בשלום. אני אישית לא אוכל להגיע לאנגליה לצערי (מחשש להגשת תביעה אישית בנושא עופרת יצוקה - י.ש), ולכן אראה את המשחק בטלוויזיה".








נא להמתין לטעינת התגובות




