מאמצים את השיטה האמריקאית: אחריות לרכב גם על מכונית משומשת

שיטת "מכוניות משומשות בדוקות", שעשויה לספק מענה למי שמחפש רכב יד שנייה שאינו מליסינג, הגיעה לארץ. יוניברסל מוטורס היא היבואנית הראשונה שמאמצת את השיטה האמריקאית ומציעה מכוניות רק אחרי שעברו בהצלחה את הצ'ק ליסט

גיל מלמד | 13/4/2011 18:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
ריבוי מכוניות הליסינג בארץ מקשה על הלקוחות למצוא מכוניות משומשות במצב טוב. הנהגים מחכים כבר הרבה מאוד זמן לחברה שתרים את הכפפה ותציע פתרון למצב. והשבוע זה קרה. אחרי כמה חודשי היערכות החלו ביוניברסל מוטורס, יבואנית מותגי ג'נרל מוטורס בישראל, להפעיל את תוכנית "משומשת באחריות יבואן רכב" הראשונה מסוגה בארץ למותג עממי.

ביוניברסל מציעים למכירה מכוניות משומשות מתוצרת שברולט עם אחריות לשנה מיום הרכישה או עד שנצברים 20 אלף ק"מ, המועד המוקדם מבין השניים. המכוניות מוצעות למכירה לאחר שעוברות בדיקה מקיפה, הכוללת 177 סעיפים, וללקוחות מוגשים דוח בדיקת הרכב ודוח מלא של היסטוריית התקלות והטיפולים ברכב.

לכאורה, אין בתוכנית החדשה הרבה חידושים משום שסעיפים דומים מופיעים בדרך זו או אחרת כמעט בכל מערך למכירת רכב משומש בישראל. החידוש כאן הוא שבפעם הראשונה מאמץ אצל יבואן גדול בארץ את השיטה המכונה בארה"ב "מכוניות משומשות בדוקות" (Certified pre-owned). כמו כן, בניגוד למערכי טרייד אין אחרים, שבהם נמכרים כל המותגים הנקלטים אצלם, התוכנית של יוניברסל מתייחסת אך ורק למכוניות מסוג מסוים, המיובאות ומשווקות על ידי החברה.

אפשר היה לצפות שהראשונים שיציעו תוכנית של "מכוניות משומשות בדוקות" בישראל יהיו יבואנים בעלי נפח פעילות קטן יחסית או אלה שזקוקים לחיזוק תדמית של המותג שלהם, כמו יבואניות סובארו, פיאט או קיה. גם חברה שמבקשת לחזק את מעמדה בקרב לקוחות פרטיים ואין לה מה להפסיד מול חברות הליסינג, כמו מכשירי תנועה ומכוניות, יבואנית סוזוקי, היתה מועמדת סבירה להתחיל בתוכנית בארץ. בכל זאת, יוניברסל ושברולט יירשמו בדפי ההיסטוריה של שוק הרכב הישראלי כראשונות להשתמש בשיטה.

עד היום הוצעה בארץ תוכנית דומה על ידי חטיבת לקסוס של טויוטה, אך במקרה זה מדובר במותג יוקרה ובכמות מוגבלת של מכוניות בשנה. שברולט, לעומת זאת, הוא מותג עממי הממוקם בצמרת טבלת המכירות של מכוניות חדשות, ועשרות אלפי מכוניות שלו נמכרות בארץ מדי שנה.
אמיר מאירי
מגרש מכוניות. קשה למצוא מכוניות משומשות במצב טוב אמיר מאירי
כשל שוק בשני הכיוונים

כמות המכוניות המשומשות הנמכרות בארץ גדולה פי 4 מכמות המכוניות החדשות הנמכרות מדי שנה. אך גם בשוק המשומשות, כמו במובנים אחרים, הדומיננטיות של ציי הרכב מתוך סך הרכישות של מכוניות חדשות יוצרת לא מעט כשלים בשוק הרכב הישראלי.

בעשור האחרון מהוות הרכישות של ציי רכב וחברות הליסינג כ-70% ויותר מסך המכירות של מותגים עממיים חדשים. המשמעות היא שמי שמבקש לרכוש מכונית משומשת בת 10 שנים או פחות מאדם פרטי, ימצא שוק מצומצם ביותר. רוב רוכשי רכבי יד שנייה ייאלצו להסתפק במכונית שהחלה את חייה בחברת ליסינג, בחברת השכרה או בצי רכב. החיים הקשים שעוברים "רכבי חברה" כבר הפכו לשם דבר בישראל ואפילו הונצחו במערכון מופלא של "ארץ נהדרת".  

האכזריות של אותו כשל שוק פועלת גם בכיוון הנגדי. מי שמנסה למכור מכונית פרטית נתקל בתחרות עזה מצד ציי הרכב. בחברות רוכשים לרוב מכוניות בהנחה משמעותית, ולאחר מכן אותם רכבים משומשים מוצעים למכירה במחירים נמוכים ועם אחריות, תנאים הנובעים מ"יתרון הגודל". ובשוק כזה מוכרים פרטיים נאלצים להתפשר על המחיר שיקבלו תמורת מכוניתם או להיפטר ממנה במחיר הפסד באמצעות טרייד אין.

עד כה התאפיין שוק הרכב הישראלי ב-4 ערוצים

שמאפשרים לרכוש מכונית משומשת. הערוץ הראשון הם מגרשי המכירה של חברות ההשכרה והליסינג, שמגלגלות למעלה מ-100 אלף מכוניות בשנה - כולן מכוניות חברה; הערוץ השני הם מגרשי המכירה של חברות טרייד אין וסוחרי רכב, שם נמכרות עשרות אלפי מכוניות שחלקן חזרו מציי רכב וחלקן נרכשו על ידי היבואנים במסגרת טרייד-אין - ונכון להיום לא תמיד קל להבדיל ביניהן; הערוץ השלישי והנדיר ביותר הוא רכישה מבעלים פרטיים, ממש כפי שהיה נהוג פעם, ולא לפני המון שנים, באמצעות לוח המכוניות המשומשות בעיתון ובאינטרנט; ערוץ הרכישה הבעייתי ביותר הוא מהמתחזים למוכרים פרטיים שהם למעשה סוחרי מדרכה, שרוכשים את הזבל של שוק הרכב - מכוניות פגומות שחברות גדולות לא רוצות להתלכלך איתן, מבצעים בהן   רמאויות ושיפוצים קוסמטיים ומוכרים אותן תוך הונאת הרוכשים.

כעת, עם היוזמה של יוניברסל, נוצר ערוץ נוסף לקניית רכב משומש. יבואן רכב סדיר מבטיח ללקוחות מכוניות מבעלות פרטית, שעברו בדיקה ונמצאו תקינות ויש עליהן אחריות לשנה. אמנם ביוניברסל נדרשים להשקיע בבדיקת המכוניות, בתיקונן ובמתן האחריות, אבל מנגד הם מרוויחים לקוחות חדשים ובנוסף מחזקים מאוד את ערך המותג ואת ערך המשומשות שלו.

אלכס רוזקובסקי
מכוניות ליסינג. רוב רוכשי רכבי יד שנייה ייאלצו להסתפק במכונית שהחלה את חייה בחברת ליסינג אלכס רוזקובסקי
חוויית קנייה כמו מכונית חדשה

את רעיון המכונית "משומשת מאושרת" המציאו בארה"ב בשלהי שנות ה-80. היה זה דווקא יצרן זר, מרצדס, אשר הכניס את המושג לשימוש. הרעיון, אשר אומץ על ידי שאר יצרני הרכב, היה להעניק לרוכשי מכוניות משומשות שקט נפשי וחוויית קנייה דומה לזו של רוכש מכונית חדשה.

במרצדס המציאו "צ'ק ליסט", רשימת בדיקות שאותן חייב לבצע הסוחר במכונית המשומשת, ודרשו מכל סוכן מקומי לבצע את התיקונים הנדרשים כדי להביא את המכונית למצב תקין. לאחר הבדיקה והתיקון נמכרת המכונית עם אחריות, ואם יש תקלה הלקוח יכול להגיע לכל אחת מהסוכניות המורשות ולתקנה במסגרת האחריות.

 מבחינת מרצדס, התוכנית הניבה 3 יתרונות משמעותיים. ערך המכוניות המשומשות עלה, ולכן ירדה "עלות הבעלות" - מחיר ירידת הערך במהלך תקופת השימוש במכונית, ומכוניות מרצדס הפכו אטרקטיביות יותר. נוסף על כך, ערך המותג התחזק מפני שנבנתה תחושה שהמכוניות אמינות כל כך עד שהיצרן מוכן להעניק אחריות אפילו למכוניות משומשות מתוצרתו. לבסוף זכתה החברה בלקוחות שבעבר לא נהגו לרכוש מרצדס, ולפי מחקרים, כ-20% מהרוכשים "משומשות מאושרות" של מרצדס קנו לאחר מכן מכונית חדשה מתוצרת החברה.

יותר מ-20 שנה לאחר שבמרצדס הכניסו את הרעיון לשוק האמריקאי, הוא עדיין נמצא בצמיחה. כ-18.5% מכלל המכוניות המשומשות שנמכרו בארה"ב ב-2010 על ידי דילרים היו "משומשות מאושרות", מספר כמעט כפול יחסית ל-2006. במקביל, מחירי ה"משומשות מאושרות" עלו בשנה שעברה ב-8.5% בממוצע.

לגבי ישראל, ביוניברסל מוטורס יש מערך טרייד אין עצמאי שפועל לא מעט שנים. כדי להבדיל את התוכנית החדשה שלהם ממה שהיה קיים עד כה ולתת לה ערך מוסף גם על הפעילויות של יבואנים אחרים, הם חייבים להקפיד על כמה תנאים.

ראשית, ביוניברסל חייבים להקפיד על שקיפות מוחלטת, אשר במידה מסוימת מוכתבת על ידי החוק. עליהם להציג באופן ברור את היסטוריית הטיפולים והתקלות של הרכב ואת תנאי האחריות. שנית, בחברה צריכים להציג ולהבליט את רשימת הבדיקות שבוצעו במכונית טרם הוצעה למכירה. רצוי שכל המכוניות ה"מאושרות" יהיו מבעלות פרטית ולא כאלה שעברו בציי רכב, וגם זה חייב להיות מודגש.
רצוי גם לכרוך את שם המותג עם תנאי האחריות. כך למשל, הטענה שרק שברולט יכולה להציע 12 חודשי אחריות מלאה גם על מכונית משומשת, עשויה לחזק את אמון הציבור במותג. 

לאחר שבשברולט עשו את הצעד הראשון, מעניין יהיה לגלות מי יהיו היבואנים הבאים שילכו אחריה ואם יתחולל שינוי של ממש בשוק המשומשות הישראלי.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/consumerism/ -->