המדריך לצרכן: כל מה שרציתם לדעת על השוק הסלולרי החדש

בשנת 2012 יפעלו בישראל חמש חברות סלולריות, כאשר אקספון החדשה ומירס המשודרגת יצטרפו לפלאפון, פרטנר וסלקום. האם יוסיפו עכשיו עוד אנטנות? האם המחירים יצנחו? ולמה בעצם צריך כל כך הרבה חברות במדינה כל כך קטנה? שאלות ותשובות

הדר חורש | 12/4/2011 7:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מהפיכה בשוק הסלולרי: לחברות פרטנר, פלאפון וסלקום מצטרפות שתי מתחרות חדשות - מירס ו-018 אקספון (מרתון). "זהו יום חג לצרכני התקשורת", הכריז אתמול שר התקשורת. ועכשיו רק נותר לשאול: מה יוצא לנו, הצרכנים, מכל העניין הזה? 

המפעילות הסלולריות החדשות: מירס ואקספון
צילום המחשה: רובי קסטרו
מדברים בסלולרי. המחירים ירדו בקרוב? צילום המחשה: רובי קסטרו
מה יוצא לי מכניסתן של שתי חברות סלולר חדשות לענף?

החברות החדשות אמורות להגביר את התחרות בענף. הגברת תחרות גורמת

לשיפור בשירותים, הפחתת מחירים ויותר אפשרויות בחירה ללקוח.

בכמה יוזלו שירותי הסלולר?

המתחרים החדשים הבטיחו הפחתות מחירים של עשרות אחוזים, עד כדי 50%. אולם אנליסטים מעריכים שהם ישאפו לשמור ככל האפשר על רמת המחירים הגבוהה בשוק, על מנת שיקבלו החזר מהיר ככל האפשר להשקעתם הגדולה.

תוספת חברות בענף פירושה גם תוספת גדולה של אנטנות וקרינה?

לא בהכרח. בשבע השנים הראשונות לקיומן יוכלו החברות החדשות להסתמך בעיקר על אנטנות של החברות הקיימות. בינתיים מנסה משרד התקשורת להסדיר היתר לשיתוף אתרים, באופן שיאפשר לחברות הסלולר לחלוק אתרי אנטנות ולא להקים אתרים חדשים. האמת היא שגם חוקי התכנון והבנייה מקשים מאוד על החברות להקים אנטנות חדשות. משרד התקשורת ומשרד האוצר מנסים להשיג הקלות לחברות בתחום זה, אבל בינתיים ללא הצלחה.  

האם התדרים הסלולריים שווים כל כך הרבה כסף?

שוויים הכלכלי של התדרים נמוך בהרבה מהסכומים שהסכימו החברות לשלם עבורם. נראה שהחברות הסתמכו על נכונות המדינה להחזיר להם את מרבית השקעתן, אם ייכנסו לשוק הסלולר בתנופה וייצרו תחרות עזה. חברה שתגיע בתוך חמש שנים לנתח שוק של שבעה אחוזים, תקבל בחזרה את הכסף ששילמה תמורת התדרים, למעט 10 מיליון שקלים. בתנאים אלה החברות היו מוכנות לשלם סכומים כמעט בלתי מוגבלים. המגבלה היחידה שלהן הייתה הסיכון שהן נוטלות על עצמן במקרה שלא יצליחו לכבוש נתחי שוק משמעותיים. 

גם כשנכנסו פרטנר וסלקום לשוק הבטיחו לנו תחרות עזה ומחירים זולים. בפועל אנחנו משלמים מחירים גבוהים והתחרות חלשה.

כניסתו של כל מתחרה חדש גורמת לסערה בשוק, ירידת מחירים ושיפור בשירותים. לאחר שהמתחרה החדש התבסס בשוק, נרגעת התחרות והצרכנים מרגישים שוב תקועים עם מחירים גבוהים ורמת שירותים לא גבוהה. אבל בדרך אנחנו מרוויחים מספר שנים של תחרות ותחושת הקלה. גם לאחר שהתחרות נרגעת, נותר הצרכן במצב טוב יותר מהמצב שהיה לפני כן.

יש טענה שאין בשוק הישראלי מקום לחמש חברות סלולר.

חמש חברות סלולר זה באמת הרבה למדינה קטנה כמו שלנו, אבל המצב לא נורא. גם ביוון יש חמש חברות סלולר, בגרמניה ארבע, בצרפת המתחרה הרביעי כבר בדרך. שוק הסלולר הוא שוק דינמי מאוד ועוברים עליו שינויים גדולים. מכשיר הסלולר המודרני כבר מזמן אינו רק טלפון, והשירותים המתקדמים פותחים הזדמנויות רבות לצרכנים ואנשי עסקים.

מתי צפויות החברות החדשות להתחיל לפעול?

חברת מירס היא חברה סלולרית קטנה כבר היום, ורכישת התדרים תאפשר לה לשדרג את מערכותיה ולפנות לשוק הכללי, ולא רק לשוק העסקי. מירס עשויה להתחיל ולהציע את שירותיה החדשים כבר בתחילת השנה הבאה, ועל פי ההערכות, חברת אקספון תתחיל לפעול באמצע השנה הבאה.  

> nrg גם בפייסבוק. הצטרפו לרשימת החברים שלנו וקבלו עדכוני חדשות

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/consumerism/ -->