רוצים פיתוח? יש לזה מחיר

אתמול השביתה רכבת ישראל את הקווים לדרום ל-5 ימים לצורך עבודות תשתית ותחזוקה; הערכות: מספר ימי ההשבתה ב-2011 צפוי להגיע ל-70 יום; ותושבי הדרום שנתקעו ללא רכבת, ממשיכים לסבול

עידו אפרתי | 5/4/2011 8:25 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
36 מיליון נוסעים השתמשו בשירותיה של רכבת ישראל בשנה האחרונה, פי 3 מכמות הנוסעים בתחילת העשור. אולם חרף המאמצים לשפר את רמת הדיוק ואת איכות השירות, מערכת היחסים התלותית שמקיים הציבור הישראלי עם הרכבת ידעה בשנה האחרונה בעיקר אכזבות לנוסעים, שמשלמים מחיר כבד על תקופת התחזוקה והפיתוח הממושכת של חברת רכבת ישראל. רק אתמול השביתה הרכבת את הקווים לדרום הארץ ל-5 ימים לצורך עבודות תשתית ותחזוקה.

ב-2010 גרמה הרכבת עוגמת נפש למיליוני נוסעים, לצד מחיר כלכלי כבד, בשל רצף אירועים מתוכננים או ספונטניים אשר הובילו להשבתת הרכבת לתקופה מצטברת של 84 יום.

השבתת הקווים עלתה לרכבת ישראל 20 מיליון שקל בשנה שחלפה, ולכך נוסף אפקט נלווה של הפסד למשק בשל איחור הנוסעים למקום עבודתם. השנה הנוכחית אף היא אינה נושאת בשורות טובות לנוסעים, ומספר ימי ההשבתה צפוי להגיע ל-70 יום. זאת בלי לקחת בחשבון תקלות בלתי צפויות שעלולות להשבית את קווי הרכבת.

הנוסעים שספגו את הפגיעה הקשה ביותר ב-2010 היו נוסעי קו לוד-באר שבע, שנאלצו להתמודד עם סגירת הקו לתקופה מצטברת של 30 יום. גם הנוסעים בקו לוד-אשקלון לא ליקקו דבש, ונאלצו להתמודד עם 24 ימי השבתה. קו הרכבת מלוד לירושלים הושבת לתקופה מצטברת של 21 יום וקו נהריה-חיפה למשך 14 יום.

אם לא די בכך, בדצמבר 2010 התרחש אירוע דליקה באחד מקרונות הרכבת, שגרם להשבתה של שליש מצי הקרונות של רכבת ישראל ולצמצום מספר מקומות הישיבה ב-20%. בעקבות האירוע, ובמטרה לבחון אם מדובר בתקלה חוזרת או חד-פעמית בקרונות, הושבתו חלק מקווי הרכבת למשך יותר משבוע, ואלה גובו באמצעות עיבוי מערך קווי האוטובוס הרלוונטיים לאותם יעדים.
"מצב לא נוח לנוסעים"

"נושא סגירת הקווים גורם למצב לא נוח לנוסעים, אבל אנחנו עושים זאת בלית בררה", מסביר למעריב עסקים יריב כץ, סמנכ"ל התשתיות של רכבת ישראל. לדבריו, "כל סגירה מתוכננת חודשים מראש ומתואמת עם משרד התחבורה ועם גופי תחבורה אחרים. הרכבת עצמה מממנת עשרות אוטובוסים כדי לצמצם את הפגיעה".

עוד מוסיף כץ כי המחיר שנאלצים הנוסעים לשלם הוא זמני והוא פועל יוצא של ביצוע תוכנית הפיתוח של הרכבת, הכולל פרישת מסילות חדשות ועיבוי מסילות קיימות. "סוף כל סוף משקיעים מיליארדי שקלים בדרום הארץ. מאחר שהרכבת היא אחד הכלים היעילים ביותר לחבר

את הפריפריה למרכז, החליטה המדינה על רישות לשיפור השירות כדי לקצר קצר את זמני הנסיעה".

"הרכבת עוברת תנופה של ביצוע, וכשעובדים על מסילות בתוואי קיים ורוצים להניח מסילות מהירות בסטנדרטים בינלאומיים עם רמת תחזוקה ושירות גבוהים - יש לזה מחיר בטווח הקצר", הוסיף.

את קו תל אביב-באר שבע מתכננת הרכבת להשיק ברבעון הראשון של 2012, מה שמבטיח שנה לא קלה לנוסעים בקווי הדרום. בינתיים, החל מאתמול ועד סוף השבוע, מושבתות תחנות לוד, כפר חב"ד, ראשל"צ, באר יעקב, רחובות, יבנה, אשדוד, אשקלון, קריית גת, להבים, באר שבע ודימונה.

תצלום: רפי דלויה
רכבת ישראל. הנוסעים מתוסכלים. תצלום: רפי דלויה
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/economy/ -->