"האינטרנט של הדברים" הוכתר כעתיד הרשת. אז למה יש מי שפוחד מזה?

הטרנד הטכנולוגי הבא הוא כנראה "האינטרנט של הדברים". הרעיון: כל המכשירים והחפצים שסביבנו יהיו תמיד מחוברים לאינטרנט וזה לזה - ממכוניות ממוחשבות ועד טוסטרים מקוונים. יש אנשים שהרעיון הזה די מפחיד אותם

ג'ון נאוטון | 5/4/2011 17:36 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
אם האלים רוצים להרוס מישהו, הם קודם כל גורמים לו להתאהב בחוכמתו. תראו מה קורה סביב "האינטרנט של דברים" (Internet of things). הרעיון הבסיסי הוא שאנו נעים כעת מתקופה שבה הרשת חיברה בין בני אדם, לעידן שבו רוב החיבורים יהיו בין מכשירים: מדפסות, מצלמות, מכשירי בקרה ומכשירים חשמליים בבית. כן, כן, אפילו הטוסטר הצנוע.

שני כוחות דוחפים קדימה את הטרנד הזה. ראשית, יותר ויותר חיישנים מותקנים בתוך חפצים שמחוברים ביניהם באמצעות האינטרנט. "כאשר חפצים יכולים גם לחוש את הסביבה וגם לתקשר, הם הופכים לכלים להבנת מצבים מורכבים ולמתן מענה למצבים אלה", כותבים החוקרים בדוח הנלהב של חברת הייעוץ מקנזי. "מה שמהפכני בכל התופעה הזו הוא שכעת מערכות למידע פיזי מתחילות להיכנס לשימוש, כאשר חלקן עובדות כמעט ללא התערבות אנושית".

שנית, כיום יש לנו כבר מספיק כתובות אינטרנט על מנת לתת כתובת פרטית לכל חפץ על פני כדור הארץ. במקור, כתובות ה-IP היו באורך bits 32. פירוש הדבר הוא שהמספר המרבי של כתובות יכול היה להגיע ל-4.3 מיליארד בקירוב. כעת אנו מתקרבים לנקודה שבה הכמות הזו כבר לא מספיקה. לכן החלו לאחרונה לאמץ נוהל חדש למתן כתובות IPv6. המשמעות היא שכעת יש מספיק כתובות לכולם, ואפילו הטוסטר יכול לקבל כתובת אינטרנט משלו.

"האינטרנט של דברים" מציע עוד אפשרויות רבות. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא תעשיית החשמל. בכל רחבי העולם מתחילות חברות החשמל להתקין מאות מיליוני "מודדים חכמים", הכוללים מתג הפעלה וכיבוי שאפשר לשלוט בו מרחוק. המטרה העיקרית של המכשיר הזה היא לאפשר לספקים להעביר צרכנים סוררים לתעריף פרי-פיי (תשלום מראש). אולם המכשיר אף יכול לאפשר לחברות (או לממשלות) לנתק את
זרם החשמל כאשר הביקוש עולה על ההיצע.

תעשיית הרכב היא עוד דוגמה לטירוף הגאדג'טים המחוברים ברשת. המרצדס S-class, למשל, לא נוסעת רק על דלק אלא גם על 20 מיליון שורות קוד של מחשב. יש בה מחשבים כמעט כמו במטוס איירבוס איי 380. אפילו מכוניות לא מתוחכמות במיוחד כוללת כיום 50-30 מחשבים. פירוש הדבר הוא שרוב המכוניות כוללות מיליוני קווי תוכנה השולטים על הכל - מהמעצורים ועד למיזוג האוויר. כיום, יותר ויותר מהמחשבים האלה לא רק מחוברים ביניהם בתוך הרכב - אלא גם מחוברים אלחוטית לאינטרנט.

הנירוונה הטכנולוגית המתגבשת הזו מעלה שתי בעיות מטרידות. הראשונה היא שבכל תוכנית מחשב יש באגים, ומספר הבאגים גדל ככל שהתוכנית גדולה יותר. לכן ההסתברות שהתוכנה במכונית תכין לכם כמה הפתעות לא נעימות, גבוהה בהרבה ממה שהתעשייה סבורה.

אולם האיום הגדול ביותר מגיע מההתלהבות למהר ולרשת הכל. משום שברגע שמחברים משהו לאינטרנט - הוא הופך לפגיע. להאקרים, למשל, הדרך האידיאלית לתקוף מדינה היא באמצעות חבלה באספקת החשמל לאזרחים. כפי ששני מומחים לאבטחת מחשבים כתבו לאחרונה: "זו המקבילה ההאקרית לפצצת אטום. כאשר זרם החשמל מופסק, בקרוב מאוד גם כל שאר הדברים יעמדו מלכת. עד עתה, הדרך היחידה לעשות זאת היתה באמצעות תקיפה של אתרי ייצור, ממסר והפצה מרכזיים, שבדרך כלל גם זוכים לאבטחה מוגברת. המודדים החכמים משנים לגמרי את המשחק".

אין ספק שהם משנים. לפני כשבוע, שני מדעני מחשב אמריקאים שחקרו במשך שנתיים את האבטחה של מערכות מחשב במכוניות, חשפו שניתן לשלוט במכוניות בצורה אלחוטית. לדבריהם, הם יכולים לשלוט "בכל - מהמעצורים של מכונית, דרך נעילת הדלתות ועד לתצוגה הממוחשבת על לוח המחוונים".
גטי אימג'ס
האינטרנט של הדברים. עתיד הרשת גטי אימג'ס
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/tehnology/ -->