למות על זה: ראיון עם מנכ"ל המסעדה שמבטיחה התקף לב - ומקיימת
ברשת המסעדות האמריקאית "גריל התקף הלב" תמצאו המבורגרים במשקל ק"ג וצ'יפס חופשי. לא תמצאו בה דיאט קולה, חסה או כל דבר שעלול להתפרש כבריא או דל קלוריות. בראיון למעריב עסקים מצהיר מנכ"ל הרשת: "אני עושה כסף מהרצון של אנשים להשמין". אפילו מותו של דובר הרשת בן ה- 29 לא שינה דבר
בתחילת החודש הוא מת. הוא רצה לחיות את הרגע, לחגוג כל יום מחדש, אך מספר הימים שהוקצב לו, מתברר, היה קצר במיוחד. רק בן 29 היה כשהלך לעולמו. סיבת המוות, כפי שהסבירו רופאיו ובני משפחתו, הסתבכות של מחלת השפעת. ברקע עמדו ממדי גופו החריגים: 265 ק"ג שהתפרסו על למעלה משני מטרים. עודפי השומן, כפי שניתן היה לראות בקליפים הרבים בכיכובו, נזלו מכל איבר מאיברי גופו. הליכתו היתה איטית ונשימתו כבדה. המשא שסחב איתו לכל מקום היה כבד. כבד מדי.
חיבתו הגדולה להמבורגרים, כפי שהיה ברור לכולם, לא תרמה גם היא לשיפור מצבו הרפואי. העובדה שהיה מזוהה כל כך עם רשת המסעדות Heart Attack Grill היתה כבר בבחינת משאלת מוות. לרשת, שכפי שאפשר להבין משמה לא מתמחה בהכנת המבורגרים צמחוניים המוגשים על מצע חסה אורגנית ולחמנייה מחיטה מלאה, יש כבר שני סניפים. היא מתמחה בארוחות של המבוגרים כפולים, משולשים וגולת הכותרת - המבורגרים מרובעים.
הכל מבשר בקר עתיר שומן. הצ'יפס מוגש ללא הגבלה, חופשי על הבר, ומטוגן בשמן עמוק מהול בשומן חזיר - וכמה שיותר, יותר טוב. את המילקשייק מכינים ממתכון מיוחד של חלב עתיר שומן וגושי חמאה גדולים, ולקינוח אפשר לקבל חטיפי שוקולד. 8,000 קלוריות מכילה ארוחת המבורגר מרובע, פי 4 מכמות הקלוריות היומית המומלצת. קרוב לק"ג בשר בארוחה אחת. תוסיפו לזה צ'יפס חופשי, קולה ללא הגבלה ומילקשייק חמאה - ותקבלו מתכון בטוח לצרבת במקרה הטוב ולהתקף לב במקרה הרע.

אך באסו לא הסתפק בזה. מאז פתח לפני 5 שנים את שני סניפי הרשת בפיניקס ובדאלאס, עשה כמעט הכל כדי להפוך את המקום לרשת המזון המסוכנת ביותר בארה"ב. כל מה שיכול היה להתפרש כבעל ערך תזונתי הפך לבלתי רצוי בשטח המסעדה. "אני לא מגיש חסה עם ההמבורגרים", הוא אומר בגאווה בשיחה עם עסקים שישי.
"אני לא מוכר דיאט קולה, לא בירה לייט, ואפילו הסיגריות שאפשר לקנות במסעדה הן בלי פילטר כדי שכמות הניקוטין שתגיע לריאות תהיה גדולה ככל האפשר". לבאסו חשוב לספק ללקוחות שלו את החוויה המושלמת. "בטח שאני רוצה שהלקוחות שלי יעשנו, בשביל זה בניתי במסעדה אגף מיוחד למי שרוצה לעשן תוך כדי אכילה".
וזה עוד לא הכל. לקוחות שמשקלם עולה על 165 ק"ג אוכלים אצלו חינם, לא לפני שהם נשקלים אחר כבוד לקול מחיאות
באסו משמש בכל ההצגה הזאת דוקטור, ואילו להמבורגרים הוא נתן את השם "מעקפים". המבורגר מעקפים כפול, משולש או מרובע. בכניסה תלוי שלט שמזהיר את הלקוחות כי האוכל שמוגש במסעדה יכול להרוג אותם.
"כל מה שאנחנו עושים זה גימיק", מדגיש באסו פעם אחר פעם. אבל הגימיק הזה, כפי שמאמינים רבים, עלה בחייו של ריוור בן ה-29, שאותו מתאר באסו לא רק כשותף עסקי אלא גם כחבר קרוב. "הזמן של כולנו על פני האדמה מוגבל מאוד", הוא אומר, "והמדד לחייו של אדם הוא כיצד עזב אחריו את העולם. אני יכול להגיד לך שריוור היה קודם כל חבר".

הראיון עם באסו נערך שבועיים בדיוק לאחר מותו של ריוור, מוות שהחזיר את המסעדה למרכז הדיון הציבורי בארה"ב. לא היה עיתון שלא כתב על המקרה ולא היה ערוץ טלוויזיה שלא יצא נגד המיזם העסקי שהקים באסו.
ברקע עומדת המלחמה שהכריזה מישל אובמה על תופעת השמנת היתר בארה"ב. במסורת הפוליטית המקומית כל גברת ראשונה מאמצת לעצמה מאבק חברתי שעוזר לה לשמור על מעמד ציבורי, אשר חורג מהשתתפות בארוחות ערב חגיגיות לצד בעלה הנשיא. אצל לורה בוש זה היה קמפיין לעידוד הקריאה בקרב תלמידים. אצל הילרי קלינטון - ניסיון לחולל רפורמה במערכת הבריאות. אצל ננסי רייגן - מלחמה בסמים בקרב בני נוער. מישל אובמה, כאמור, הכריזה מלחמה בהשמנת היתר.
כשזה מגיע לבני הזוג אובמה, חשוב להדגיש, אף אחד לא חושד שמדובר במקמפיין יחצני פרי מוחו של יועץ תקשורת. לא פעם נכתב על האובססיה של בני הזוג הנשיאותיים לשמירה על אורח חיים בריא, על האימונים היומיים בחדר הכושר ועל הזרועות החטובות של מישל, שהפכו נושא שיחה לאומי. כשנכנסו לבית הלבן הזמינה אובמה תלמידי בית ספר מקומיים לחנוך את גינת הירק ששתלה בבית הלבן.
"אני רוצה להשאיר משהו אחריי", הסבירה הגברת הראשונה באחת ההזדמנויות, "ואני מקווה שזה יהיה בתחום של השמנת יתר בקרב ילדים". מאז נשאה אינספור נאומים והשתתפה בעשרות אירועי ספורט שנועדו לעודד פעילות גופנית ומעבר לאכילה של מזון בריא יותר. "הבעיה מתעוררת כשהדברים המהנים הופכים הרגל", אמרה בנאום שנשאה בחודש שעבר. "ואני חושבת שזה מה שקרה לחברה שלנו. אוכל מהיר הפך לארוחה היומית של הילדים".
במקביל פורסמו בשנים האחרונות יותר ויותר נתונים שחשפו את ממדי התופעה, שהוגדרה לא פעם כאיום הבריאותי הגדול ביותר על החברה האמריקאית. מנתונים שפרסם בשנה שעברה המרכז הלאומי למניעת מחלות, עולה כי אחוז התושבים בעלי השמנה קיצונית - obese (משקל יתר שמהווה סכנה בריאותית ויכול להוביל למוות, BMI מעל 30) בארה"ב הוכפל ב-30 השנים האחרונות ועומד כיום על 34% מכלל המבוגרים במדינה. בקרב ילדים ובני נוער הוא עומד על 17%.
כשבודקים את מספר האמריקאים הסובלים ממשקל יתר - דרגה נמוכה יותר של השמנה - עומד המספר, לפי המרכז הממשלתי, על 68% מהמבוגרים ועל שליש מכלל הילדים.
על רקע כל אלה קל להבין מדוע נחשב באסו בעיני רבים לאויב הציבור. איש עסקים ציני ונטול עכבות שגורף רווחים נאים מחולשותיהם של אחרים, מי שאולי לא יהיה מוכן למכור את אמא שלו בשביל הצלחה עסקית, כפי שאומר הפתגם, אך בטח לא יתנגד להזריק אלפי קלוריות ומאות גרמים של שומן לגופו הקורס של חברו ושותפו העסקי בן ה-29.
חשבתי שבעקבות מותו של ריוור תנמיך פרופיל, תחשוב מחדש על האוכל שאתה מגיש. במקום זה העלית את סיפור מותו לעמוד הבית של המסעדה.
"הסיבה לכך היא פשוטה מאוד. אנחנו פתוחים וגאים מאוד במה שאנחנו עושים. יש אנשים שיראו במוות שלו דבר שלילי מאוד ואחרים יראו בו דבר חיובי. זו החלטה אישית של כל אחד ואחד. אנחנו תמיד נשמור על הכנות, זה הגימיק העיקרי שלנו, אנחנו המסעדה הכי כנה בארה"ב; מה שגורם לחלק מהאנשים לצחוק ולאחרים לברוח. אז בסופו של דבר, כן, הוא מת. אבל אני לא מתכוון להסתיר את זה. מהיום הראשון היה למסעדה פרופיל גבוה, ואני תמיד הצגתי לראווה את הביקורות שנכתבו עלינו, בין שהן חיוביות ובין ששליליות".
נדמה לי או שאמרת שיש מי שרואה במוות של ריוור דבר חיובי.
"ברור. עכשיו בגלל המוות שלו יהיו אנשים בישראל שיקראו את הכתבה ויחשבו מחדש על כל התופעה של השמנת יתר. ריוור הוא קדוש מעונה, בדיוק כשם שהנצרות לא היתה מגיעה לאן שהיא הגיעה לולא המוות של ישו. למוות שלו היתה מטרה".
זה לא גרם לך לעשות חשבון נפש, אולי לשנות את התפריט או את דרך השיווק?
"נהפוך הוא. זה רק גרם לי להגביר את הפעילות של העסק. בזכות המוות שלו הגענו להצלחה עסקית גדולה יותר. המוות שלו עוזר לנו להפיץ את המסר בצורה טובה יותר. אם אני אסגור את המסעדה, אנשים לא יפסיקו לאכול המבורגרים, הם רק ילכו למקדונלד'ס. האמריקאים מכורים להמבורגרים ובסופו של דבר תמיד יהיה מי שימכור להם את זה, כשם שתמיד יהיה מי שימכור להם אלכוהול או טבק. בסופו של דבר אני היחיד בעולם שגם מנסה ללמד אותם משהו".

כשבאסו מדבר על ריוור במונחים של ישו קשה שלא לתהות על גבולות הציניות שלו. קשה עוד יותר כשלומדים על זהות מחליפו של ריוור, גבר בשנות ה-40 לחייו בשם ארני הארט. הארט, שזכה בתפקיד פחות משבוע לאחר מותו של ריוור, הוא בעל נתוני גוף זהים לשל ריוור - אם לא גדולים יותר - ושימש כפנים המקוריות של המסעדה עד שנאלץ לעבור ניתוח לב פתוח.
"אחרי שהייתי בתרדמת ועברתי לא מעט ניתוחי לב, הקרדיולוג ואשתי אמרו לי לא לבוא לפה", הוא אמר בתשדיר מיוחד שחגג את חזרתו לתפקיד. "אבל אני פשוט אוהב את האוכל". למי שהיה צריך הוכחה לכך שלא מדובר באדם בעל הרגלי אכילה רגילים וחילוף חומרים איטי, דאג הארט לבלוס המבורגר מרובע עם פרוסות גבינה מותכת בין לבין.
אך באסו - שמחלק ארוחות חינם לכל לקוח ששוקל מעל 165 ק"ג, חוגג עם כל אחד שמסיים המבורגר מרובע ומעודד את הלקוחות שלו לעשן סיגריות נטולות פילטר תוך כדי בליסה - לא רק שלא רואה עצמו חלק מהבעיה, אלא מאמין כי הוא הדרך לפתרון. האיש שניצב בדד מול רשתות המזון המהיר וצועק המלך הוא עירום.
זאת עובדה שבשנים האחרונות מקדולנד'ס שינו את התפריט שלהם והכניסו יותר ויותר מנות בריאות.
"מקדונלד'ס הוא התגלמות כל הרוע. זה נכון שהם הכניסו לתפריט שלהם סלט, אבל עקב כך הם גורמים לאנשים לחשוב שהאוכל שלהם בריא, כשבפועל מעטים מהלקוחות שלהם מזמינים סלט. אני באופן עקרוני לא מוכן להכניס לתפריט שלי שום דבר בריא רק כדי לא ליצור מראית עין שקרית בפני הלקוחות. לא חסה, לא דיאט קולה, לא בירה לייט. אנחנו מעודדים את הלקוחות שלנו לעשן סיגריות בלי פילטר רק משום שזה מגביר את הסיכוי להתקף לב. המטרה שלנו היא להעביר מסר חזק עד כמה שאפשר".
ובדרך גם לעשות כסף?
"אנחנו מצליחים להרוויח כסף כי יש מספיק אנשים טיפשים בעולם. בדיוק כמו סטודנט שנרשם לקורס ונכשל, ונרשם שוב ונכשל ומשלם בכל פעם מחדש עד שהוא עובר. המטרה שלי היא קודם כל להרוויח כסף, אבל אם תוך כדי כך אני יכול להעביר מסר, הרווח שלי כפול".
"הסיבה שאני מרוויח כסף היא שיש מספיק אנשים שרוצים להשמין. אם אנשים לא היו רוצים להיות שמנים, הם לא היו אוכלים המבורגרים כל הזמן. בארה"ב אם אתה מוכר מזון בריאות אתה טיפש, כי בסופו של דבר אף אחד לא רוצה אוכל בריא. אנשים רוצים ג'אנק פוד".
איך אתה מעביר מסר כשאתה מעודד לקוחות שמנים לקבל ארוחה בחינם?
"לקוחות שמגיעים אליי עוברים חוויה חזקה כל-כך, שהם לא יחזרו. אבל אם הם לא אינטליגנטים מספיק, הם יבואו שוב ושוב - עד שהם ילמדו לקח. הם צריכים ללמוד מהטעויות שלהם. מי שמקבל ארוחה בחינם צריך לתהות מה גורם לי לתת לו אותה בחינם, ולהבין שהסיבה היחידה שהוא מקבל את זה היא שהוא שמן ועצלן".
"כשבן אדם ששוקל 165 ק"ג מגיע למסעדה, אנחנו שוקלים אותו ומריעים לו כאילו מדובר בכוכב ספורט. אבל אז הוא יחזור הביתה ויבין שכולם צחקו עליו כי הוא שמן כל כך. העסק שלי מצליח כי אני אומר את האמת בפנים. בכניסה תלוי שלט זהה לזה שכתוב על חפיסות הסיגריות, אשר מזהיר שהאוכל שלי יכול להרוג. אני לא אומר שהאוכל שלי בריא ולא טוען שההמבורגרים שלי הכי טובים שיש - הם בסדר, אבל לא הכי טובים. המטרה שלי היא ללמד משהו את הלקוחות, אבל יש לקוחות לא חכמים מספיק שממשיכים לבוא. אני רוצה להעביר מסר: כל האמריקאים סובלים מהרגלי אכילה גרועים, ובסופו של דבר כולם ניצבים בפני גורל דומה".
מה לגבי הקמפיין של מישל אובמה נגד השמנת היתר?
"אמנם מישל אובמה מנסה להעלות את הנושא לתודעה, אבל אנשים שומעים אותה ומעבירים ערוץ, כי זה משעמם אותם. גם אני העברתי חיים שלמים בניסיון לטפל בבעיה. ניהלתי מרכז טיפול לשומרי משקל, אחר כך היו לי 5 חדרי כושר, אבל בסופו של דבר נמאס לי למכור לאנשים דברים שהם לא רוצים לקנות. האמריקאים לא רוצים כושר, הם רוצים לאכול. דווקא בעסק החדש אני מרגיש טוב עם עצמי. אם הייתי רוצה רק למכור המבורגרים, הייתי קורא לזה 'ההמבורגרייה של ג'ון'. אבל אני מעביר מסר, ובניגוד לכל המסעדות - המסעדה שלי היא המקום היחיד בארה"ב שאפשר להגיד עליו שלכל הפחות נוהג בכנות".
