ספייס ורסו של טויוטה: לא מפנקת, אמינה
אמינה, חסכונית ולא מזהמת. אולי לטויוטה ספייס ורסו אין מה להציע לחולי ההגה ולחובבי התוספות והפינוקים, אך אלה המחפשים פתרון נוח וזול ויכולים לוותר על תא מטען גדול - ייתכן שיהיו מרוצים
על גלגל אחד, זו היא טויוטה ורסו אס, או בשמה הישראלי "ספייס ורסו". גרסה מוגבהת ומעוצבת באופן ייחודי של טויוטה יאריס - מכונית הסופר מיני של החברה. התוצאה: ספייס ורסו (להבדיל, אגב, מ"ורסו" הגדולה יותר שמבוססת על פלטפורמה שבין הקורולה לאוונסיס) היא מיקרו מיני-ואן, כלומר מכונית קטנה בסגנון של קופסה גדולה (מיני-ואן).
טויוטה בנתה קופסה ריבועית בעיצוב זוויתי וייחודי, שמזכיר מאוד את אחת ההברקות הבאמת מיוחדות שלה - IQ, מכונית מיני פצפונת שעדיין לא משווקת בישראל. מנוע 1.33 ליטר של IQ מניע גם את ספייס ורסו כשהוא משודך לתיבת הילוכים רציפה ( CVT) וצורך מעט מאוד דלק.

לזכותה של טויוטה יש לומר שהיא לא חודרת אל קטגוריה קיימת, אלא שהיא אחת הוותיקות במסורת קיימת. אחרי הכל, ורסו המקורית היתה מכונית עגלגלה על בסיס הדור הקודם של יאריס, אשר הושקה באירופה ובישראל לפני עשור בדיוק ונמכרה כאן במשך כמה שנים בהצלחה לא מבוטלת.
ורסו המקורית, שנראתה קצת כמו מכונית מסחרית למרות העיצוב העגלגל שלה, התחבבה בעיקר על לקוחות מבוגרים, וזה גם מה שצפוי לקרות עם המכונית הנוכחית - לפחות באירופה. כיום כוללת הקטגוריה הרלוונטית בישראל
בשנה האחרונה נוספו מכוניות חשובות יותר - סיטרואן C3 פיקאסו, שהתברכה בעיצוב מתוק וברמת שימושיות גבוהה מאוד; וקיה סול, שמבוססת על דגם מכונית גדול יותר. בקרוב יצטרפו לקטגוריה הזו גם IX20 של יונדאי ומאריבה של אופל. מתחרות נוספות מתחום מכוניות הסופר מיני הן הונדה ג'אז החדשה, כעת גם עם גרסה היברידית, ורנו קליאו, אם כי אלה לא כיכבו עד כה ברשימת רבי המכר.

ורסו החדשה היא מכונית מרשימה יותר ובעלת נוכחות מן הדור הקודם בזכות העיצוב הקופסתי המנופח שלה. עם זאת, באורך כללי של מעט פחות מ-4 מטר היא תופסת שטח חניה מצומצם מאוד, דבר שהופך אותה למכונית אידיאלית לתנאים האורבניים הישראליים.
עוד לזכותה של ורסו צריך לומר ראשית שהיא נאמנה לצליל השם שלה, משהו שמזכיר את המילה "ורסטילי", שימושי, מפני שהעיצוב הקופסתי שלה מייצר מרחב פנימי נדיב מאוד וניצול מיטבי של כלי רכב שתופס, כאמור, מעט מקום על הכביש. תוצאת הביניים היא מכונית גבוהה ונוכחת עם תנוחת ישיבה גבוהה יחסית ושדה ראייה טוב לתמרוני חניה - בשורה התחתונה זו מכונית עירונית מצוינת עבור מי שלא באמת זקוק לרכב גדול מדי.
שאלת מיליון הדולר, שתקפה לגבי כל המיני-ואנים הקטנטנים, היא האם להגבהה של המרכב מעל ראשיהם של הנוסעים יש ערך שימושי אמיתי. במילים אחרות, כל מה שמיקרו מיני-ואן יכולה להציע - בשונה ממיני-מיני-ואן (רנו סניק) או ממיני-ואן בגודל מלא (קרייזלר וויאג'ר) - הוא תוספת למרחב הראש, ולא תוספת של מקומות ישיבה, למשל.
כמו דגמים אחרים של טויוטה, עיצוב הפנים של ספייס ורסו נועד להיות שימושי ופשוט. הפלסטיקה, בהתאם, פשוטה מאוד; לוח השעונים לא מתחכם; וכל מתגי התפעול מחולקים בין הקונסולה המרכזית שמימין לנהג לבין ההגה וסביבתו.
טויוטה משיקה עם המכונית הזאת את הדור הבא של מערכת המולטימדיה - ממשק שמבוסס על מסך מגע ואמור לאחד את כל מקורות המדיה למקום אחד. לא ברור מדוע החליטו היפנים להשיק את המערכת הזאת דווקא בדגם הזה, אבל בקרוב נראה אותה בצורה כזאת או אחרת בכל דגמי טויוטה. בספייס ורסו, אגב, היא מוצעת רק בגרסה המאובזרת ביותר.
תא הנוסעים וסביבת הנהג לא משדרים תחושת איכות יוצאת דופן או עיצוב מרחיב דעת במיוחד, אבל הם כן מעבירים את המסר שהפך את טויוטה למה שהיא: פשוטה, פונקציונלית ומורכבת טוב באופן שישרוד לנצח.
אפשר היה לצפות מטויוטה שתשקיע יותר בתחכום תא המטען - למשל אפשרויות מרובות יותר לקיפול המושבים האחוריים, הסעתם קדימה ואחורה או כל מיני טריקים שיאפשרו לנצל טוב יותר את המרחב, בעיקר לצורך העמסה.
משלא עשתה כך הגבילה טויוטה את השימוש היעיל במכונית הזאת לאוכלוסייה של נהגים מבוגרים - כאלה שממילא לא יעסקו בהעמסה ובפריקה או הורים צעירים עם ילד ראשון שזקוקים לפתרון עירוני. במרחב הזה מציעה המכונית שפע של מקום ליושבים מלפנים וגם די הרבה מקום לזוג מבוגרים שיושב מאחור. תא המטען מרווח גם הוא ומאפשר להניח בו עגלת ילדים או את הקניות מאיקאה. הגרסה הבסיסית של ספייס ורסו בישראל (טרה) מוצעת תמורת 108 אלף שקל, אבל מדובר ברמת אבזור נמוכה יחסית למקובל במקומותינו.
2 מרימי חלונות חשמליים, ללא כיוון עומק לגלגל ההגה, ללא משענת יד, ללא כיוון מערכת השמע מגלגל ההגה או אפילו רדיו דיסק - וגם ללא הלוח הפטנטי שמפריד בין שני חללים שונים בתא המטען. את כל החוסרים האלה וגם את גג הזכוכית הפנורמי הענק (אחד הגדולים בתעשייה) אפשר לקבל ברמת גימור גבוהה יותר - GLI, תמורת 113 אלף שקל. לזכות טויוטה חשוב לומר שהבטיחות לא נפגעת גם ברמת האבזור הבסיסית - עם 7 כריות אוויר ורמת בטיחות צפויה של 5 כוכבים במבחני הריסוק האירופיים.
ספייס ורסו מציעה התנהגות כביש צפויה, ואף שהיא לא מנסה להיות "מהנה לנהיגה" היא מציעה שילוב טוב של מתלים נוקשים יחסית והיגוי מדויק (אם כי חסר תחושה), וזה מייצר תחושת שליטה טובה במכונית.
לא כאן המקום לנתח את הכישלון של טויוטה בהחדרת תיבת ההילוכים הרובוטית לשוק הישראלי - אפשר להסתפק בכך שהלקוח הישראלי פספס תיבה יעילה וחסכונית בדלק. למזלה של טויוטה, בישראל מצוידת ספייס ורסו בתיבת הילוכים רציפה (CVT), הקרובה יותר ל"אוטומטית" המקובלת בארצנו. תיבה רציפה נחשבת לקלה, פשוטה, אמינה וחסכונית בדלק (יותר מאשר תיבה אוטומטית קונבנציונלית) ולמורכבת או מועדת לתקלות פחות מאשר תיבה רובוטית בעלת מצמד כפול (DSG).
החיסרון של CVT, שנובע מדרך הפעולה שלה, הוא צליל לא נעים ותחושה אופיינית של החלקת מצמד - אם כי אלה דברים שמציקים יותר למי שמחפש ביצועים, ואילו נהגים רגועים יתרגלו אליהם במהירות. ספייס ורסו, ללא כל ספק, היא מכונית לנהגים רגועים בראש ובראשונה מפני שהמנוע שלה מספק רק 12.5 קג"מ של מומנט שאותם הוא מוסר בסל"ד גבוה למדי (4,000). גם ההספק המרבי, 99 כ"ס, מתקבל רק במרומי 6,000 הסל"ד, וכאשר משלבים את הנתונים האלה עם תיבה רציפה שממילא משדרת "נינוחות", מתקבלת מכונית רגועה מאוד, שלא לומר "עצלה".
אף שבנסיעה רגועה לא תורגש כל בעיה, מי שינסה לדחוק במכונית הזו ייתקל בצליל חנוק ולא נעים של מנוע שנאנק לבצע משהו שאינו מיועד לעשות. הצד החיובי של המטבע, בעיקר בעידן הנוכחי של מחירי הדלק המאמירים, הוא מכונית שאם נוהגים בה נכון יכולה להציע תצרוכת דלק נמוכה מאוד - בין השאר מפני שהיא קלה (1,100 ק"ג).
ספייס ורסו תכסה בקלות כל טווח נסיעה אפשרי בישראל, אבל מרחב המחיה הטבעי שלה הוא השטחים העירוניים והפרבריים שבין חדרה לגדרה. בידוד הרעשים טוב, כך שלמעט הצליל המעצבן של תיבת ההילוכים והמנוע מתקבלת מכונית נוחה למדי, שנעים להימצא בה גם בנסיעות ארוכות יחסית.
טויוטה, החברה המתקדמת בעולם בתחום ההנעה ההיברידית, לא מתכוונת להציע גרסה היברידית לספייס ורסו, וחבל. לעומת זאת, אפילו אם תצרוכת הדלק המוצהרת של 19.2 ק"מ לליטר תתגלה כאופטימית יחסית לתצרוכת המציאותית - עדיין מדובר במכונית חסכונית ודלת זיהום (דרגת זיהום האוויר הנמוכה ביותר למכוניות רגילות).
היא לא אצנית דגולה (13.7 שניות ל-100 קמ"ש), לא מיועדת לחולי הגה וגם לא משדרת תחושה מפנקת במיוחד, אבל ורסו ספייס היא מכונית חסכונית, שימושית ומרווחת. היא גם צפויה להיות אמינה מאוד ובכך לספק את רוב המאוויים של בעל רכב מבוגר שרוצה להסיע את הנכדים, של אמא שצריכה לשנע את הילדים או של חובב הקניות הממוצע בדרכו לסניף הפעיל של איקאה, ליד ראשון לציון.