השלכות האסון ביפן על ישראל: "תעריפי הביטוח יעלו באופן דרמטי"
נזקי חברות הביטוח בעקבות האסון ביפן נאמדים ב-9.1 מיליארד דולר - ומנכ"ל מנורה מבהיר: "המבוטחים בישראל ירגישו זאת בכיסם"; כלל ביטוח הפסידה כ-77 מיליון שקל - אולם בצים רואים ברעידת האדמה הזדמנות עסקית; אנליסטים: "הכלכלה היפנית תיפגע - אך השיקום יוביל לצמיחה בהמשך השנה"
על פי דוח ששיגרה חברת הייעוץ הבינלאומית AIR, המתמחה בביטוחים למקרי רעידות אדמה, שווי הנזקים של חברות הביטוח בעקבות האסון ביפן עומד על 9.1 מיליארד דולר. היקף הנזקים שנגרם לרכוש נאמד, לדברי החברה, ב-35-15 מיליארד דולר, והנזק הביטוחי נמוך יותר, משום שמרבית הנזקים נגרמו בצפון המדינה - שם היקף הביטוחים נמוך לעומת שאר אזורי המדינה.
לשם השוואה, הפסדי ענקיות הביטוח העולמיות עקב רעשי האדמה בניו זילנד היו נמוכים בהרבה: סוויס ריי הפסידה 880 מיליון דולר, ואילו מיוניק ריי איבדה כמיליארד דולר.
תחזיתו של קלמן זוכה לתמיכה גם מצדו של מנכ"ל קבוצת הביטוח מגדל, יונל כהן שסבור כי תעריפי הביטוח יעלו באופן דרמטי לנוכח רעשי האדמה ביפן, אולם בשלב זה לא ניתן לאמוד את היקף העלייה.
עוד טוען מנכ"ל מנורה מבטחים כי כל חברות הביטוח הישראליות חידשו את הסכמי הביטוח לשנה הקרובה כבר בסוף 2010, בעוד במדינות אחרות בעולם העדכון ייעשה במהלך השנה ולכן עליית התעריפים תורגש באופן מידי. עם זאת, קלמן גורס כי חברות הביטוח ייאלצו להעלות תעריפים כבר במהלך השנה הנוכחית - ולא ימתינו עד 2012.
בתוך כך, מסקר שערכה חברת מרקט ווטש עבור קבוצת ביטוח ישיר עולה כי 78% מהישראלים חוששים מרעידות אדמה, 12.4% חוששים מאסונות באופן כללי, 6% חוששים מקרה, 2.2% דואגים מצונאמי בישראל, ו-1.5% חו ששים מסופת הוריקן.
אחת הנפגעות העיקריות מרעידת האדמה היא קבוצת כלל ביטוח שהודיעה אתמול לבורסה כי תספוג הפסדים של 77 מיליון שקל בעקבות אסונות הטבע ביפן ובניו זילנד. רעידת האדמה ביפן גרמה לחברה הפסד של 45 מיליון שקל, מתוכם 28 מיליון שקל כנזק ישיר ו-17 מיליון שקל בשל עלויות חידוש הביטוח. רעש האדמה בניו זילנד מסתכם ב-32 מיליון שקל: כ-18 מיליון שקל בשל נזקים ישרים וכ-14 מיליון שקל בשל ייקור פרמיית הביטוח.
הפסדיה של כלל נוצרו בשל בעלותה על החברה-הבת ברודגייט, החברה בסינדיקט הביטוח הבריטי לוידס. חלקה של לוידס נמוך יחסית, אולם לנוכח ממדי האסונות היקף הנכסים היחסי שמפסידה החברה הוא גבוה.
גם חברת המלט, שפעילותה ביפן מהווה 15% מסך מכירותיה, דיווחה לבורסה כי מחסנה ביפן נפגע - ועדיין קשה לאמוד את הנזקים שנגרמו לו.
מאידך, חברת צים, הנשלטת על ידי משפחת עופר, טוענת כי האסון ביפן מהווה דווקא הזדמנות עסקית. בחודש הבא צפויה חברת הספנות לפתוח שירות הובלה ימית של אוניות
"אנחנו רואים שיש כאן הזדמנות עסקית, בוודאי במדינות מתועשות שבהן אנו פעילים בצורה מסיבית. שיקום הנזקים ידרוש שינוע ליפן דרך הים, ואנו בוחנים את זה ושוקלים כל מיני אופציות ", הסביר מתניה שוורץ, סגן נשיא לשיווק ופיתוח עסקי.
בתוך כך, מנכ"ל מכון הייצוא אבי חפץ יכנס מחר מפגש חרום עם כמה יצואנים ישראלים המייצאים ליפן, ויגבש דרכי פעולה לנוכח רעידת האדמה במדינה. למפגש הוזמן גם מנכ"ל מכון הייצוא היפני ג'טרו ישראל, שינובו ניקומורה.
על פי נתוני מכון הייצוא, היקף החסר של ישראל מול יפן הסתכם אשתקד בכ-2.4 מיליארד דולר - עלייה של כ-19% לעומת 2009.

אסון הטבע ביפן עשוי להוביל גם לעיכובים בהגעת רכבים יפנים לישראל. רוב יצרני המכוניות היפניים, שביניהם טויוטה, ניסאן, הונדה וסובארו, השביתו את מפעלי הייצור על מנת לבצע בקרת נזקים מרעידת האדמה ומרעידות המשנה שנגרמו לאחריה, ולנוכח קשיי התקשורת והתחבורה שנגרמו מאז.
שיטת הייצור המקובלת ביפן היא Just on Time, ובה רוב הרכיבים הדרושים לייצור המכוניות המגיעים מספקי המשנה של יצרני הרכב, מגיעים ביום הייצור עצמו או בסמוך לו. לכן קשיי התחבורה והתקשורת מונעים את הבאתם לצורך ייצור המכוניות והרכבתן.
עם זאת, היצרנים העריכו במהלך סוף השבוע שיוכלו לחדש את הייצור כבר היום, או מיד לאחר סיום אומדן הנזקים וביצוע התיקונים הדרושים. עיכובים במשלוחי מכוניות לישראל יתקיימו, אם בכלל, רק אם מכוניות כאלה ניזוקו בנמלים או אם יהיו בימים הבאים קשיי תחבורה בדרך לנמלים או קשיי הובלה של חברות הספנות - אולם עד כה לא דיווח אף יבואן ישראלי על קשיי אספקה.
במקביל, אנליסטים בטוקיו מעריכים חברות יפניות מובילות ספגו פגיעה בעקבות רעידת האדמה ביפן. בין היתר, מדובר בחברת האלקטרוניקה טושיבה, בטוקיו אלקטריק פאוור, בחברות הרכבת איסט ג'פן ובחברת הכימיקלים סין אטיושו.
ממשלת יפן אף ביקשה מהחברות להפחית את צריכת החשמל ולהגבילה בשל הפגיעה בתחנות הכוח הגרעיניות, ולכן יצטרכו החברות למתן את היקפי הייצור שלהן עד שייגמר המחסור בחשמל.
אתמול הודיעו טוקיו אלקטריק וטושיבה, שעוסקת בין היתר בבניית הכורים הגרעיניים ביפן, כי אסון הטבע יגרור הוצאות גדולות במיוחד בשל שיקום התחנה. בנוסף להן הודיעו ענקית הפלדה ניקון, חברת המכוניות סוזוקי וענקית המצלמות קנון - על פגיעה בפעילותן.
אם לא די בכך, גם חברת סוני דיווחה בסוף השבוע כי מפעליה בצפון יפן ספגו פגיעה, ולכן היא מפסיקה לעת עתה את הייצור ב-8 מפעליה . היום צפוי להתחדש המסחר בבורסת טוקיו, ועל פי ההערכות, מדד הניקיי יירד בכ-2% לפחות.
"ההשפעה על הכלכלה היפנית צפויה להיות משמעותית בשבועות הקרובים, אך לאורך השנה הקרובה יחולו השפעה חיובית מקזזת ושיקום התשתיות במדינה" - כך אומר ד"ר מיכאל שראל, הכלכלן הראשי של הראל פיננסים.
לדבריו, "בטווח הקרוב תורגש האטה כלכלית בשל ירידה בפעילות הכלכלה של המפעלים באזור האסון ובשל שיבושים בייצור החשמל (עקב סגירת הכורים הגרעיניים והפגיעות בתחנות הכוח ובבתי הזיקוק). אולם לאחר מכן תיבלם מגמה זו בשל הגידול בהוצאות הממשלה ולנוכח ההשקעות הרבות הדרושות לשיקום הבניינים והתשתיות".
לטענתו של שראל, קשה להעריך בשלב זה את ממדי האסון ביפן. "ההשלכות המלאות של רעידת האדמה החזקה ביותר בתולדות יפן עדיין לא ברורות. במיוחד לא ברורים היקף הנזק בכורים הגרעיניים ומידת הסכנה לדליפת קרינה רדיואקטיבית. לכן בשלב זה קיים פוטנציאל לגידול עצום בממדי האסון. יחד עם זאת, בהנחה שממדי האסון לא יגדלו, ניתן להסיק כמה תובנות סבירות".
השתתפו בהכנת הידיעה: יהודה שרוני, יוסי גרינשטיין גיל מלמד, עידו אפרתי, רונית מורגנשטרן, ינאי אלפסי ודוד ליפקין.







נא להמתין לטעינת התגובות




