רכב חברה בזול: כך תשלמו פחות על רכבי הליסינג
רפורמת האוצר הכפילה את שווי השימוש ברכבי הליסינג ממקום העבודה, אולם הפרדה בין נסיעה עסקית לבין נסיעה פרטית יכולה להפחית את תשלום המסים - ולהגדיל לכם את הנטו
רכבי הליסינג התפעולי הפכו בשנים האחרונות לנפוצים מאוד - אך השימוש בהם בא לידי ביטוי גם במשכורת תחת הערך "שווי שימוש". שווי השימוש ברכב הוא הערך שאותו זוקף מס ההכנסה לעובד כנגד שימוש ברכב שקיבל ממקום העבודה, והוא נתפס לצורכי מס כתוספת שכר.
כלומר, מדובר בהטבה הניתנת לעובד, ומבחינת מס ההכנסה שקול הדבר לכך שאותו עובד היה מרוויח סכום כסף שווה ערך להטבה במשכורותו והיה צריך לשלם עליו מס. לפיכך, ככל ששווי השימוש ברכב גבוה יותר - כך גם גובה המסים שהעובד משלם גבוה יותר.
לפני כ-4 שנים יזם משרד האוצר רפורמה הדרגתית להעלאת שווי השימוש ברכב מטעם העבודה, והשלב הראשון ברפורמה הושלם בתחילת ינואר 2011. הרפורמה הובילה לייקור של 100% בשווי השימוש ברכב.
לדוגמה, בעוד ב-2007 עמד שווי השימוש של רכב בקבוצה 2 (המהווה כ-80% מרכבי הליסינג וכוללת כלי רכב כמו פורד פוקוס, מאזדה 3, טויוטה קורולה ויונדאי i30) על 1,300 שקל לחודש - כיום הוא עומד על 2,900 שקל לחודש. קבלת רכב מקבוצה 2 שקולה מבחינת מס הכנסה לתוספת שכר של 2,900 שקל - ולכן עשויה להוביל לתשלום מס של כ-1,400 שקל.

לאור הרפורמה, השימוש ברכב הפך לפחות כדאי, משום שמי שעושה שימוש עסקי ברכב (ולפיכך אינו מקבל בפועל הטבה ממקום עבודתו) אינו נתפס בשונה מעובד שמשתמש ברכב למטרות פרטיות. הפתרון נמצא בהפרדת הנסיעות העסקיות והפרטיות - ובתשלום מס על הנסיעות הפרטיות בלבד. חברת הוצאה מוכרת, מאפשרת הפרדה כזו - תוך מדידה מדויקת ושקלול ההוצאות האמיתיות של אחזקת הרכב.
ההפרדה והמדידה נעשות באמצעות מערכת, שמתקינה החברה ברכב, אשר כוללת מכשיר GPS, קודנית ומודם סלולרי המשדר לשרתי החברה נתונים על הנסיעות שאותם מבצע המשתמש ברכב בזמן אמת. הנהג שמשתמש במערכת נדרש להגדיר בתחילת כל נסיעה אם מטרתה היא פרטית או עסקית, ולדברי מנכ"ל החברה יואל רטנר, "פרטי הנסיעות הפרטיות חסויים ואינם מועברים למעסיק או לגורם אחר".
בסוף כל חודש מקבל המעסיק דוח המפרט את היחס שבין השימוש העסקי ובין השימוש הפרטי ברכב, וממנו גוזרים ב"הוצאה
"עובד ש-80% מנסיעותיו הן עסקיות חוסך במכונית מקבוצה 2 כ-900 שקל בחודש, והמעסיק חוסך 100 שקל נוספים", מסביר רטנר. לדבריו, החיסכון הכספי למעסיק מושג באמצעות הפחתת התשלום שאותו צריך להעביר לביטוח לאומי כנגד התשלום של העובד.
החיסכון גדל ביחס ישיר לאחוז הנסיעות העסקיות שאותן מבצע המשתמש ברכב - וככל שהשימוש העסקי גבוה יותר, כך עלות שווי השימוש נמוכה יותר. "בית המשפט קבע זה מכבר כי שיטת חישוב לפי יחס הנסיעות הינה השיטה הנכונה, ורק אם לא ניתן להוכיח את היחס שבין הנסיעות העסקיות לבין הנסיעות הפרטיות - יש לפנות לתקנות מס הכנסה. גם במקרה זה התקנות הקיימות הופכות את השימוש במערכת שלנו לכלכלי בכלי רכב מקבוצה 2 - אחוז הנסיעות העסקיות הופך להיות גבוה מ-40%".
אף שרכבי הליסינג התפעולי מזוהים דווקא עם מגזר ההיי-טק, דווקא עובדים אלה לא צפויים להשתמש במערכת כזו, ועיקר השימוש הוא מצד אנשי מכירות, שיווק ושירותים וכן טכנאים, שעיקר נסיעותיהם הינן עסקיות.
נכון להיום, מציין רטנר, רשות המסים בוחרת במודע להתעלם מהאתגר שמציבה לה המערכת ואיננה עורכת ביקורות בחברות שבהן היא מותקנת. "רשות המסים חוששת כי ייווצר תקדים משפטי נוסף שייתן גושפנקה נוספת ומלאה למערכת ובכך יהפוך את כדור השלג למפולת. עדיין יש מעסיקים שחוששים מעימות עתידי עם רשות המסים, אך ככל שעובר הזמן החשש הזה מתפוגג. בסופו של דבר, החיסכון של המשתמשים בה הינו עובדה קיימת".
"דיני המס מחייבים את רשות המסים לשאוף למס שהוא כמה שיותר אמיתי", אומר עורך הדין מאיר פורת, מומחה למסים במשרד זיו שרון ושות'. "פתרון כדוגמת זה שמציעה המערכת הינו ברוח דיני המס, והוא מאתגר את הרשויות כיוון שהוא מאפשר לשלם מס נמוך מזה ששואפת להגיע אליו רשות המסים".
"הרכב הניתן לעובד משמש למטרות דואליות: אישיות ועסקיות. אני מאמין כי אם בסופו של דבר יידרש בית המשפט להכריע בסוגיה, הוא יעדיף את תשלום המס האמיתי ולפיכך יהפוך את שיטת החישוב החדשה והמורכבת של שווי השימוש למותרת באופן רשמי".
מרשות המסים נמסר בתגובה: "עמדתנו בנושא ברורה ואין כל עמימות בהתייחסות אליו". ביחס לפעילות המערכת מציינים ברשות כי הם פועלים לפי תוכנית עבודה מסודרת: "תוכנית זו נקבעה לפי מספר קריטריונים. כאשר יבוקר נישום אשר ישתמש במערכות כאמור, הוא יטופל בהתאם לחוק. סוגיית 'המערכות המיוחדות ברכב' מוכרת לרשות המסים והתקבלו פניות כאלה בעבר. פניות אלו נענו בשלילה תוך הבהרת עמדת רשות המסים באשר לתחולתן של תקנות הרכב ותקנות שווי השימוש ברכב, ככתבן וכלשונן. כמו כן הודגש בפני הפונים כי המערכת אינה עומדת בדרישות החוק".







נא להמתין לטעינת התגובות




