ד"ש לאובמה: מה יש לגוגל, מיקרוסופט ופייסבוק לחפש במסדרונות הבית הלבן?

מה גורם לחברות היי-טק וענקיות אינטרנט להוציא בכל שנה מיליוני דולרים על התרוצצות במסדרונות הבית הלבן? "הממשלה יכולה להוריד גשם אבל כדי לסחוט את הספוג עד הסוף אתה צריך חבורה של לוביסטים"

מייק סוויפט, סאן חוזה מרקיורי ניוז סאן חוזה | 4/3/2011 9:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
חברות היי-טק וענקיות אינטרנט רבות מוציאות סכומי עתק על מנת ששמותיהן והאינטרסים העסקיים שלהן יישארו במקום בולט בסדר העדיפויות של המחוקקים ושל פקידי ממשל. רק בשנה שעברה הוציאה גוגל 5.2 מיליון דולר על לובינג בוושינגטון, ומדובר בעלייה של 28% לעומת 2009. לפי דוח על הלובינג שהוגש באחרונה לסנאט, מדובר בכמעט פי 2.5 ממה שהחברה הוציאה על לובינג רק לפני 4 שנים.

"גוגל מנסה להפוך לשחקן גדול בסצינה הוושינגטונית", אומר ג'ון סימפסון מקונסיומר ווטשדוג. "אני חושב שכל עמק הסיליקון מנסה להגביר את קולו בוושינגטון. הם הבינו שיש הרבה נושאים שעשויים להשפיע עליהם", הוא מוסיף.

וגוגל היא אינה היחידה. חברות ההיי-טק HP, יאהו, סיסקו וגם הרשת החברתית פייסבוק, הגדילו אף הן את ההוצאות שלהן על לובינג בשנת 2010. ההוצאות של פייסבוק על לובינג עלו ב-69%, אם כי הרשת החברתית הוציאה רק 351,390 דולר על הנושא - סכום קטן מאוד בהשוואה לסכומים שהוציאו חברות אחרות בעמק הסיליקון.

פייסבוק מחזיקה כיום משרד בוושינגטון המעסיק 7 עובדים, ושניים מהם לוביסטים רשומים. "אנו פועלים כדי לסייע לקובעי המדיניות לעמוד בקשר עם הבוחרים דרך פייסבוק, מסבירים להם על הצעדים שאנו נוקטים על מנת להגן על אנשים המשתמשים בשירותים שלנו, ומדגישים את חשיבות החידושים לכלכלה שלנו", מסר אנדרו נויז, מנהל המדיניות הציבורית בתחום התקשורת עבור פייסבוק.

אפילו אפל שמעולם לא היתה שחקנית גדולה בוושינגטון, הגדילה את תקציב הלובינג שלה ב-7.3%  והקציבה לנושא 1.6 מיליון דולר בשנה שעברה. החברה אף שכרה באחרונה את שירותי הלובינג של חברת פירס איזקוביץ ובללוק על מנת לקדם את האינטרסים שלה בוושינגטון. דובר של אפל סירב להגיב ואמר רק ששירותי הלובינג והתקציב לנושא הם עניין "גלוי וידוע לציבור".
צילום: חיים איסרוביץ
הבית הלבן. ''צריך חבורה של לוביסטים שילחצו על המקומות הפוליטיים הנכונים'' צילום: חיים איסרוביץ
מגנים על האינטרסים

בעוד גוגל ניצבת בפני חקירה של הממונה על ההגבלים העסקיים בוושינגטון ובקונגרס דנים ברגולציה קשיחה יותר בנושא של הפרטיות אונליין - עניין שיכול להשפיע על עסקי הפרסום שלה ברשת - ענקית האינטרנט פועלת בצורה תקיפה על מנת להגן על האינטרסים שלה. 

צוות של 11 לוביסטים של גוגל התפרס בשנה שעברה בקונגרס, בוועדת הסחר הפדרלית ובסוכנויות נוספות, על מנת להשפיע על ההצעות של הממשל בנוגע לרגולציה בנושאים של פרטיות אונליין ופרסום באינטרנט. בנוסף הצוות פועל כדי להשפיע גם על עניין ההגבלים העסקיים ועל נושאים של מקום העבודה הקשורים ל"פתיחות ותחרות בשוק השירותים אונליין", כפי שנכתב בדוח הלובינג של גוגל לרבעון הרביעי.  

במשרדי החברה בוושינגטון מועסקים כ-40 איש שעוסקים במכירות, בפרסום, בהנדסת תוכנה ובמכירות מוצרי תוכנה של גוגל לסוכנויות ממשלתיות - וכמובן גם בלובינג. "כמו שהאינטרנט צמח והפך לחלק גדול יותר מחיינו כך הוא תופס כיום חלק גדול יותר גם בדיונים בוושינגטון", אומר דן מרטין, דובר מטעם גוגל בוושינגטון. "אנו כאן ואנו רוצים להיות חלק מהשיח הזה".

אמנם ההוצאות של החברה צנועות

בהשוואה לתקציבי הלובינג של חברות טלקום ענקיות - וריזון הוציאה אשתקד 16.8 מיליון דולר - אך ענקית החיפוש מוציאה כיום על לובינג יותר מאשר חברות גדולות יותר בעמק הסיליקון. רק לפני שנים ספורות ב-2007, הקציבה גוגל 1.5 מיליון דולר ללובינג בוושינגטון, ועד 2005 החברה גם לא טרחה להציב בבירה מישהו שייצג את האינטרסים שלה.  

אולם מאמצי הלובינג של גוגל עדיין לא מתקרבים לאלה של מיקרוסופט, שבבעלותה 16 לוביסטים רשומים והוציאה על לובינג בשנה שעברה 6.9 מיליון דולר - עלייה של 2.8% בהשוואה ל-2009. ובכל זאת הפער בין שתי החברות מצטמצם. "הממשלה הפדרלית משחקת תפקיד שהולך ונעשה משמעותי יותר בחייהן של חברות המדיה הדיגיטלית", אומר ג'ף צ'סטר, מנכ"ל המרכז לדמוקרטיה דיגיטלית, "גם בקידום האינטרסים העסקיים שלהן וגם בהטלת מגבלות עליהן".

לדברי צ'סטר, לגוגל שמתחרה עם מיקרוסופט על חוזים טכנולוגיים עם הממשל יש אינטרס פיננסי ברור בהגברת מאמצי הלובינג שלה. "הממשלה הפדרלית יכולה להוריד גשם, אבל כדי לסחוט את הספוג עד הסוף אתה צריך חבורה של לוביסטים שילחצו על המקומות הפוליטיים הנכונים".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/capital_market/ -->