התייקרות הכותנה מסכנת את רשתות האופנה בעולם

מחיר הכותנה זינק פי שניים לעומת 2010 - הרמה הגבוהה זה 150 שנה. חנויות האופנה בארה"ב כבר הודיעו על עליית מחירים בשבועות הקרובים - ובארץ כלכלני D&B מעריכים כי הרשתות הקטנות והבינוניות עומדות בפני סכנת סגירה. הערכות: החומרים הסינתטיים יחליפו את בגדי הכותנה

דוד ליפקין ורונית מורגנשטרן | 16/2/2011 7:32 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
"ההתאוששות בכלכלה העולמית, העלייה בביקושים לסחורות וההתייקרות בשכר יביאו לזינוק במחירי מוצרי ההלבשה בטווח הקצר - ביותר מ-10%", כך אומר אריק וייסמן מנכ"ל VF לדיילי ניוז של ניו יורק.

לפי הדיילי ניוז, רשתות השיווק הגדולות בארה"ב מסרו כי לא יוכלו יותר לספוג את הגידול בהוצאות וייאלצו להזניק את המחירים של מוצרי ההלבשה. החברות הגדולות ליווי שטראוס, חברת ההלבשה VF, ג'י סי פאני ונייק מתכננות העלאה במחירי המוצרים כבר במהלך השבועות הקרובים. וייסמן, שחברתו מייצרת את הבגדים של רנגלר, לי, נורף פייס ועוד, הוסיף כי "כל מוצרי האופנה יתייקרו - ללא יוצא מן הכלל".

הסיבה העיקרית לעליית המחירים היא ההתייקרות של הכותנה, שזינקה בסוף השבוע לרמה הגבוהה ביותר ב-150 השנים האחרונות, כאשר מחיר קילו כותנה עלה ל-3.8 דולר - פי שניים מבשנה שעברה. יצרני בגדים רבים ייאלצו, בעקבות כך, להשתמש יותר בחומרים סינתטיים, שמחירם זינק בשנה החולפת ב-50%.

גורמי שיווק בארה"ב מודאגים מהעלייה במחירי מוצרי ההלבשה וחוששים כי הגידול במכירות שנרשמו בסוף דצמבר ייבלמו - והמחירים הגבוהים יבריחו את הלקוחות. לטענת אותם גורמים, מי שיתקשה בעיקר להעלות את מחירי הבגדים הן הרשתות והחנויות המתמחות במכירת מוצרי הלבשה לבני המעמד הבינוני והנמוך. להערכתם, פעולה זו עשויה לרשום ירידה משמעותית במכירות.

עד כה נהנו הצרכנים בארה"ב מירידה במחירי מוצרי ההלבשה עקב האינפלציה הנמוכה, ואילו עתה מעריכים כי תהיה תאוצה בשיעורי האינפלציה. גם מוצרי הטקסטיל המיובאים מסין עומדים בפני התייקרות, והתייקרות זו נובעת מהעלייה במחירי הכותנה ומהעלייה המשמעותית בשכר העבודה שנרשמה באחרונה במפעלים ברחבי סין, כולל במפעלי טקסטיל ואלקטרוניקה.

גם בארץ מורגשת מגמה של עליות בענף הטקסטיל, כאשר ענף קמעונאי הביגוד רשם עלייה של 0.26% בינואר 2011, כך עולה מנתוני מדד ינואר של חברת D&B ישראל לעסקים בסיכון. עוד עולה מהנתונים כי כ-18.57% מהעסקים בתחום הביגוד בישראל נמצאים בסיכון גבוה, ומכאן שקיימת סכנה ממשית להמשך פעילותם אם לא יחול שיפור במצבם ב-6 החודשים הקרובים.
צילום: יוסי אלוני
קונים בגדים. כמה תעלה לנו חולצה? צילום: יוסי אלוני
חולצה בסיכון גבוה

גם כלכלני D&B מעריכים כי הסיבה לעלייה המדאיגה בענף הביגוד נובעת ברובה מעליית מחירי הכותנה, ומוסיפים כי עליית מחירי הכותנה טרם הורגשה במלואה וצפויה הרעה בענף בטווח הקצר. כמו כן, הוסיפו הכלכלנים כי עקב עליית מחירי הכותנה וירידה בשיעורי הרווח עשויות חלק מהרשתות הקטנות והבינוניות בתחום האופנה לקרוס או לצמצם פעילותן באופן משמעותי בטווח הקצר.

מנתוני החברה עולה כי בעקבות העלייה בענף הביגוד

ועליות שנרשמו בענפים נוספים, שיעור בתי העסק הפועלים בסיכון גבוה בישראל עלה ב-0.25% ב-2011 - ועומד על 13.7% לעומת 13.45% ב-2010.

כלכלני החברה מעריכים כי מדד העסקים בסיכון לינואר 2011 משקף באופן ישיר את עליית המחירים במשק, הגורמת לדחיקת רגליהם של העסקים הקטנים בענפים שבהם קיימת תחרות גבוהה. להערכת הכלכלנים, ההשפעה של העלייה במחירי חומרי הגלם תוסיף להתפשט גם לענפים נוספים במשק.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/consumerism/ -->