האייפד: רוצח העיתונים האולטימטיבי

האם עשרות מיליוני משתמשי האייפד יהפכו את העיתון של מרדוק למהפכה? במערכות העיתונות המודפסת יעקבו מקרוב אחר הדיילי ויתפללו להצלחתו

הדר חורש | 6/2/2011 7:45 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
איל התקשורת רופרט מרדוק עשה בסוף השבוע שעבר מהלך דרמטי, שעתיד ככל הנראה להפוך את האייפד של אפל מגאדג'ט נחשק למוצר צריכה, שנתקשה בעתיד להסתדר בלעדיו. מרדוק השיק את העיתון החדש הדיילי, שיופץ באמצעות חנות "אייטיונז" של אפל לבעלי אייפד בארה"ב בלבד. המנויים ישלמו תמורת העיתון המקוון 4 דולר בחודש בלבד.

הקשיים הכלכליים הגדולים שבהם מתחבטים העיתונים המסורתיים גרמו לכך שהעיתונים עברו לרשת, והם הפכו לאתרי חדשות מקוונים. במרבית המקרים היה המעבר ל"עיתון מקוון" רק עוד דרך מכובדת להיפרד מהקוראים המסורים ולהיעלם בהדרגה מנוף התקשורת הנפוצה והמשמעותית.

הרשת מלאה עיתונות מקוונת הפונה ללקוחותיה באמצעות האינטרנט בלבד, אבל מרבית העיתונים המקוונים אינם מתיימרים להתחרות בעיתונות הפונה לקהל הרחב, דוגמת העיתונים היומיים הגדולים.
אתרי העיתונות הנחשבים הם אתרים נלווים, הפועלים כמהדורה מקוונת של העיתון המודפס ומצליחים להתקיים ולספק שירות מקיף בזכות שיתוף ההכנסות עם העיתון המודפס.

הדיילי אינו צמוד לשום עיתון מודפס, אף שהוא חלק מאימפריית תקשורת המבוססת במידה רבה על קבוצת העיתונות המודפסת שבשליטת מרדוק.

האייפד, על פי מרדוק, הוא רוצח העיתונים האולטימטיבי. איל העיתונות הקשיש הוא מאמין אדוק באפשרות לגבות כסף תמורת תכנים עיתונאיים ברשת, והדיילי אינו הניסיון הראשון שלו: בסוף 2009 הוא סגר את אתרי החינם של שניים מעיתוניו, הטיימס והסאנדיי טיימס, והחל לגבות תשלום מהמבקרים.

התוצאה היתה צפויה - מרבית הגולשים זנחו את האתרים ועברו למאות אתרי העיתונות האחרים הממשיכים להציע תוכן בחינם. אולם על פי ההערכות, השתלם המהלך מבחינה כלכלית. אובדן ההכנסות כתוצאה מירידת ערך הפרסום באתרים היה קטן מההכנסה שהתקבלה
מהמנויים, שהעדיפו לשלם ולהמשיך לגלוש באתרים.

הדיילי הוא שלב חדש בשינוי ההדרגתי שמנסה מרדוק להוביל, שלב נועז ומעניין יותר. הוא אינו עוד עיתון רשת אלא עיתון המספק תוכן ייחודי ומוגבל למשתמשי אייפד. בניגוד למאות מיליוני גולשים המחוברים לאינטרנט, יש בעולם רק 20 מיליון בעלי אייפד. המספרים, יש להניח, יצמחו במהירות - ועד סוף השנה צפוי המספר לגדול ל-55 מיליון משתמשים לפחות.

אם הדיילי ינחל הצלחה, יש להניח שנראה "עיתוני טאבלט" רבים שיציעו את שירותיהם באמצעות הרשת, ולא באמצעות חנויות מקוונות. הדיילי נראה כעיתון לכל דבר. העיצוב נועד, ככל הנראה, להקל על גיוס קוראים, שעינם רגילה לגרפיקה ולעיצוב של עיתונות נייר. אפילו שמו של העיתון קורץ לקוראים מסורתיים.

אך עיתון טאבלט אמור להתעדכן בטווחים של דקות ואפילו שניות, וסביר שהעיצוב ישתנה וינצל את האפשרויות הגרפיות והטכנולוגיות שמציע המדיום החדש. עיתון מסוג זה אינו נצרך כעיתון נייר והוא אינו אמור להיראות כך. אין סיבה, למשל, שיוקצה חלק נפרד לתוכני וידיאו, אשר יכולים להשתלב בקלות גם בעמודים "המודפסים".

במערכות העיתונות המודפסת יעקבו מקרוב אחר הדיילי ויתפללו להצלחתו. הטאבלט נחשב לתקווה הגדולה של העיתונים, השוקלים להפסיק את הפצת העיתונות המודפסת ולעבור לעיתונות הדיגיטלית. אבל כללי המשחק של הרשת שונים מאוד מאלה המוכרים בעיתונות המסורתית. איום משמעותי של עיתונות הטאבלטים היה על מהדורות החדשות בטלוויזיה - שיאבדו את היתרון העיקרי שלהם על פני העיתונות האחרת.
רויטרס
מרדוק משיק את הדיילי. נראה כעיתון לכל דבר רויטרס
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/tehnology/ -->