הדלק עושה חור עמוק בכיס - אולם התנהלות נכונה תוכל לחסוך לכם כסף רב
הזינוק במחירי הדלק צפוי להקפיץ את ההוצאות שלכם במאות שקלים מדי חודש. מעריב עסקים בדק כיצד ניתן למרות הכל להוזיל את העלויות
אתר האינטרנט "קילומטר לליטר" (KLM) מדרג את כלי הרכב הנמכרים בישראל בהתאם לצריכת הדלק שלהם, ובכך מאפשר לצרכן לבדוק האם המכונית שלו אכן מתאימה לצרכיו ואילו אלטרנטיבות זולות יותר עומדות בפניו.
"הטעות הגדולה ביותר שאנשים עושים היא לרכוש רכב ללא קשר לצרכים האמיתיים שלהם", אומר גלעד פרידמן מנהל האתר. "אדם שמתגורר בעיר ומשתמש ברכב רק בגבולותיה לא צריך לרכוש רכב משפחתי עם מנוע 1,600 סמ"ק".

באתר מבקשים מהגולשים לצרף את הנתונים שאספו על צריכת הדלק של הרכבים שברשותם, וכך מתגלים לפערים משמעותיים בין צריכת הדלק של היצרן לצריכה בפועל. אלטרנטיבה אחרת שעומדות לרשותכם היא רכב שמונע בגז. טווח המחירים של מערכות הנעה בגז הוא 11-8 אלף, כולל התקנה ורישוי כנדרש בחוק. התחזוקה השוטפת של המערכת כרוכה בהחלפת מסננים כל 15 אלף ק"מ בעלות זניחה יחסית של כ-200 שקל.
לדברי מאיר יעקובוב, מנכ"ל חברת גרין-קאר העוסקת בהסבת רכבים לתדלוק בגז, החזרת ההשקעה ברכב משפחתי הינה
החזרת ההשקעה - כמו גם החיסכון - נגזר כמובן מההפרש בין מחיר ליטר בנזין לבין מחיר ליטר גז, אשר עלה עם העלאת הבלו על הבנזין". לדבריו, המדינה לא תוכל להעלות את המיסוי על הגז במקביל לעלייה במחירי הבנזין. "השימוש בגז לרכבים מזערי לעומת השימוש בגז למטרות אחרות כדוגמת תעשייה או הסקה, ואי אפשר להשתמש רק במחיר הגז לרכב למטרת השווואה".
האפשרות ההיברידית אינה מחליפה את הנעת הבנזין, אלא מסייעת בשיפור ניצול המנוע על ידי מנוע חשמלי - ובכך מקטינה את צריכת הדלק ואת זיהום האוויר. עם זאת, הפרשי המחירים בין המכוניות הרגילות להיברדיות מגיעים לכ12- אלף בדגמי הונדה סיביק וקופצים לפער של 20 אלף ויותר בין הדגמים של טויוטה ומרצדס. "במרצדס S קלאס ייקח לדגם ההיברידי כ-24 שנות נסיעה כדי להצדיק את ההפרש במחיר לעומת אופציית הבנזין".
אם הנהג עובר בצורה משמעותית את המכסה השנתית הממוצעת העומדת על 17 אלף ק"מ, הרי שאפשרות זו הופכת לקורצת קצת יותר, כמו גם בדגמים אחרים המציעים החזר לאחר 4.5 שנים.
במקביל, המחאה נגד העלייה במחירי הדלק מתפשטת גם לרשתות החברתיות: בימים האחרונים נפתחו אינספור קבוצות ודפי פייסבוק שבהם חברים כבר עשרות אלפי גולשים, אשר מוחים נגד עליות המחירים וקוראים לעצור את התייקרות הדלק.
הקבוצות מושכות עשרות אלפי לייקים ואוהדים ומחוללות רעש רב ברשת. בקבוצת "מורידים את מחירי הדלק" לבדה חברים כבר כ-1,500 איש, ובעמוד כבר מנסים הגולשים לארגן מחאות מאורגנות: "השתיקה של האזרחים היא האויב מספר אחד"! כותב אחד הגולשים.
כמעט 6,000 לייקים קיבל דף הפייסבוק "עוצרים את מחירי הדלק". בקבוצה מפנים לעצומה מקוונת שנקראת "די לעליית מחירי הדלק" - בה נרשמו כבר יותר מ-11,000 חתימות. אך אחד העמודים שעשו הכי רעש בפייסבוק ביממה החולפת הוא "לא מתדלקים". מדובר בדף אירוע (Event), שכבר הזמין אליו עשרות אלפי אנשים. המטרה היא לגייס כמה שיותר אנשים לא לתדלק בימי שלישי במהלך החודש, וכך "לעורר את השלטון הרדום ולהוריד את מחירי הדלק".
"פתחנו את זה רק ביום שני בערב, ולא ציפינו שזה יגדל כל כך מהר", מודה זיו לוטן (30) מקיבוץ עין החורש, שהקים את הדף יחד עם עומר בלק (23) מקיבוץ מבוא חמה. "אנחנו מקווים שזה יעיר מישהו - את בעלי חברות הדלק שיראו שיש צניחה במכירות או את האנשים שיחשבו פעמיים על הנושא ואולי ידחו נסיעות". לוטן מוסיף כי "מחאות דרך רשתות חברתיות הן דבר חדש וקשה לחזות איך יתפתח. אבל אני מקווה שמשהו יצא מזה".
לוטן כבר מתכנן את הצעדים להמשך: "ננסה להוציא את האנשים לרחובות. זה עובד במצרים, ואין שום סיבה שזה לא יעבוד אצלנו".
האינטרנט והרשתות החברתיות שבאמצעותם התארגנו המפגינים במצרים נתנו דחיפה חזקה למארגני הקבוצות בפייסבוק, שמאמינים כי כך ניתן לחולל שינוי אמיתי. עם זאת, יש שיטענו מנגד כי שינוי אמיתי יתרחש רק לאחר שאנשים יתרגמו את הלייקים והתגובות הנזעמות בפייסבוק למעשים בשטח - ויצאו להפגין.
"אולי התנאים היום לא בשלים למחאה כזו", אומר לוטן. "אבל אם המחירים ימשיכו לעלות, כשאין אלטרנטיבה לרכב פרטי וכשהח"כים מתחילים לשלם על דלק מהכיס הפרטי שלהם, אנשים יבינו שזה לא הגיוני ויצאו לרחובות". (שגיא כהן)







נא להמתין לטעינת התגובות




