רשות המסים מדריכה את הגולשים: כך תלשינו בדיסקרטיות על מעלימים

הרשות משתמשת בפורומים וברשתות החברתיות כדי לאתר עבריינים. גולשת בפורום תפוז הופנתה לאתר מס הכנסה כדי לדווח על אינסטלטור. הרשות: "אנו אוספים מידע גם דרך האינטרנט"

יהודה שרוני ושגיא כהן | 31/1/2011 7:09 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
חברות עסקיות וגופים ציבוריים רבים כבר מזמן מפגינים פעילות באינטרנט ובמדיה החברתית - מפייסבוק ועד פורומים מקוונים. לעתים קרובות מדובר בפעילות שיווקית, אך בשבוע שעבר התברר כי גם "האח הגדול" ממס הכנסה פוקח עין על הגולשים.

בפורום הצרכנות של אתר תפוז סיפרה אחת הגולשות כי הזמינה אינסטלטור לבצע תיקון בדירתה. בתמורה לתיקון הציע לה האינסטלטור תעריף יקר עם חשבונית מס, או לחילופין תעריף מוזל "עם קבלה ידנית". הגולשת, המתגוררת בשכירות, הסכימה לתעריף המוזל והתלוננה כי בשל כך בעל הבית אינו מוכן לכסות עבורה את התיקון - זאת משום ש"נפלה על נוכל", לטענתו.

בין התגובות הרבות שקיבלה ההודעה, התפרסמה גם הודעה של משתמש שכינה את עצמו "אגף מס הכנסה". הוא ביקש מהגולשת לשלוח את פרטי האינסטלטור תוך שהוא מנחה אותה כיצד לעשות זאת. "אגף מס הכנסה" פרסם את כתובת האינטרנט שבה היא יכולה להשאיר את הפרטים gov.il/taxes), ואף הבהיר כי היא יכולה לעשות זאת באופן אנונימי.

העובדה שמס ההכנסה משתתף בפורום הפתיעה לחלוטין את המשתתפים בו, ואחדים מהם הטילו ספק בהיותו נציג אמיתי. הגולשת שהחלה את הדיון הודיעה לאחר מכן כי היא אכן מסרה את פרטי האינסטלטור למס הכנסה.

מס הכנסה נוקט בדרכים שונות על מנת להילחם במעלימי ההכנסות. הוא אף מפעיל מלשינון טלפוני המאפשר דיווחים אנונימיים על העלמות מס. אלה המדווחים על העלמות, זכאים לעתים לקבל תשלום בגובה של 10% מסכום ההעלמה.

בתגובה לפניית מעריב עסקים מסרה דוברת רשות המסים: "פעילות רשות המסים במישור המודיעיני כוללת איסוף מידע בדרכים מגוונות כולל מידע ברשת האינטרנט. מטבע הדברים, כשמדובר בפעילות בתחום המודיעיני, אין ביכולתנו להתייחס לשאלות ספציפיות ביחס לדרכי האיסוף של המידע".
גם צה"ל משתמש בפייסבוק

אין זו הפעם הראשונה שבה נוקטים גופים בשיטות דומות על מנת לאסוף מרשתות חברתיות ופורומים מידע הרלוונטי לתחום עיסוקם. לאחרונה פורסם במעריב כי צה"ל משתמש בשירותיהם של משרדי חקירות פרטיים על מנת לאתר בנות ששיקרו וקיבלו פטור משירות צבאי, לאחר שהצהירו על היותן דתיות. בין השאר, עקבו החוקרים אחר הבנות בפייסבוק ואיתרו בנות ששיקרו באמצעות תמונות המעידות על אורח חיים חילוני - למשל תמונות שבהן הן מופיעות בלבוש חושפני.

על פי ההערכות גם משטרת ישראל פעילה בפורומים דומים. בעבר אף פורסם כי המשטרה הצליחה להגיע לעבריינים באמצעות הפייסבוק: הזמנה למסיבת טבע שהופצה ברחבי פייסבוק הגיעה גם לידי המשטרה, ורמזים בהזמנה שהעידו על כך שבמסיבה ייעשה שימוש גם

בסמים ובחומרים אסורים עוררו את חשדם של השוטרים. המשטרה ניצלה את ההזדמנות, פשטה על המסיבה ופתחה 24 תיקי סמים למשתתפים.

גם חברות ביטוח עשו שימוש במידע שהשיגו מהפייסבוק אודות לקוחותיהם. לפי פרסומים, אזרחים טענו כי בתיהם נפרצו לאחר שעדכנו בפייסבוק על כך שהם שוהים מחוץ לביתם. כאשר פנו לחברת הביטוח, זו טענה כי פרסום הודעה כזו בפייסבוק היא בגדר "אי נקיטת צעד למניעת פריצה", ועל כן נשללו מהם דמי הביטוח.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/capital_market/ -->