שלב השאלה הזהה: האם מחירי הדלק בישראל גבוהים?
מנכ"ל חברת פז טוען כי מחירי הדלק בארץ אינם גבוהים ביחס לאירופה. מנגד טוען מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, כי המחירים דווקא גבוהים בכ-26% ממרבית המדינות ביבשת האירופית
מנכ"ל חברת הדלק פז | יונה פוגל
◄ גיל: 56
◄ מצב משפחתי: נשוי ואב ל-2
◄ עיסוק: מנכ"ל חברת פז
◄ מגורים: רמת השרון
◄ נולד: רחובות
◄ מוטו: "האנשים הם במרכז העניינים"
1. האם מחירי הדלק בישראל גבוהים מהמקובל במערב?
"ממש לא. המחירים באירופה גבוהים מאלה שבישראל. נכון ל-17 בינואר, מחיר ליטר בנזין 95 אוקטן בישראל היה 1.45 יורו, בבלגיה 1.519 יורו, בגרמניה 1.49 יורו, בהולנד 1.609 יורו, בצרפת 1.466 יורו, באיטליה 1.465 יורו, ביוון 1.62 יורו ובאנגליה 1.529 יורו".
2. ממה נובעת העלייה המטאורית במחירי הדלק בחודשים האחרונים?
"שני מרכיבים התייקרו מאוד: מחיר הנפט הגולמי היה בתחילת דצמבר 86 דולר לחבית - והיום הוא עומד על 98 דולר; המרכיב השני הוא עליית הבלו ב-23 אגורות בתחילת ינואר. כיום מרכיב המס במחיר הבנזין (בלו ומע"מ) מגיע ל-60%".
3. האם חברות הדלק יכולות להביא להוזלת הבנזין לרכב?
"כלל לא. משרד התשתיות קובע את מחיר הדלק, ולא חברות הדלק. החברות גם לא יכולות להשפיע על מחיר חבית הנפט או על שער הדולר ואינן שולטות במיסוי. הלקוחות יכולים להוזיל את
4. איך אתה מסביר את אדישות הציבור לעליית המחירים, למעט 150 הנהגים שלקחו יוזמה והפגינו?
"הציבור התרגל לכך שגזירות מוטלות עליו חדשות לבקרים ובדרך כלל הוא לא יכול לשנות את רוע הגזירה. אבל דווקא רואים שינויים בהתנהגות הצרכנית: בינואר היתה ירידה של כמה אחוזים בצריכת בנזין לרכב".
5. האם אתה חושב שמחירי הדלק הגבוהים יביאו להקטנת השימוש ברכב פרטי?
"מאחר שאין אלטרנטיבות טובות לרכב הפרטי, שכן התחבורה הציבורית לא ממש נותנת פתרונות אפקטיביים - הרי שמהניסיון אנחנו למדים כי הצורך של אנשים לנסוע לצורכי עבודה או בילוי אינו מושפע בדרך כלל מעליית מחירי הדלק".
6. האם אתה סבור שמחירי הדלק הגבוהים יסייעו להצלחת הרכב החשמלי בישראל?
"הצלחת הרכב החשמלי בישראל אינה קשורה למחיר הדלק אלא למוגבלות של הרכב החשמלי, כמו טווח הנסיעה, נוחות ואופי כלי הרכב. מצד שני, ככל שמחירי הדלקים יהיו גבוהים יותר, המוטיבציה לפתח מנועים חסכוניים תגדל. הצלחת הרכב החשמלי תלויה יותר בפיתוח הטכנולוגי וביישום התשתיתי, שנמצא בשלביו הראשוניים שלו".
7. איך אפשר להוזיל את הדלק בישראל?
"הדרך היחידה להורדת המחיר היא באמצעות הורדת המיסוי. שיעורי המס על בנזין בישראל הם מהגבוהים בעולם המערבי. זה מנוגד למדיניות הכלכלית של הממשלה בשנים האחרונות, שבמסגרתה המדינה הורידה מסים וניסתה לקצץ בתקציב. התקציב האחרון הוא מורחב והממשלה מעלה מסים ישירים ועקיפים כדי לממן אותו".
8. מה הסיכוי שהיוזמה של ועדת הכלכלה בכנסת להורדת מחירי הדלק תצליח?
"תחום המיסוי הוא באחריות הממשלה והכנסת - ולכן הכנסת בהחלט יכולה להשפיע בנושא, למרות שהוועדה הרלוונטית לכך היא ועדת הכספים ולא ועדת הכלכלה".
9. האם ראש הממשלה יתערב במשבר מחירי הדלק כדרישת ועדת הכלכלה?
"הגדרתו של משבר מחירי הדלק היא חמורה מדי - הרי יש התייקרויות נוספות במשק כגון המים והארנונה. נתניהו ושטייניץ יצטרכו לשאול את עצמם אם הגישה שבחרו לבניית התקציב נכונה, כלומר לאזן אותו באמצעות העלאת מסים. קשה לי להאמין שחודש לאחר שהתקציב אושר אפשר לשנותו, אבל אולי זה אפשרי...".
10. מה אתה צופה שיקרה למחירי הדלק בעתיד הקרוב והרחוק יותר?
"התחזית הנפוצה יותר לגבי מחירי הנפט בעולם מדברת על יציבות בחודשים הקרובים, 90־100 דולר לחבית. בטווח הארוך אין סיבה שמחירי הנפט ירדו משמעותית, והמחיר ינוע סביב 90־100 דולר לחבית. לגבי התזקיקים של הדלקים, מחיריהם מושפעים מאוד משער הדולר, מהחלטות לגבי המס - בינואר 2012 מתוכננת התייקרות נוספת של 20% במס הבלו - וממחירי הנפט בעולם. כך שאי אפשר להתנבא בנושא זה".

מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות | עו"ד אהוד פלג
◄ גיל: 55
◄ מצב משפחתי: נשוי ואב ל-2
◄ עיסוק: מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות
◄ מגורים: רמת גן
◄ נולד: תל אביב
◄ מוטו בחיים: "לפעול ליצירת חברה הוגנת לצרכנים"
1. האם מחירי הדלק בישראל גבוהים מהמקובל במערב?
"לפי ממצאי מחקר שערך מכון המחקר של הכנסת, שאיתו אנו עובדים באופן שוטף, מחיר הדלק המפוקח בארץ גבוה בממוצע בכ-26% ממחיר הדלק במרבית מדינות אירופה".
2. ממה נובעת העלייה המטאורית במחירי הדלק בחודשים האחרונים?
"התייקרות הדלק בתקופה האחרונה נובעת בעיקר משני גורמים: עליית מחירי הדלק בעולם והעלאת המיסוי על הדלק. בינואר 2011, למשל, היתה עלייה משמעותית מאוד של 43 אגורות במחיר הדלק; חלקם של הבלו והמע"מ בעלייה הוא 26 אגורות - והיתרה נובעת בעיקר מעליית מחירה של חבית הנפט בשווקים הבינלאומיים".
3. האם חברות הדלק יכולות להביא להוזלת הבנזין לרכב?
"הטענות שלי בעניין זה מופנות לרגולטור, מאחר ששוק הדלק הוא ריכוזי ונתון לשליטת 3 חברות. צעדים לעידוד ולקידום התחרות בתחום עשויים להביא להורדת המחירים לצרכן".
4. איך אתה מסביר את אדישות הציבור לעליית המחירים, למעט 150 הנהגים שלקחו יוזמה והפגינו?
"ציבור הצרכנים אינו אדיש. ריבוי הפגיעות בו בתחומי המשק השונים - כגון בנקאות, סלולר, מים ועוד - אינו מאפשר יציאה לרחובות בכל פעם כדי למחות, כי אז היינו צריכים להעתיק את מקום מגורינו לרחובות. המחאה הציבורית נעשית היום במגוון דרכים, כגון ברשתות החברתיות, בפנייה לנציגי הציבור ולממשלה ובהבעת דעות בעיתונים.המועצה לצרכנות, כנציגת הצרכנים, פועלת מול הכנסת והממשלה כדי לשמש פה למחאה זו ולהביא להורדת המחירים".
5. האם אתה חושב שמחירי הדלק הגבוהים יביאו להקטנת השימוש ברכב פרטי?
"כדי להביא להקטנת השימוש ברכב פרטי - גם משיקולי חיסכון וגם משיקולי זיהום האוויר - אין די בייקור הדלק, אלא יש לייצר חלופות זמינות ואטרקטיביות לנהגים ולנוסעים. לצערנו, התחבורה הציבורית בישראל אינה מהווה חלופה יעילה וזולה. עד שהמדינה לא תשדרג את התחבורה הציבורית, לא יהיה מנוס מהמשך השימוש ברכבים פרטיים בדפוס הקיים".
6. האם אתה סבור שמחירי הדלק הגבוהים יסייעו להצלחת הרכב החשמלי בישראל?
"הרכב החשמלי עשוי לשמש כאחת האלטרנטיבות בעתיד - אך בטווח הקצר נראה כי דרושים פתרונות מידיים בדמות הוזלת הדלק".
7. איך אפשר להוזיל את הדלק בישראל?
"ניתן להוזיל את הדלק הן באמצעות עידוד התחרות והן באמצעות צמצום מרכיבי העלות: מרווח השיווק היום רחב מדי, ואנו לומדים זאת ממבצעי ההנחות המופלגים של חברות הדלק ללקוחות מאורגנים ומיוחסים. צמצום מרווח השיווק יפחית את מחיר הדלק. אולם עיקר הטיפול צריך להיות מכוון נגד מרכיב המיסוי, שעולה עד 60% ממחיר הדלק.
"מקומם לדעת שעל כל מכל דלק שאני ממלא, המדינה גובה 60% מהמחיר, ומקומם במיוחד לדעת שמדובר במיסוי כפול: המע"מ בשיעור 16% נגבה גם על רכיב הבלו. מרכיב המיסוי נמצא לחלוטין בידי הממשלה - ורק לה יש אפשרות להפחיתו".
8. מה הסיכוי שהיוזמה של ועדת הכלכלה בכנסת להורדת מחירי הדלק תצליח?
"בוועדת הכלכלה חברו קואליציה ואופוזיציה בנכונות לטפל ברוע הגזירה. אם ברית זו תמשיך, יש סיכוי ששיתוף הפעולה יביא לתוצאה הרצויה. ציבור הצרכנים מצפה מנבחריו לדאוג לו ולהגן עליו, בלי קשר ל'שוק' הפוליטי שלהם".
9. האם ראש הממשלה יתערב במשבר מחירי הדלק כדרישת ועדת הכלכלה?
"יש לקוות שראש הממשלה יהיה קשוב לרחשי לב הציבור ויקבל את ההחלטה הנכונה - הקלת הנטל הבלתי נסבל שמהווה מחיר הדלק, כפי שהוא החליט בנושא המע"מ על הפירות והירקות".
10. מה אתה צופה שיקרה למחירי הדלק בעתיד הקרוב והרחוק יותר?
"כמו בכל נושא, יש להתמקד בנושאים שנמצאים בשליטתנו ולטפל בהם, כדי להביא לירידת מחירי הדלק לצרכנים. אם הציבור ונבחריו ימשיכו במאמץ בכיוון זה, יש לקוות כי התוצאות יבואו לידי ביטוי במחירי הדלק בעתיד".
