תחקיר מעריב עסקים חושף: מחירי הדירות מתחילים לרדת
החגיגה של חברות הנדל"ן עומדת להסתיים? הקבלנים מורידים את המחירים בדלת האחורית באמצעות הנחות גדולות למועדוני רכישה ולקבוצות קונים באמצעות ערוצים מוזלים. המחירים הרשמיים נותרו גבוהים, אך לפי ההערכות זוהי תחילתה של רגיעה בשוק הנדל"ן
זאת מתוך חוסר ודאות לגבי העתיד וחשש מפני ירידה קרובה בביקושים. הקבלנים אמנם לא מודים בכך - אך על פי ההערכות, הורדות המחירים מהוות סימן לתחילת תהליך של רגיעה במחירי הדירות בישראל.
הרגיעה בשוק הנדל"ן היא כבר עובדה מוגמרת, להוציא אזורים מסוימים. גם בחברות הנדל"ן מודים: תקופת עליות המחירים שאפיינה את השנתיים האחרונות כבר מאחורינו. מיום ליום מרגישים היזמים שהגיע הטנגו האחרון ושהחגיגה הסוערת עומדת להסתיים. לפיכך, נראה כי החברות מעדיפות ללכת על בטוח ולמכור כמות גדולה של דירות במצב השוק הקיים - גם במחיר של הנחה.

שיתופי הפעולה בין חברות נדל"ן לבין מועדוני צרכנות התחזקו ונחלשו לסירוגין בהתאם למצב השוק. לאחרונה הם הפציעו מחדש - ואין כמעט חברה שלא מצמידה להשקת פרויקט חדש גם מבצע הנחות. בימים שבהם הנחה של אחוזים בודדים במחיר הדירה יכולה להגיע לעשרות ולמאות אלפי שקלים, כל רוכש מחפש פרצה להשתחל דרכה למבצע מכירות סקטוריאלי או למכירה מוקדמת במחיר מוזל.
רק לאחרונה ארגנה חברת אלדר קבוצת רוכשים (אלדר קלאב) לקניית 50 דירות בנווה שרת במחירים שמתחילים ב-1.4 מיליון. גם חברת תדהר מכרה 510 דירות הנחות של 18%-15% ממחירי השוק בפרויקט "תדהר על הפארק" ביבנה
היזמים עצמם מדברים על חיסכון בעלויות, על רשימת מכירות מפוארת ועל תזרים מזומנים, אך עבור מכירות הבזק הללו מוכנים היזמים למכור דירות בהנחה משמעותית.
מנהלי השיווק של החברות ממהרים להצדיק את מבצעי ההנחות בטענה שמדובר במהלך שיווקי. אולם מאחורי האמירות של חברות הנדל"ן מורגש הלך רוח אחר: נדמה שבמקום שבו מעניקים היום הנחות לחברי מועדון - מחר יעניקו הנחות לציבור הרחב. ההערכה היא שהמבצעים לחברי מועדון הם פתרון ביניים, שמסייע לחברות הנדל"ן להתכונן לקראת ירידה אפשרית בביקושים לדירות ולקראת צינון בשוק הנדל"ן כולו.

יתרונו של הכוח הצרכני המאוגד בולט בעיקר בתקופות של חוסר ודאות. דוגמה מובהקת לכך ניתן היה לראות במחצית השנה שבין הרבעון האחרון של 2008 לרבעון הראשון של 2009 - אז שרר חוסר ודאות שהוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן, על רקע המשבר הכלכלי העולמי.
בתקופה זו חברות יזמיות רבות חיזרו אחר מועדוני הצרכנות הגדולים והמוכרים, המאגדים בתוכם מאות אלפי רוכשי דירות פוטנציאלים. כעת, התחושה שלא מצפה עוד עליית מחירים מובילה את היזמים לחזר שוב אחר הכוח הצרכני המאוגד.
מועדון הצרכנות של עובדי חברות ההיי-טק, "היי-טק זון", הוקם לפני שנה וחצי בסך הכל ומונה כיום כ-70 אלף חברים. בשנה האחרונה העניק המועדון לחבריו הנחות של 15%-6% ברכישת דירה ב-3פרויקטים - בתל אביב, בנתניה וברחובות. בימים אלה הוא מנהל מגעים עם יזמים נוספים ובשבוע הבא צפוי להודיע לחברים על מבצע הטבות נוסף ברכישת דירה, הפעם בפרויקט מגורים באזור השרון.
"אנחנו בהחלט מרגישים גידול בפניות של יזמים לשיתוף פעולה במבצעי מכירה", מעיד נועם בוסידן, מנכ"ל משותף של "מועדון היי-טק זון" "אנשים מבינים שהנחה של 200-100 אלף שקל במחיר הדירה היא משמעותית הרבה יותר מהנחה למופע או להצגה", הוא מסביר.
ואכן, במבצע האחרון של "היי-טק זון" עם חברת משה אביסרור במערב רחובות נהנו החברים מהנחה של 15% ממחיר הדירה, ובמבצע קודם בשיתוף חברת אשדר נהנו מהנחה של 150-100 אלף שקל לדירה.
אבל לא רק מועדוני צרכנות או קבוצות רוכשים נמצאים על הכוונת של החברות - כל אפשרות לבידול סקטוריאלי הוא פוטנציאל למבצע. כך למשל חברת גינדי החזקות הכריזה על הנחה של 150 אלף שקל לתושבי השכונות שבהן היא מקימה פרויקטים, ותושבי שכונות ברמת גן זכו לעלוני פרסום המציעים הנחה של 150 אלף שקל ברכישת דירה בפרויקט Vision.
סימן נוסף טמון במדיניות הבנקים המלווים, שותפים נסתרים אך משמעותיים בפרויקטי נדל"ן. גורמים בענף מעידים כי לאחרונה הוקשחה מדיניות הבנקים בנוגע לליווי הבנקאי ליזמים. בבנקים יודעים שחגיגת שוק הנדל"ן הישראלי לא תימשך לנצח ודורשים גם קבלות בשטח. "הבנקים נושפים בעורפן של חברות הנדל"ן", מסביר אבי רוזן, מנהל השיווק של חברת קרדן נדל"ן, "במקרים רבים מחייב הבנק את החברות לבצע מכירה מקדימה כדי להעניק ליווי לפרויקט".
רוזן מסביר כי מכירה מוקדמת היא אמצעי של יזם להקטין מההון העצמי של הפרויקט. "יש בהחלט תופעה, שמאפיינת יותר את חברות הקטנות, שבה הבנק קובע שלא ייכנס לפרויקט לפני שמספר מסוים של דירות יימכרו". זה קיים יותר מבעבר, אבל משתנה מיזם ליזם. תלוי מה שיעור ההון העצמי שמשקיעה החברה מעלות הפרויקט".
עם זאת, לא כולם מקבלים את הטענה שמבצעי הנחות הם תוצאה של האטה במכירות. רחלי בריזל, סמנכ"לית השיווק של אשדר, מבהירה כי היא אינה מתייחסת לשיתופי פעולה כאל מבצעים לצורך הורדת מחיר.
"חברת אשדר קיימה לאורך השנים באופן עקבי שיתופי פעולה עם מועדוני צרכנות. הניסיון שלנו מלמד שמועדוני הצרכנות יודעים להביא איתם קהלים נוספים. אנחנו מוכרים שכונות מגורים שלמות ולכן אנחנו חושבים שזה נכון שקהלים יבואו ויקנו יחד דירות", היא טוענת.
גם בריזל מסכימה כי שנת 2011 מסתמנת כרגועה יותר. "אין עצירה במכירת דירות, אבל גם אין היסטריה. אנחנו בהחלט מרגישים איך ההחלטות של הממשלה ושל הנגיד משפיעות גם על הרוכשים", היא טוענת.
כמו כן, לטענת רוזן, מבצעי ההנחות הם אינם סימן לחולשה או לחשש. חברת קרדן נדל"ן נמצאת כיום בעיצומו של מבצע עם מועדוני הצרכנות הוט ואשמורת לשיווק פרויקט באם המושבות בפתח תקווה, מבצע שמעניק הנחה של אחוזים בודדים ופטור משכר טרחת עו"ד ברישום הדירה - ומוגבל לחודש.
"פתחנו שלב חדש בפרויקט, וכפי שמקובל במחוזותינו, מבצעים לו פריסייל (מכירה מוקדמת)", אומר רוזן. הוא מוסיף: "לאחר מכן חוזרים למהלך עסקים רגיל. קידום מכירות ושיווק הוא חלק מהמשחק". רוזן סבור כי זה ניסיון של החברות היזמיות להקדים מכירות בשל הביקושים הגבוהים.
לטענת רוזן, על אף הרגיעה רמות הביקושים הן עדיין גבוהות והיזמים אינם חוששים להעלות את המחירים במהלך המכירות. "רק לפני 3 שבועות העלינו את המחירים אצלנו ב-4%-3%, ובימים האחרונים בעוד חצי אחוז, בשל עלייה במדד תשומות הבנייה".







נא להמתין לטעינת התגובות




