תלמידי הנהיגה משלמים יותר מ-200 מיליון שקל בשנה על מבחני נהיגה
הוועדה לפניות הציבור קיימה היום דיון בו עסקה במחיר הגבוה אותו משלמים תלמידי הנהיגה עבור האפשרות לגשת לטסט, כ-530 שקל: "מחיר מבחני הנהיגה מופקע ולא הגיוני"
על פי נתונים שהוצגו בוועדה עומד כיום מספר המבחנים על כ-360 אלף בשנה, מפני שכל תלמיד נכשל, בממוצע, בשני מבחנים (ישנם כ-120 אלף תלמידי נהיגה בשנה) לפני שהוא מקבל רישיון נהיגה.
הסכום הכולל שמשלמים התלמידים רק עבור קבלת מכונית הלימוד למבחן מגיע ל- 144 מיליון שקל ולכך יש להוסיף אגרה למשרד התחבורה בסך 130 שקל לכל מבחן, גם אם נבחנים מספר פעמים. ח"כ מקלב העלה את הסברה שעצם המחיר הגבוה של המבחן נותן למורי הנהיגה מוטיבציה שתלמידי הנהיג ייכשלו במבחן.
בשני דיונים קודמים באותו נושא בוועדה לתלונות הציבור, באוגוסט ובספטמבר 2009, הודיעו נציגי משרד התחבורה שאגף הרישוי שוקל להחזיר את הפיקוח על מחירי המבחן (הכוונה לסכום שדורש מורה הנהיגה תמורת המכונית במשך המבחן).
מנהלת מחלקת כלכלת תחבורה במשרד אמרה אז שבכוונת המשרד לקבוע, שמחיר העמדת המכונית למבחן לא יעלה על מחירם של שני שיעורי נהיגה, אלא שבפועל, במשך למעלה משנה להליך השקילה במשרד התחבורה לא היתה כל תוצאה מעשית.
לאחרונה, כאשר משרד התחבורה ניסה להוכיח שהרפורמה הצפויה בלימודי הנהיגה, במסגרתה יוקמו בתי ספר ללימוד נהיגה (מל"נים), לא תעלה את עלות לימודי הנהיגה לתלמידים – הוצגה הטלת פיקוח על מחיר המבחן כאחד הרכיבים אשר יקזזו את עלות הלימוד במל"ן.
זאת, כאמור, למרות שנציגי המשרד הודיעו כבר לפני למעלה משנה שהם שוקלים הטלת פיקוח על מחירי המבחנים, ללא קשר לתוכנית המל"ן.
יו"ר הוועדה, ח"כ מקלב, התרעם על התמשכות העניין ואמר שלא יתכן שלמעלה משנה מאז הודיע המשרד כי בכוונתו להחזיר את הפיקוח, המחירים עודם מופקעים. מקלב: "בכל יום שעובר, מאות נבחנים משלמים מחירים מופקעים עקב העיכובים הביורוקרטים".
גם נציג משרד האוצר תמך בדרישה להטיל פיקוח על מחיר המבחן: רפרנט התחבורה באגף התקציבים באוצר, אשר דולב, אמר ש"מבחני הנהיגה הם שוק שבוי. הרוב הגדול של תלמידי הנהיגה מעדיפים
דובר ארגון מורי הנהיגה, אבי קרמר, אמר שהמורים אינם מתנגדים להחזרת הפיקוח ובלבד שהדבר יעשה במקביל לבדיקה כוללת של מחיר לימוד הנהיגה בישראל ובהשוואה בינלאומית. קרמר הוסיף, כי בניגוד לנהגי מוניות, מורי הנהיגה משלמים מחיר מלא עבור רכבם, שמשמש אותם ככלי עבודה.
לדבריו, הביטוח שהם משלמים גבוה בהרבה מזה שמשלמים שאר הנהגים. עוד קרא קרמר לעדכון מחיר שיעורי הנהיגה, שלא עודכן בעשור האחרון. קרמר: "אי אפשר לנתק את הטסט מלימודי הנהיגה ואם רוצים להוריד את מחיר הטסט, שייעלו במקביל את שיעורי הנהיגה".
בסיכום הדיון, דרש היו"ר מקלב מנציגי משרד התחבורה, להאיץ את החזרת הפיקוח על מחיר מבחני הנהיגה ולדווח על ההתפתחות בנושא לוועדה בעוד כחודש.







נא להמתין לטעינת התגובות




