הממשלה החליטה: אחרי אשדוד וחיפה - גם נמל אילת יופרט
ועדת השרים ברשות שר האוצר שטייניץ, אישרה להפריט את הנמל בשלב הראשון רק ל-15 שנה - בניגוד למקובל בעולם. שווי הזיכיון להפעלת הנמל מוערך ב-200-150 מיליון שקל
בשלב הראשון יופרט הנמל לתקופה של 15 שנה, בניגוד למקובל במדינות אחרות בעולם, שבהן הופרטו הנמלים לתקופות של 30-40 שנה . על פי ההחלטה, תמכור המדינה את מלוא אחזקותיה בנמל בדרך של מכירה פרטית, למשקיע או לקבוצת משקיעים מהארץ או מחו"ל. ההפרטה תתבצע בהתאם להסכמי הרפורמה בנמלים שנחתמו בשנת 2005.
עוד החליטה ועדת השרים כי במסגרת הליך בחירת הרוכש, תביא המדינה בחשבון את הרקע של המתמודדים לרכישת הנמל בהפעלת טרמינלים נמליים בחו"ל. כמו כן, הוחלט כי בהתאם לחוק רשות הספנות, שר התחבורה, בהסכמת שר האוצר, יאריך את כתב ההסמכה של חברת נמל אילת לתקופה של 15 שנה ממועד מכירת מניות החברה לרוכש, עם אופציה להארכה נוספת לתקופה של 10 שנים.
בנוסף, החליטה ועדת השרים להסמיך את רשות החברות הממשלתיות לבצע את כל הפעולות הנדרשות לביצוע ההפרטה. הרשות תהיה רשאית, הורות לחברת הנמל לבצע או להימנע מביצוע של כל פעולה או התקשרות, אשר לדעת הרשות נחוצה לצורך ביצוע החלטה.
נמל אילת משנע כ-6% מהיקף הסחר הימי בישראל, כאשר המטען העיקרי ששונע בשנה האחרונה היה ייבוא של כ-140 אלף כלי רכב המהווים כ-65% מהיקף הפעילות בנמל וייצוא פוספטים של כ-2.4 מיליון טון. ההכנסות בשנת 2009 עמדו על כ-100 מיליון שקל, מתוכן רווח נקי של כ-20 מיליון שקל. בנמל מועסקים כ-130 עובדים.
שווי הזיכיון להפעלת נמל אילת, מוערך בכ-150-200 מיליון שקל. "מטרת הפרטת חברת נמל אילת היא לגרום לפיתוח מואץ של הפעילות הנמלית והלוגיסטית בעיר אילת וסביבתה על ידי גורם פרטי המתמחה בהפעלת טרמינלים", אמר מנהל רשות החברות הממשלתיות, רו"ח דורון כהן.
שר האוצר, שטייניץ הוסיף כי "הפרטת חברת נמל אילת מהווה נדבך מרכזי בהפרטת הנמלים, ביישום הרפורמה בנמלים משנת 2005 ועידוד התחרות בענף הנמלים. נמל אילת הינו נמל אסטרטגי המהווה שער דרומי של מדינת ישראל ופיתוחו יביא לשגשוג הדרום והעיר אילת בפרט".
העובדים מתנגדים להפרטה
נמל אילת אינו הנמל הראשון אשר אושר להפרטה על ידי ועדת השרים. בספטמבר 2009, אישרה הוועדה את הפרטת נמלי אשדוד וחיפה באופן מדורג, כאשר בשלב ראשון יימכרו 15% מאחזקות המדינה בחברות נמלי אשדוד וחיפה. תחילת ביצוע השלב הראשון נקבעה למרס 2010, אולם טרם הושלם הביצוע בשל התנגדות מצד עובדי הנמלים.
בשלב השני, תמכור המדינה נתח נוסף של עד 49% מאחזקותיה בנמלי
אשדוד וחיפה באמצעות הנפקת מניות או מכירה למשקיעים מוסדיים, בהתאם להחלטת הרשות.
בנוסף הוחלט כי כל עוד תחזיק המדינה ב-51% מחברות הנמל ימונו כל הדירקטורים בחברות על ידי המדינה.בשלב שלישי, יימכרו יתרת אחזקות המדינה בחברות הנמל ובכך הן ייצאו באופן מלא מידיה של המדינה. הרשות קבעה כי השלב השלישי בהפרטת נמלי אשדוד וחיפה לא יבוצע לפני פברואר 2020.







נא להמתין לטעינת התגובות




