ריסוק ממוקד: כך תוודאו שהרכב שלכם בטוח

היצרנים הסינים מתכננים לשווק מכוניות לאירופה ולארה"ב, אולם מבחני ריסוק שנערכו בדגם חדש חשפו כי הנהג לא ישרוד פגיעה חזיתית במהירות 60 קמ"ש. בדגם יוקרתי של יגואר אותרו בעיות בטיחות דומות שהפתיעו את היצרנית. אז איך תוכלו לוודא שהרכב שלכם בטוח?

גיל מלמד | 3/12/2010 11:05 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: יגואר,רכב
שעת המבחן של יצרני הרכב הסינים הגיעה רגע לפני שהם מתחילים לייצא מכוניות למערב אירופה ולארצות הברית. פרויקט EURO-NCAP האירופי, שמבצע מבחני בטיחות וריסוק למכוניות, בדק לראשונה בתולדותיו מכונית סינית - והתוצאה היתה שבר מוחלט. מבחני לד המכוניות שלהם ואת רמת הבטיחות, כך שאלה מספקות כיום רמת הגנה גבוהה לאין ערוך בהשוואה למצבן בעבר.

בעוד שבתחילת הדרך קיבלו כמה מהמכוניות הנבדקות ציונים נמוכים - 3 ואפילו 2 כוכבים, כיום מקבלות כמעט כל המכוניות החדשות ציון 5 כוכבים, והמאכזבות ביותר מקבלות 4 כוכבים. ב-2005 ביצע ארגון הנהגים הגרמנים ADAC מבחן ריסוק למכונית סינית מסוג לנדווינד מתוצרת ג'יאנג לינג.

המבחן בוצע על ידי מעבדת מחקר שמבצעת מבחני ריסוק עבור ADAC וגם עבור EURO-NCAP. המכונית קיבלה ציון עגול וחד משמעי של 0 כוכבים. "התוצאות היו קטסטרופליות", אמר בשעתו דובר המכון, "זאת התוצאה הגרועה ביותר בה נתקלנו ב-20 שנות פעילותנו". משמעותה של תוצאה זו היא שלנהג אין כל סיכוי לצאת חי מתאונה חזיתית במהירות 60 קמ"ש.

ב-2007, שנתיים לאחר מכן, ביצע אותו מכון מבחן ריסוק למכונית סינית אחרת מסוג בריליאנס B S6. גם תוצאות המבחן הזה היו מחפירות : על אף שמדובר במכונית גדולה וכמעט יוקרתית, היא קיבלה כוכב אחד בלבד מתוך 5. בסין החלו להפיק לקחים והפעולה הראשונה מצד הממשלה היתה הקמתו של מכון מחקר ממשלתי למבחני ריסוק והצגת שיטה סינית לריסוק מכוניות הדומה לשיטה המקובלת במערב. ב-2009 ביצע שוב ADAC מבחן ריסוק לבריליאנס BS4 והפעם תוצאותיו היו פחות גרועות: המכונית קיבלה ציון של 3 כוכבים מתוך 5.
צילום: יח''צ Euro NCAP
מבחן ריסוק ליגואר XF צילום: יח''צ Euro NCAP
סכנה לנהג

בשבוע שעבר פרסם פרויקט EURO-NCAP את תוצאות מבחני הריסוק של 14 דגמים חדשים וביניהם, כאמור, הדגם הסיני הראשון שנבחן על ידו באופן רשמי.

10 מתוך 14 הדגמים שנבחנו השיגו תוצאות טובות של 5 כוכבים, 3 קיבלו תוצאות מאכזבות של 4 כוכבים, והמכונית הסינית - שוב מכונית מסוג לנד-ווינד - קיבלה תוצאה מחפירה של 2 כוכבים בלבד.
דגם ה-CV9 של לנד-ווינד הוא מיניוואן בגודל בינוני שתחילת שיווקו באירופה מתוכננת לתחילת 2011.

ככל שהדברים תלויים בדרישות תקינה, שיווק של הכלי הזה באירופה מעניק אור ירוק גם לשיווק שלו בישראל, אם וכאשר יימצא לו יבואן מקומי (ובתנאי שהוא יצויד במערכת בקרת יציבות שעדיין לא מותקנת בו). המכונית שנבחנה לא צוידה בכריות אוויר צדיות או בכריות מסוג "וילון", אלא רק בצמד כריות אוויר קדמיות.

תוצאות הריסוק חשפו סכנה אמיתית לנהג ולנוסעים עם כמה חלקי מבנה שנקרעו ולא עמדו בלחץ. תא הנהג הוגדר "בלתי יציב", ההגנה על החזה של הנהג מוגדרת "גבולית" אך מאידך קריאת החיישנים של בובת הניסוי גילתה הגנה טובה על הברכיים והאגן.

מבנה הדאש-בורד, כך קבעו הבוחנים, מציג סכנה של ממש לפציעת הנהג והנוסעים ומידת ההגנה שלו מוגדרת אף היא "גבולית". מוט ההגה נדחף יותר מדי לאחור תוך קריעת "קיר האש? שמפריד בין תא הנהג לתא המנוע ופגיעה בכפות הרגליים ובקרסולי הנהג.

בעת ביצוע מבחני ריסוק הצד סומנה פגיעה קשה בחזה של בובת הניסוי, ולאור זאת ההגנה על החזה הוגדרה כ?חלשה? ועל האגן היא הוגדרה כ?גבולית3 .? מתוך 4 הדלתות נפתחו תוך כדי הריסוק והבוחנים כלל לא טרחו לבצע ריסוק כנגד עמוד, מאחר שלמכונית אין כריות וילון והיא לא מספקת הגנת ראש בעת פגיעת צד. בסיכומו

של דבר קיבלה המכונית ציון של 12 נקודות בלבד ו-34% הגנה כשהבוחנים מציבים אותה בגבול העליון של 2 כוכבים מתוך 5.

לשם השוואה, המכונית שקיבלה את הציון הטוב ביותר בסדרת המבחנים הנוכחית, היא פורד גרנד C-MAX, גם היא מיניוואן שזכתה ל-5 כוכבים בזכות 96% הגנה וקיבלה ציון של 35 נקודות. צמד המיניוואנים פולקסוואגן שאראן וסיאט אלהמברה (תאומים זהים שנמכרים תחת שני שמות מותג שונים) קיבלו ציון כמעט זהה לדגם החדש של פורד: 34 נקודות ו-96% הגנה לצד לנד-ווינד, שרשמה את האכזבה הקשה ואת המכה המהדהדת ביותר, גם דגם הXF של יגואר לא עמד בציפיות.

מכונית היוקרה שמתחרה בסדרה 5 של ב.מ.וו, במרצדס E קלאס ודומותיהן, קיבלה ציון גרוע מאוד: 28 נקודות ו-78% הגנה שמסתכמים ב-4 כוכבים בלבד. היסטורית, חשוב לזכור שההשפעה האדירה של EURO-NCAP על תעשיית הרכב היתה אפקטיבית מאוד מפני שהוכיחה בתחילת דרכה שיצרנים של מכוניות עממיות יכולים להיות לא פחות בטוחים מיצרנים של מכוניות יוקרה. מרצדס, ב.מ.וו ואאודי השיגו בתחילת הדרך ציונים נמוכים מאלה של רנו, וזה מילא את היצרנים העממיים במוטיבציה ואת יצרני היוקרה בחומר בערה.

מאז השלבים הראשונים של הפרויקט ועד השלב הנוכחי לא נמצאו יצרני יוקרה בסיטואציות כה מביכות. הממצאים החמורים ביותר שנוגעים ליגואר XF קשורים לרמה נמוכה יחסית של הגנה מפני פגיעת צד ומפני "צליפת שוט? - כלומר מכה מאחור שגורמת לעומס רב על המפרקת ועל הגב העליון.

אכזבה משמעותית נרשמה ליצרני ניסאן שזכו לציון 4 כוכבים ו-84% הגנה בלבד למיקרה החדשה, וגם פולקסוואגן אמארוק - טנדר שמיוצר על ידי פולקסוואגן בארגנטינה וצ'ילה - וקיבל 4 כוכבים ו-86% הגנה בלבד.

יח''צ euro NCAP
מבחן ריסוק לאאודי A1 יח''צ euro NCAP
לבדוק לפני הרכישה

אחד המאפיינים החשובים של EURO-NCAP שהופך אותו לפרויקט כל כך חשוב ואפקטיבי, הוא עידוד יצרני הרכב לשפר באופן מהיר את המוצרים שלהם. במקרה בו יצרן הרכב משיג תוצאה לא טובה דיה במבחן הריסוק, מאפשר לו הפרויקט לבצע שיפורים על קו הייצור ולהגיש למבחן את המהדורה המשופרת של הדגם שנבחן.

כך בדיוק עשו אנשי קאיה: במבחן הריסוק הראשון של הקרוס אובר שלהם, ונגה, הם זכו לתוצאה נמוכה, ואילו במבחן החוזר - שבוצע לאחר השיפורים המבניים של היצרן - זכה הוונגה ל-5 כוכבי ריסוק ו-89%. ב .מ.וו לעומת זאת אכזבה עם מיני קאנטרימן החדשה. דגם זה קיבל אמנם את מלוא 5 הכוכבים, אך רק 30 נקודות שהקנו לו 84% בלבד במבחן ההגנה על יושבי המכונית.

A1, המכונית הקטנה החדשה של אאודי, פולקסוואגן פאסאט המחודשת ואופל מאריבה - המיקרו-מיניוואן של אופל, קיבלו ציון של 91-89% הגנה, כך שהן נמצאות במקום טוב בקרב המכוניות שמחזיקות בציון הבטיחות המרבי של 5 כוכבים.

פרויקט EURO-NCAP ריסק עד היום 400 דגמים של מכוניות, מדגמי 1997 ועד לדגמי 2010, וכל התוצאות של מבחנים אלה נגישות באתר האינטרנט של הארגון בכתובת www.euroncap.com. לפני כל רכישה של מכונית-חדשה או משומשת - מומלץ מאוד להיכנס לאתר זה כדי לבדוק את ביצועיה במבחני הריסוק ולהשוות בינה לבין האלטרנטיבות האחרות.

עם זאת, חשוב לשים לב שההשוואה צריכה להיות בין מכוניות מאותה קטגוריית גודל ובין כאלה שנבחנו באותה השיטה. אנשי הפרויקט ביצעו בו מספר שדרוגים לאורך השנים והאחרון שבהם ב-2009. לכן חשוב לשים לב להבדלים בין המבחנים השונים שמופיעים באתר . 

יח''צ euro NCAP
מבחן ריסוק לאאודי A1 יח''צ euro NCAP
gilmel@maariv.co.il

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/consumerism/ -->