שטייניץ מבטיח: נוזיל את דמי הניהול בפנסיה - בעיקר לחוסך החלש
במסיבת עיתונאים מיוחדת הציג משרד האוצר את הרפורמה להגברת התחרות בשוק הפנסיה, שאמורה להתבצע בשלושה מהלכים: הוזלת דמי הניהול, הגברת השקיפות ושמירה על ייעוץ אובייקטיבי. שר האוצר: "אני רוצה להיות מסוגל להבין את התלוש שמגיע אליי מקרן הפנסיה או קופת הגמל"
"העולם עבר משבר לא פשוט ותפקידו של הרגולטור לא קל. יש בתפקיד הזה מתח בין פיקוח לבין פיתוח – פיקוח על היציבות כדי שהגופים הפיננסיים הגדולים ישמרו על יציבותם, ופיתוח השירות לאזרח. פיתוח התחרותיות והשקיפות", אמר שטייניץ.
לדבריו, "ביצענו מהלכי שיפור משמעותיים בשני תחומים אלה בשנה האחרונה: בתחום היציבות טיפלנו דרך ועדת חודק וכעת אנו מטפלים בשירות לאזרח. חבילת הצעדים המאוד משמעותית, אבל גם מושכלת, שנציג היום - כולה עוסקת בשיפור השקיפות והתחרות לאזרח. נשיג זאת באמצעות 3 מהלכים:
"המהלך הראשון הוא טיפול בדמי הניהול והוזלת התקרות של דמי הניהול לאזרח - בעיקר לחוסך החלש יותר, זה שאין לו כושר מיקוח מול המוסדות הגדולים".
"המהלך השני הוא הגברת השקיפות. אני רוצה להיות מסוגל להבין התלוש שמגיע אליי מקרן הפנסיה או קופת הגמל. כמו שאדם הולך לקנות טלוויזיה ויכול לעשות השוואה בין מוצר א' למוצר ב', אותה בהירות ושקיפות תהיה גם בתחום הזה שהוא מסובך מאוד. תחרותיות אמיתית שיש בה גם אלמנט של ריסון מחירים ושיפור השירות יכולה להיות רק כשאזרחים מבינים מה הם מקבלים או קונים".
"המהלך השלישי הוא ביטול ההטיות של הייעוץ בתחום הזה. גילינו ייעוץ שהוא לא אובייקטיבי גם על ידי בנקים, סוכנים וחברות, ואנחנו רוצים ליצור מערך של סוכנים יותר אובייקטיביים ופחות מוטים בגלל שיקולים זרים".
מנכ"ל האוצר, חיים שני, הסביר כי ההחלטה על תוכנית הפנסיה היא ההחלטה הכלכלית החשובה ביותר שהאזרח לוקח בחיים. "מרבית האזרחים היום לא מבינים את המוצר, מי מוכר להם או מה הם קונים".
"נושא לא פחות חשוב הוא שכבות הביניים שייצאו לפנסיה ועלולים לראות ירידה בהכנסות שלהם. זה מדאיג אותנו, כי דווקא השכבות החלשות יזדקקו לכסף וחשוב שיקבלו את התמורה הטובה ביותר לחיסכון
שני התייחס גם לאגף שוק ההון ואמר כי "אנו מחזקים את אגף שוק ההון ומוסיפים לו עוד 20% בתקנים כדי שיוכל לבצע את העבודה טוב יותר".
עודד שריג, הממונה על שוק ההון באוצר ומי שאחראי על הרפורמה, הודה כי המוצרים הפנסיוניים הם מורכבים. "כשפונה אליי עו"ד מוצלח ושואל אותי שאלות על החיסכון הפנסיוני שלו, ברור לי שהמוצרים לא מספיק ברורים. לכן, המטרה שלנו היא לעזור לחוסך הממוצע להבין טוב יותר את המוצר, לבחור את מה שמתאים לו בצורה מושכלת יותר ובסופו של דבר לחיות טוב יותר כשהוא ייצא לפנסיה".
"מדובר במוצר מאוד מורכב, ובסכומים מאוד גדולים. זאת ההחלטה הכי חשובה שאדם נוקט בה. את התוצאות של ההחלטות שלנו בפנסיה נדע רק אחרי שיחלפו הרבה מאוד שנים", אמר שריג אף הוסיף כי יידרש עוד זמן עד שהתוכנית תיושם: "התוכנית הזו היא חלק ממתווה רחב של האגף. אלה לא צעדים שנראה אותם מיושמים מיידית כי הם דורשים חקיקה, ולכן מדובר בתהליך".
המהלך העיקרי של הרפורמה הוא הפחתת דמי הניהול בקופות הגמל משיעור מרבי של 2% לשיעור של 1.5% בשלב הראשון ול-1.2% בשלב השני. במקביל, יתאפשר למנהלי הקופות לגבות דמי ניהול בהתאם לגובה ההפקדות השוטפות ולא רק על פי הצבירה הכספית.
שינוי נוסף יאפשר קביעת עמלות הפצה אחידות בין כל המפיצים במערכת הפיננסית (בנקים, חברות ביטוח, סוכני ביטוח). העמלות האלה ייקבעו בהתאם לשיעור הצבירה וכן בהתאם להפקדות השוטפות.
שריג הסביר את ההוזלה באמצעות הדוגמה הבאה: "נניח שחוסך ותיק בקופות גמל צבר יתרה של 1.2 מיליון שקל. דמי הניהול שהוא משלם היום הם 4,000 שקל בשנה ולאחר יישום התוכנית הם יירדו ל- 2,800 שקל בשנה".
עוד קובעת הרפורמה כי לקופות הגמל יותר בעתיד למכור גם מוצרי ביטוח נוספים, עם זאת הם יחויבו במתן הודעות נפרדות ומראש ללקוחות על דמי הניהול שהם גובים, או למסור הודעה ברגע שהם מחליטים להעלות את דמי הניהול.
שריג התייחס גם לבעיית השקיפות ואמר כי כיום ישנה בעיה של עמימות. "העלאת דמי הניהול מופיעה בעמוד השלישי ובאותיות קטנות. יתרה מזאת, הלקוח כלל אינו מודע למשמעות הכספית של העלאת דמי הניהול. נדרוש שתהיה הודעה נפרדת גם ללקוח וגם למי שמייצג אותו על העלאת דמי הניהול. כשההודעה תהיה ברורה לכולם - יהיה אפשר להתמקח".
בנוסף הודיע שריג כי האוצר מתכוון להגביל לראשונה את סוכני הביטוח ביחס לאפשרות לקבל פרסים בגין פעילות השיווק שלהם, כמו טיולים בחו"ל, וכן להגביל את עמלות ההיקף שעד היום הם היו זכאים להם.
"בפועל לא היתה היום תחרות בשוק הפנסיוני בין השאר בגלל היעדר ניידות ואי בהירות ביחס לזכויות הלקוחות ודמי הניהול שגובים מהם", אמר שטייניץ והוסיף כי "סוכני הביטוח פעלו לעיתים עם אינטרסים סותרים ועקב כך נוצרו עיוותים שלא פעלו לטובת הלקוחות. השינויים עליהם הכרזנו היום מהווים פריצת דרך משמעותית לטובת הלקוח ולהגברת התחרות בשוק הפנסיה בישראל".







נא להמתין לטעינת התגובות




