הדוד סים: האם מומלץ שאפל תוביל מהפכה בתחום הסלולר?
השבוע, לפי השמועות, התקפלה אפל מול ספקיות הסלולר והחליטה לגנוז את תוכניותיה להשיק את האייפון הבא עם כרטיס סים מובנה. המשמעות: אנחנו פספסנו סלולרי שיכול לטייל בקלות בין ספקיות ומדינות - ואפל פספסה אפשרות להשתלט על חיינו עוד קצת. לא בטוח מה מהשניים היה עדיף
נתחיל בשורה התחתונה: לפי הפרסומים, חברת אפל התקפלה בפני לחצי ספקיות הסלולר ולא תשווק מכשירי אייפון עם כרטיסי SIM מובנים בתוכם, זאת בניגוד לדיווחים שנפוצו לאחרונה בתקשורת. המשמעות ברורה: מי שירצה לרכוש אייפון יצטרך לקבל את כרטיס הסים שלו מאחת מספקיות הסלולר, בדיוק כמו המצב שקיים כרגע.
אך מה שפחות ברור הוא מי הרוויח ומי הפסיד מההחלטה של אפל לחזור בה מתוכניותיה. האם הצרכנים היו נהנים ממחירים מוזלים כתוצאה מהשינוי המהפכני שאפל התכוונה להכניס לשוק הסלולר, בעוד הספקיות הזועמות נדחקות הצידה בעל כורחן? או שלמעשה כולם היו מפסידים, הצרכנים והספקיות כאחד - מלבד אפל, כמובן, שהיתה הופכת למעצמה סלולרית רבת-עוצמה עם שליטה כמעט אבסולוטית בלקוחותיה?
תחילת הסיפור בסוף חודש אוקטובר. בלוג הטכנולוגיה Gigaom חשף כי אפל ניהלה מגעים עם חברת Gemalto (גמלטו) האיטלקית, במטרה לייצר כרטיס סים מובנה במכשירי האייפון. הרעיון של אפל היה לשנות לחלוטין את המצב הקיים כיום, בו לקוחות רוכשים בדרך כלל מכשירים דרך הספקיות, ומקבלים כרטיס סים, שמהווה למעשה את תעודת הזהות של המכשיר ומאפשר לו לבצע שיחות בתוך הרשת הסלולרית. גם לקוחות שרכשו טלפונים בחנויות פרטיות, ללא כרטיס סים, נאלצים לבצע תהליך דומה: לגשת למרכז שירות של רשת סלולרית, לחתום על חוזה ולקבל כרטיס סים.

לפי התוכנית החדשה של אפל וגמלטו, הגרסה הבאה של האייפון היתה אמורה להימכר עם הסים מובנה בתוכה כשבב מיוחד - בדומה לטלפונים סלולריים ישנים, שעבדו ברשת CDMA.
השוני בין הטלפונים הישנים לרעיון של אפל הוא שכאן הלקוח היה רוכש את המכשיר ישירות מהחנות של אפל או מאתר האינטרנט, ולאחר הקנייה מחליט לאיזו ספקית כדאי לו להצטרף. בשלב זה ניתן היה להוריד אפליקציה או קובץ מיוחד, ש"מטעין" את כרטיס הסים במידע הרלוונטי, ומחבר את הלקוח לספקית.
אפשרות כזו היתה מעניקה על פניו יותר חופש ללקוח, בכך שהיא עוקפת את חברת הסלולר והופכת אותה לחלק זניח בתהליך. הרי הלקוח לא צריך לגשת עוד למרכזי שירות, לחתום על עיסקאות, לחבר סים - הוא פשוט מוריד אפליקציה.
גם המעבר בין ספקיות פשוט יותר בדרך זו. חברת סלולר מתחרה
מצב כזה היה הופך את הספקיות ללא יותר מצינור, ספקיות של תשתית סלולרית ותו לא. הן היו מאבדות את השליטה על הלקוח, ולא יכולות להציע לו מכשירים מסובסדים תמורת מבצעים, חבילות ארוכות טווח והתחייבויות יקרות.
במבט ראשון, התסריט הזה אמור להועיל רבות לצרכנים, שכן סים מובנה באייפון יגביר את התחרותיות בין הספקיות וישחרר את הלקוח מהתלות בהן. למשל, לקוחות יוכלו לחתום על עיסקה חודשית עם ספקית, ולחדש אותה מדי פעם בהתאם לתנאים המוצעים - במקום התחייבות ארוכת טווח. מעבר בין ספקיות במקרה של הצעה טובה יותר מהמתחרה, יהיה פשוט מתמיד.

אבל לא כולם התלהבו מהיוזמה של אפל. באתר הטכנולוגיה Cnet, למשל, ציננו את ההתלהבות וטענו כי לא מדובר במהפכה כה גדולה: שכן בסופו של דבר, גם אם הספקיות יפונו הצידה, הלקוחות עדיין ישלמו להן כי הן אלה שמספקות את הרשת הסלולרית.
ב-Cnet הזכירו כי גם היום אפשר לקנות מכשיר נטול כרטיס סים (Free Sim) ואז לבחור את הספקית הרצויה. אמנם נוח יותר להחליף ספקית בלחיצת כפתור במקום שיחת טלפון עם נציג - אבל בשורה התחתונה לא מדובר במהפכה כה משמעותית.
עוד חיסרון שהעלה בלוג הגאדג'טים gadgetsteria הוא שאינטגרציה של כרטיס סים באייפון תכבול את הצרכן לאייפון, ולא תאפשר לו להחליף מכשירים כאוות נפשו. לא בטוח שהרצון להחליף מכשירים באופן תכוף הוא פחות מהרצון להחליף ספקיות. חיסרון נוסף הוא העובדה שעם כרטיס סים מובנה, לא ניתן להכניס שני קווים לתוך מכשיר אחד, כפי שניתן כיום לעשות עם מכשירים מסוימים.
אך החשש העיקרי נעוץ באופיה של חברת אפל. אנליסטים מזהירים כי הפיכת האייפון למכשיר בעל סים אינטגרלי היא רק צעד ראשון בדרכה של אפל להפוך לספקית סלולר בפני עצמה, ולהתנתק לחלוטין מהתלות בספקיות אחרות.
מהיכרותנו עם אפל, לא בטוח שזה תרחיש מעודד במיוחד. אפל דבקה במשך שנים במדיניות הגן הסגור, שאינה מאפשרת למשתמשי הקצה או למפתחים חיצוניים לשנות את מערכת ההפעלה או היישומים המותקנים בה.
כל אפליקציה שעולה לחנות היישומים של האייפון למשל, זקוקה לקבל אישור על מנת להיכנס לחנות, תיקונים של המכשירים שמורים למעבדות אפל בלבד, ועוד שלל אלמנטים שסוגרים עוד ועוד את הגן של אפל מפני חברות ושימושים חיצוניים.
אם אפל תהיה יצרנית טלפון פופולרי וגם ספקית הסלולר שלו - היא עלולה לכלוא את כל צרכניה, כמו שהיא אוהבת לעשות, בתוך גן סגור ומסוגר שכל כולו אפל. הלקוח יהיה מוגבל יותר, והכתובת היחידה במקרה של תקלה בקליטה או בכרטיס הסים תהיה אפל. צריכים להחליף סים? תצטרכו לשלוח את האייפון למעבדות אפל כדי ששם יבצעו את התיקון - בדיוק כמו שהיום נאלצים לעשות בעלי אייפון שרוצים להחליף סוללה שהזדקנה.
וזה לא הכל. סים מובנה יאפשר לאפל לקבל מידע יקר ערך עלינו: למי התקשרנו, כמה סמסים אנחנו שולחים, מה הרגלי השיחות שלנו ועוד. אפל אוהבת לדעת הרבה על הלקוחות שלה, וכבעלת רשת סלולרית וגם יצרנית טלפון פופולרי להחריד - יהיה לה הרבה מידע כזה.
אך למרבה המזל או הצער - תלוי איך מסתכלים על זה - התוכנית כנראה לא תצא לפועל בקרוב. אפל וגמלטו עוררו את חמתן של ספקיות הסלולר, שלא ששו לוותר בקלות על מעמדן. על פי הדיווחים, החברות איימו על אפל כי יפסיקו לסבסד את עלויות האייפון - והמשמעות היא זינוק במחירי המכשיר הפופולרי וירידה במכירותיו.
אפל בחרה לעשות "אחורה פנה", והודיעה לספקיות הרותחות כי המהלך לא יתבצע. מקור בכיר בספקית סלולר היטיב לנסח את המצב באזני כתב הטלגרף: "אפל נשלחה בחזרה ללוח התכנון עם הזנב בין הרגליים".
אך ייתכן שלא נאמרה המילה האחרונה. הדיווחים האחרונים ברשת מדברים על כך שמה שלא עבד עם האייפון עשוי לקרות דווקא עם מחשב הטאבלט של אפל, האייפד. על פי הטלגרף, נראה שבאפל ינצלו את העובדה שמכשיר האייפד אינו מסובסד על ידי חברות הסלולר, על מנת לבצע את מהלך התקנת הסים המובנה במכשיר. אם זה נכון - נוכל לראות את הסים המובנה במכשירי האייפד 2 כבר בחג המולד הקרוב.
אייפד עם סים מובנה יהווה מבחן עבור אפל, ויכוון אותה האם כדאי לה להמשיך לדחוף החוצה את הספקיות ולהסתכן בסכסוך ענקים עמן. אבל המבחן החשוב יותר יהיה עבורנו, הצרכנים - האם לנו כדאי שאפל תעשה זאת?







נא להמתין לטעינת התגובות




