בנק ישראל מזהיר: המשך הרפורמה במס תחייב הטלת מסים אחרים
חטיבת המחקר של הבנק קובעת כי הפחתות המסים החדות הצפויות משנת 2013, יחייבו לקצץ בהוצאות הממשלה או להטיל מסים אחרים, זאת כדי לעמוד ביעד הגירעון וצמצום היחס חוב-תוצר
הנגיד מזהיר כי "ההחלטה להפחית את שיעורי המס הישיר והעקיף בשנים 2016-2013, תחייב האטה בגידול הוצאות הממשלה או העלאה של מסים אחרים, כדי לא לחרוג מתקרת הגירעון ולהפחית את יחס חוב-תוצר אחרי שנת 2012".
כמו כן קובע הבנק כי "אם יאושרו הצעדים הכלולים בהצעת התקציב צפויה הממשלה לעמוד בתקרות הגירעון וההוצאות, ויחס החוב-תוצר יפחת בכ-3% עד סוף 2012".
עם זאת, רמת ההוצאות ב-2013 (כולל תוכניות שאושרו בממשלה) גבוהה מתקרת ההוצאות שקובע הכלל הפיסקלי החדש, מה שיקשה על הממשלה להגביל את הגידול בהוצאות כדי לעמוד בגירעון שנקבע.
"בניגוד לצפוי בשנתיים הקרובות, הגירעון החזוי אחרי שנת 2012 על פי כלל ההוצאה ותוואי הפחתות המסים שנקבע בחוק, גבוה משמעותית מהתקרה
שנקבעה לשנים אלה (שיורדת בהדרגה ל-1% תוצר ב-2014)".
"בניגוד להחלטות הממשלה - הגירעון צפוי לעלות בין 2012 ל-2015, ויחס החוב לתוצר כמעט ולא ישתנה בעשור הקרוב. גם ביטול הפחתות המסים המתוכננות או קיזוזן באמצעות העלאת מסים אחרים - לא יספיק כדי למנוע חריגה מתקרת הגירעון ותידרש העלאת מסים ביותר מ-1%", טוענים בבנק.
בנוסף מצאה חטיבת המחקר בבנק, כי גם שיעורי צמיחה גבוהים כמו אלו שהושגו בשנים 2004 עד 2009, לא יספיקו כדי לעמוד בתקרת הגירעון בשנים 2013 ואילך, אך יאפשרו ירידה משמעותית של יחסי חוב-תוצר.
"יתרה מזו", קובעים בבנק, "תוואי ההוצאות הצפוי בשנים 2015-2013, תוכניות הממשלה ומגמות הגידול של סעיפי התקציב, גבוה כבר עתה ב-3.5 מיליארד שקל מתקרת ההוצאות לפי הכלל הפיסקלי החדש. פער זה יקשה על תיקון החריגה הצפויה בגירעון באמצעות האטת גידול ההוצאות אל מתחת לתקרה. אם הממשלה תצליח להגמיש את מבנה התקציב היא תוכל לבצע תוכניות רבות וחשובות באמצעות שינוי בסדרי העדיפויות בתקציב, בלי לחרוג מתקרות הגירעון וההוצאות".







נא להמתין לטעינת התגובות




