פריז על גלגלים: דגמים נוצצים לכל כיס בתערוכת המכוניות הבינלאומית
כמו בתערוכות דומות, גם תערוכת פריז מצטרפת לטרנד הירוק ומציגה מבחר דגמים ידידותיים לסביבה. אבל הבשורה האמיתית תגיע דווקא מהשדרוגים והשכלולים לדגמים הרגילים - והמחירים המפתיעים
הטרנד הירוק, של מכוניות ידידותיות לסביבה וחסכוניות בדלק, הפך אמנם לעניין שבשגרה בתערוכות הרכב בשנים האחרונות, אבל גם הוא לא יצליח להאפיל על שורה ארוכה של דגמים חדשים ונוצצים שמיועדים לכל כיס - החל מכיסם של הלקוחות העממיים ועד לאלה של לקוחות היוקרה.
פריז 2010 שופעת בשורות כמעט לכל מותג נחשב בישראל, החל ב מאזדה, יונדאי ו טויוטה וכלה באאודי ו-אלפא רומיאו, וגם מקומן של "המכוניות הירוקות" לא נפקד. כמה מן הדגמים הפופולריים בישראל, למשל מאזדה 2 או פולקסוואגן פאסאט, יזכו בפריז ל-"מתיחת פנים" של אמצע החיים.
אבל החדשות היותר מעניינות נוגעות לדגמים חדשים לגמרי, שבחלק מן המקרים מחליפים דגמים קיימים ובמקרים אחרים נכנסים לנישות חדשות לגמרי.
יונדאי "אלנטרה" החדשה תהיה המכונית החשובה ביותר עבור יונדאי בישראל ב-2011-2010. כיום יונדאי מיוצגת בקטגוריה הקומפקטית רק עם-I30 מכונית האצ'בק שלא באמת עונה לדרישות הלקוח הישראלי הטיפוסי חובב הסדאן,וכעת תצטרף גם האלנטרה.
אלנטרה
אלנטרה החדשה מזכירה בעיצובה את סונטה הגדולה ממנה, והיא מונעת באמצעות מנוע 1.6 ליטר שמספק 138 כ"ס. מנוע זה שודך לתיבה אוטומטית בעלת 6 יחסי העברה, ואנשי יונדאי מתחייבים לצריכת דלק נמוכה ב-10% מזו של המתחרות, כמו מאזדה 3.
סיטרואן "סי 4" החדשה היא מכונית גדולה בכל ממדיה מזו המוכרת אצלנו (תוספת של 5 ס"מ לאורך, 2 ס"מ לרוחב ו-3 ס"מ לגובה), ובעלת עיצוב אגרסיבי יותר. במכונית החדשה הושם דגש על עיצוב הפנים, שאמור להיות פחות גימיקי ויותר שימושי.

בסיטרואן מבטיחים מנועים חזקים ויעילים ושפע אלקטרוניקה לסיוע הנהג. בשונה מאלנטרה, שבדורות הקודמים שלה לא הצליחה להציב את יונדאי במיקום אליו היא רגילה מקטגוריות אחרות, סי 4 היא מכונית ציי רכב פופולרית, ולכן היא הדגם החשוב ביותר עבור פיג?ו-סיטרואן בישראל.
לפני כשנה השיקה סיטרואן את תוכנית ה-DS שלה - דגמים יוקרתיים ומאובזרים מאוד שמבוססים על הדגמים הסדרתיים הרגילים. כעת בפריז, תציג את הגרסה היוקרתית של סי DS4 - 4 - ומחירה יהפוך אותה, בסבירות רבה, לבלתי רלוונטית עבור השוק הישראלי.
עוד מכונית ציי-רכב פופולרית היא פורד "פוקוס", והגרסה האירופית של פוקוס האצ'בק תוצג בפריז לצד גרסת הסטיישן של המכונית החדשה. פוקוס החדשה כבר הוצגה בדטרויט בתחילת השנה, אבל כעת מוצגות כל גרסאות המרכב של המכונית המוכנה לשיווק, ובכלל זה גם הגרסה החמה של המכונית - גרסת ST, שמצוידת במנוע מוגדש טורבו שמספק 250 כ"ס.
יבואני פורד לישראל לא מבזבזים זמן ומשאבים על מכוניות נישה מסוג זה, כשהטענה המסורתית שלהם היא שהם לא רוצים לבלבל ליצרן את המוח. לנוכח מיצובה האפור כל כך של פורד בישראל, ודעיכתה של סובארו "אימפרזה" טורבו, יכול להיות שהגיע הזמן לנער קצת את האבק ולהשקיע אנרגיה במכונית השרירים הזאת.
מכונית האצ'בק (5 דלתות) נוספת שתופיע בפריז היא הגרסה הרלוונטית של שברולט "קרוז". האצ'בקיות כאמור, אמנם פחות פופולריות בישראל, אבל הגרסה של קרוז עושה רושם חיובי (לפחות בתמונות), ובכל מקרה תרחיב את ההיצע של המכונית הזאת בישראל.
בשונה מכל הנזכרות לעיל, קרוז מוגדרת בינתיים כ?מכונית קונספט? למרות שברור שמדובר במכונית מוכנה לייצור. לרגל העברת זיכיון הייבוא של אופל לישראל מידי יוניברסל מוטורס לידי שלמה שמלצר, ראוי להזכיר שלאופל יש מכונית קומפקטית מרשימה ביותר - "אסטרה" החדשה. בפריז תוצג גרסת הסטיישן של המכונית, גרסה מעניינת לנוכח הצלחותיהן של יונדאי, קיה ופורד בסגמנט הזה. ובנוסף תוצג גם גרסת הקופה.
ולסיום ענייני הקטגוריה הזאת, פולקסוואגן תציג בפריז את "ג'טה", בגרסה האירופית שלה. עד כה התרגלנו כאן לגרסה הברזילאית של המכונית, ולהבדיל ממנה הגרסה האירופית אמורה להיות מאובזרת, מפנקת ובעלת רמת גימור גבוהה יותר.
מכונית הסופר-מיני החשובה ביותר שתוצג בפריז, בראייה של השוק הישראלי, היא שברולט "אביאו" החדשה, שדגם הקונספט שלה נחשף בדטרויט. הגרסה הבסיסית של המכונית תונע באמצעות מנוע 1.2 ליטר בן 86 כ"ס, והגרסה הבכירה תציע 100 כ"ס. כמו כן יוצעו, באירופה לפחות, שני מנועי דיזל. חידוש מעניין וייחודי לקטגוריה הזאת, תהיה תיבת הילוכים בעלת 6 יחסי העברה שתשודך לחלק מן המנועים.
3 שנים לאחר השקתה של מאזדה 2 הקטנה מגיע זמן מתיחת הפנים, וזו כוללת מנועים שעומדים בדרישות אירו 5 ושיפורי מתלים קלים לטובת שיפור נוחות הנסיעה. באירופה יוצע גם מנוע דיזל בנפח 1.6 ליטר שיספק 115 כ"ס.
גם בקטגוריית המשפחתיות הגדולות יש בשורות, והחשובה בהן היא 508 של פיג'ו. זו מחליפה אמנם את 407 הותיקה, אבל כפי שמעיד השם שלה מדובר במכונית גדולה יותר. פיג'ו לא זכתה מעולם להצלחה סוחפת בקטגוריית ה-"5", כלומר בזו של מכוניות גדולות יותר מן המשפחתיות הגדולות, אבל יכול להיות שהזמנים משתנים וכך גם טעמי הלקוחות.
בזכות מחיר נוח, שאמור להיות דומה לזה של 407 היוצאת (באירופה), מגוון מנועים חדשים וממדים גדולים מאלה של המכונית היוצאת, ה-508 תוכל לתת קרב מעניין לפולקסוואגן פאסאט ופורד מונדיאו גם בישראל. הלקוחות יצטרכו להתרגל למנוע בנפח 1.6 ליטר מוגדש טורבו עם ביצועים דומים למנועי ה-2.0 ו-2.2 ליטר האטמוספריים, וזאת לטובת תצרוכת דלק ורמת זיהום אוויר נמוכות.
רנו, המתחרה מבית, מציעה בקטגוריה הזאת את "לטיטוד" - מכונית שמבוססת על SM5 הקוריאנית ועל פלטפורמה מוארכת של רנו "לגונה". גם עבור רנו מדובר בכניסה לקטגוריה יוקרתית ויקרה יותר, וגם אנשיה לא רוו נחת מניסיונות קודמים בתחום הזה. אבל עם מוצר ממוצא דרום קוריאני, ורמת אמינות גבוהה יותר בהתאם, יכול להיות שהפעם זה דווקא יצליח להם.
"פאסאט" החדשה של פולקסוואגן, היא לכאורה רק "מתיחת פנים" של הדגם המוכר לנו. למעשה, אפשר לחשוב עליה כמו על המעבר בין דור 5 לדור 6 של גולף, כלומר שיפור שעיקרו שדרוג האמינות האלקטרונית והמכנית של המכונית עם דגש על הוזלת עלויות הייצור. מנוע 2.0 ליטר עם 200 כ"ס צפוי להיות המניע העיקרי של המכונית גם בישראל.
בניגוד לכל המשפחתיות הגדולות היקרות, של פיג'ו, רנו ופולקסוואגן, קיה תציג בפריז את הגרסה המעודכנת של "מגנטיס". מכונית זאת הוצגה בגרסה האמריקאית שלה בניו-יורק באפריל, ועוד קודם לכן בדרום קוריאה, וכעת תוצג גם באירופה.
שמה האירופי של המכונית עדיין לא הוכרז רשמית, אבל המכונית עצמה נראית טוב יותר מכל מכונית אחרת בהיסטוריה של היצרן. קיה צפויה ללכת בעקבות פולקסוואגן ולהציע מנוע 1.2 ליטר מוגדש טורבו שיספק כ-150 כ"ס.

הקטגוריה המתפתחת ביותר בעולם בעשור האחרון היא ה"קרוס-אובר" - שילוב של רעיונות מקטגוריות שונות - והנציג הבולט ביותר לקטגוריה הזאת בפריז יהיה קרוס-אובר קטן של יונדאי - בין מיני מיניוואן למכונית סופר-מיני.
IX20, כלי הרכב שמחליף את מטריקס המשונה למראה, עוצב בסדנת העיצוב של החברה בפרנקפורט גרמניה, ומבוסס כמעט אחד לאחד על קיה ונגה שעדיין לא מיובא לישראל.
שברולט "אורלנדו", מיני-מיניוואן שמבוסס על פלטפורמת קרוז, מוגדר כנושא עד 7 נוסעים. אפשר לשער על פי הממדים שלו ששני המושבים האחוריים מיועדים לנוסעים מזדמנים או לילדים ממש קטנים, אבל אסטרטגית מדובר בכלי חשוב עבור יבואני שברולט לישראל.
לראשונה מעולם הם מתמודדים בקטגוריית המיני מיניוואנים מול מאזדה 5 הפופולרית ומול הונדה, רנו, סיטרואן, טויוטה וקיה. אורלנדו יונע באמצעות מנוע 1.8 ליטר בנזין (141 כ"ס), או 2.0 ליטר דיזל.
על הגבול שבין פנאי לעבודה תציג מאזדה את הטנדר החדש שלה, מחליפו של BT50 הוותיק . על פי איורים שפרסמה עד כה החברה, מדובר סוף סוף בטנדר שמעוצב יותר לכיוון של "לייף סטייל" מאשר לעבודה נטו, משהו בסגנון של מיצובישי האנטר.
אי אפשר לקנח בלי 3-2 מכוניות יוקרה שיפארו את תערוכת פריז, ואחת המכוניות שכבר מדובר בה תקופה ארוכה היא A7 של אאודי. המכונית החדשה, שנחשפה על-ידי אאודי כבר ביולי השנה, מצטרפת לרעיון שהוצג על-ידי מרצדס עם CLS קופה בעלת 4 דלתות. A7 מוצעת עם מנועי בנזין בנפח 2.8 ליטר (245 כ"ס) ו-3.0 ליטר (300 כ"ס) ועם שני מנועי דיזל.
שמועות עקשניות מדווחות שגם ב.מ.וו צפויה להיכנס לקטגוריה הזאת עם קונספט דומה שייחשף בפריז. על הצד הבטוח יותר - ב.מ.וו תחשוף בפריז את X3 החדש , דור שני לג'יפון היוקרתי שלה. הדגש של החברה הפעם הוא על מנועים יעילים מאוד.
אנשי ב.מ.וו. טוענים לנתונים הטובים בקטגוריה מבחינת זיהום אוויר, ועל שיפור איכות החומרים לטובת תחושת איכות גבוהה עוד יותר. M6, מכונית הדגל הספורטיבית של החברה, עברה מתיחת פנים וזו כוללת שיפורי מתלים וגם השתלת לב: מנוע ה-V8 בנפח 4.4 ליטר של ה-M5.