באוצר לא מאמינים לחברת MTS: "עשתה תרגיל שקוף"

רגע לפני שהמדינה מלאימה את פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב, הודיעה הזכיינית: "אנו מוכנים לקבל את כל תנאי האוצר". האוצר בתגובה: "מדובר בספין - לא נשנה את עמדתנו עד שלא נקבל התחייבות בכתב"

יהודה שרוני ועידו אפרתי | 5/9/2010 7:20 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בסוף השבוע קיבלו אנשי האוצר בספקנות רבה את הודעת קבוצת MTS זכיינית הרכבת הקלה בגוש דן, בדבר ה"הסכמה העקרונית" לקבל את עמדת המדינה בפרשה. גורם בכיר באוצר כינה את ההודעה "ספין" ו"תרגיל שקוף", שנועד לשפר את עמדת הזכיינית לקראת הליך בוררות.

אחרי אין-ספור מחלוקות ועיכובים, ביום חמישי האחרון הגיעו נציגי הזכיינית למשרד האוצר, שם נפגשו עם בכירי המשרד, בהם החשב הכללי שוקי אורן, לפגישה שהוגדרה "קרש ההצלה" האחרון של הקבוצה. בפגישה הודיעו נציגי הזכיינית כי הם מוכנים לקבל את תנאי האוצר, אך הוסיפו כי ישנם שני נושאים שמשמעותם פתיחה מחודשת של המשא ומתן בין הצדדים.

הפרויקט, שעלותו כ-11 מיליארד שקל, תוכנן כך שייבנה ויתופעל באמצעות ובמימון הסקטור הפרטי ובערבויות המדינה. אלא שבמשך למעלה משנתיים לא הצליחה הקבוצה הזוכה במכרז לגייס את המימון הדרוש לפרויקט, בין היתר בשל המשבר הכלכלי העולמי. שלב "הסגירה הפיננסית" נדחה למעלה משנתיים, תוך שקבוצת MTS מנהלת מגעים עם המדינה ללא הצלחה.

לאורך כל התקופה טענו נציגי MTS כי המשבר הכלכלי הוא זה שעומד בבסיס דחיית לוחות הזמנים והקושי בגיוס גופים פיננסיים גדולים למימון הפרויקט. המדינה אישרה את בקשות הדחייה, ולטענת גורמים מטעם המדינה אף העניקה שורה של הקלות ביחס לחוזה המקורי. במהלך התקופה הציגה הקבוצה מספר הצעות למתווה שיאפשר לה, לטענתה, להגיע לסגירת מימון הפרויקט, אולם האוצר דחה אותן בזו אחר זו.

למרות שהפערים בין הצדדים צומצמו, נותרה מחלקות בסוגיית חלוקת הסיכונים בין המדינה לזכיין וכן העמדת ביטחונות לטווח הרחוק. כמו כן, עומדים עדיין בין הצדדים נושאים של גובה הריבית על הקדמת המענק שנתנה המדינה לקבוצה על גובה ההשתתפות עצמית בתרחישים שונים במהלך הפרויקט, כמו עלויות של פיצוי תושבים ובעלי עסקים (לקח שלמדה הקבוצה מפרויקט הרכבת הקלה בירושלים) ועלויות נוספות. ערב הודעת המדינה על כוונתה לבטל את המכרז נאמד הפער הכספי בין הצדדים ב-300-250 מיליון שקל. 
הדמייה: נ.ת.ע.
הדמייה של הרכבת הקלה. האוצר לא מתרגש הדמייה: נ.ת.ע.
עניין מורכב

הזכיינים מסרו את הודעתם האחרונה שבועיים לאחר שקיבלו את הודעת האוצר על הכוונה לבטל את המכרז, ביום האחרון שבו האוצר עוד עשוי היה לחזור בו מהחלטת הביטול. אלא שבאוצר מביעים ספק רב ביחס לטוהר הכוונות של הזכיינים. על פי ההערכות באוצר, ההודעה נועדה למשוך זמן ולשפר את הטיעונים המשפטיים של MTS בהליך הבוררות שאמור להיפתח בקרוב.

הלאמה של הפרויקט היא עניין מורכב, שיביא לדחייה נוספת. אם המדינה תחליט לשאת על גבה את המימון, הוא ייפרס כנראה על פני שנים ולפי ההערכות תושבי גוש דן לא יזכו לרכבת קלה לפני 2018.

באוצר הבהירו חד-משמעית כי רק אם הזכיינים

יקבלו את עמדת המדינה, שכללה הסכמה למספר פשרות כואבות, ניתן יהיה לשנות את ההחלטה. עוד דורשים באוצר לקבל מהזכיינים הודעה בכתב, שבה הם מתחייבים לקבל את עמדת המדינה ולא להסתפק בהצהרות בעל פה.

למרות הודעת הזכיינית אמר גורם בכיר באוצר כי "מבחינתנו הודעת הביטול בתוקף. הזכיינים יודעים בדיוק מה עליהם לעשות כדי לחדש את החוזה. ללא התחייבות בכתב לא יהיה שינוי בעמדתנו. הודעת הביטול וחילוט הערבות של הזכיינים עדיין בתוקף". בקבוצת MTS סירבו להגיב לידיעה.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/economy/ -->