מלחמת הבשמים מתחדשת לקראת החג: איפה הכי משתלם לקנות?

החגים בפתח - והישראלים, ובעיקר הישראליות, מסתערים על מדפי הבשמים. איפה הכי זול ‏(למרות כל המניפולציות השיווקיות‏), באיזה מועדון הכי משתלם להיות חבר ואילו ריחות מעדיפים במקומותינו? עסקים שישי יצא לבדוק

נועה אורון | 3/9/2010 10:07 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
ניחוח חגי תשרי שבפתח מביא באופן טבעי את רשתות הפארם לפצוח במסכת מבצעים על מגוון בשמים, ולהעלות משמעותית את מכירותיהן ביחס לכל תקופה אחרת בשנה. ההנחות ניתנות בצורות שונות, מגוונות, ובעיקר - מבלבלות. מבדיקת עסקים שישי עולה כי היתרון של הדיוטי פרי ברכישת בושם בודד עומד בעינו, אך קניית מספר בשמים במקביל או רכישה דרך חברות במועדון לקוחות עשויה להשתלם יותר דווקא בארץ.

שוק הבשמים בישראל מגלגל כ-800 מיליון שקל בשנה, כאשר הרשתות סופר-פארם וג'יימס ריצ'רדסון הן המובילות, ואחריהן המשביר לצרכן, המחזיקה בניו-פארם, ואפריל. מנתוני סקר TGI שבוצע על ידי קבוצת TNS טלגאל בחודשים יולי 2009 עד יוני 2010, עולה כי כ-32% מהציבור קונים בשמים ואפטרשייב בעיקר בסופר-פארם, וכ-21% בדיוטי פרי. כמו כן, כ-9% קונים בעיקר במשביר לצרכן, כ-6.5% בניו-פארם ורק כ-5% מעדיפים לרכוש בשמים ברשת אפריל.
יח''צ
מי רוצה להתבשם לחג? יח''צ

אישה בישראל רוכשת 3 בשמים בממוצע בשנה, ונראה שאת כולם היא רוכשת בחגים. ישראלים אוהבים לקנות בשמים בעיקר בראש השנה ובפסח - אז רשתות הפארם נהנות מעלייה של כ-50% במכירות בשמי הנשים ושל כ-35% במכירות בשמי הגברים, לעומת תקופות אחרות בשנה; אך גם ט"ו באב, ולנטיינ'ס דיי ואפילו יום האישה הבינלאומי מהווים תירוץ לפנק את אהובינו, או את עצמנו, בבושם חדש.

השנה מפרידים רק 8 ימים בין סוף חופשת הקיץ לערב ראש השנה, מה שמעצים את המאבק הפרסומי של רשתות הפארם על ארנקו של הצרכן. רשת סופר-פארם השקיעה 12 מיליון שקל בקמפיין לקראת החג, יותר מאשר בשנה שעברה. במסגרת הקמפיין, הפונה לקהל צעיר יותר מבעבר, מוצג הבושם כאביזר אופנתי, אקססורי לכל דבר. בדיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון השקיעו

6 מיליון שקל בקמפיין "רותי והדיוטי" ובמבצעים, ובניו-פארם הושקעו 3 מיליון שקל בפרסום המבצע "1+2 מתנה".

הפרסום המסיבי חודר גם לרשתות החברתיות. השבוע תעלה בדף הפייסבוק של סופר-פארם אפליקציית בישום מיוחדת, באמצעותה נוכל לספר לחברינו איזה בושם נרצה שיקנו לנו לחג. ניו-פארם תאפשר לגולשות האתר שלה לבחור את הבושם המועדף עליהן לחג ולשלוח הודעה לאימייל של בן זוגן, שתנחה אותו לרכוש עבורן את הבושם.

למרות הזמן המועט שנותר לעריכת הקניות לקראת החג, רשתות הפארם מפגינות אופטימיות וצופות מכירות גבוהות אף יותר מהחג אשתקד. בג'יימס ריצ'רדסון צופים שגל הנסיעות בחגים יהיה חזק כמו בקיץ, ויניב גידול של 8% במכירות, וגם במשביר צופים עלייה של 10% לעומת שנה שעברה.

תוציאו מחשבונים

מחירו הממוצע של בושם נמוך היום בכ-12% לעומת התקופה המקבילה ב-2009, בהמשך למגמת הירידה במחירים שהחלה כבר לפני כמה שנים. השחיקה במחירי הבשמים הפכה את השוק המבושם למוטה-מחיר ומוטה-מבצעים. בתוך כך, הבדלי המחירים המקוריים בין רוב הבשמים ברשתות הפארם נמדדים בשקלים בודדים, ותקופות החגים מבססות מחדש מלחמות מחירים.

.
. .

עסקים שישי בדק את מחירי הבשמים תוך התעלמות מהתניות ומניפולציות שיווקיות למיניהן - ובמילים אחרות כמה יעלה בקבוקון בודד, ללקוח שמבקש לרכוש אחד מהבשמים הפופולריים בישראל. מבצעי 1+1 או 2+1 על בסיס מחיר המחירון בהחלט יכולים להשתלם ללקוח שמעוניין לרכוש שני בשמים או יותר, אולם לחלוטין לא ישתלמו ללקוח שמעוניין לרכוש בושם בודד. ללקוח כזה עדיפה תמיד הנחה על מחיר בקבוקון הבושם היחיד שבו הוא מעוניין.

מהשוואת 5 המותגים המובילים לגברים ולנשים, עולה כי ברכישת בושם בודד, מחירי דיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון הם הנמוכים ביותר, כאשר אחריהם ניצבים מחירי הסופר-פארם וחלק ממחירי אפריל. עם זאת, חברי מועדון קלאב 365 זוכים להנחה משמעותית ברשת המשביר לצרכן, וישלמו מחיר נמוך מזה של הדיוטי פרי עבור מותגים מסוימים. רכישה במסגרת מבצעי 1+1 או 2+1 בניו-פארם עשויה להשתלם יותר ממחירי הדיוטי פרי, אך מחייבת רכישה של בשמים רבים יותר - ותשלום מחיר כולל גבוה הרבה יותר.

רוב הבשמים המובילים נמכרים בדיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון ב"מחיר זהב" - מחיר מוזל במיוחד שמאפשר רכישת בושם בודד במחיר משתלם, אך לא מאפשר לרכוש אותו במסגרת מבצעי ה-3+1 או 4+2 המוכרים משנים קודמות. לעומת זאת, בניו-פארם מושם דגש דווקא על "רכישה מסיבית", ובמסגרת המבצעים לחג מוצעים מבצעי 1+1 או 2+1 בלבד. באפריל וסופר-פארם ניתנת הנחה של 30%־40% על מגוון בשמים בחג ובמשביר לצרכן ניתנת הנחה של 20%־50% לכלל הציבור, לצד הנחה נוספת לחברי מועדון קלאב 365.

במסגרת בדיקה רחבה יותר נבחנו מחיריהם של 27 סוגי בשמים מובילים - 15 לנשים ו-12 לגברים. גם במקרה זה נמצאה מגמה דומה לזו של חמשת המותגים המובילים. ב-85% מהמקרים היה "מחיר הזהב" של הדיוטי פרי הזול ביותר ברכישת בושם בודד. מחירי סופר-פארם ואפריל מעט גבוהים יותר, בהפרש של 30 שקל בממוצע. פער גדול במיוחד ניכר בבושם "פלאוור" של קנזו ‏(100 מ"ל‏), שמחירו כ-309 שקל בדיוטי פרי, לעומת 409 שקל באפריל ו-456 שקל בסופר-פארם.

ב-50% מהבשמים שנבדקו נמצא כי רכישת כמה בשמים במסגרת מבצעי 2+1 או 1+1, או במסגרת ההנחה לחברי קלאב 365, זולה יותר מהמחיר הנמוך בשוק, ונראה כי ניתן לחסוך עד כ-20% לבקבוק מעבר ל"מחיר הזהב" שמציע הדיוטי פרי. למשל, בושם "בי דלישס" לגבר של דונה קארן ‏(100 מ"ל‏) עולה 172 שקל בדיוטי פרי, כאשר במשביר לצרכן הוא עולה 138 שקל בלבד, אם אתם חברי מועדון.

נגישות הצרכן למחירי הבשמים לאחר ההנחה משתנה בכל רשת. במשביר, למשל, מודבקות על גבי הבשמים תוויות ההנחה אך לא המחיר, אותו תבדוק עבורכם רק אחת מדיילות המכירות. אם תרצו לברר את המחירים בטלפון, תזכו לסירוב גורף מצד כל סניפי הרשת. מנגד, בסניפי סופר-פארם מוטבע המחיר הסופי על גבי כל הבשמים, באופן ידידותי למשתמש. את מחירי אפריל ניתן לברר בקלות באתר החברה, כולל ההנחות, אך לבירור מחירי הדיוטי פרי תאלצו להתקשר למוקד הטלפוני, שיאפשר לכם לברר כ-2־3 מחירים בשיחה.

בעיקר באילת

בשמים הם עניין של טעם, ובעיקר ריח. לפי נתוני רשת סופר-פארם, הבושם הנמכר ביותר בישראל ללא הבדלי אזור או רשת הוא "וואן מיליון" לגברים של פאקו רבאן. מתוך 10 הבשמים הנמכרים ביותר בתחילת השנה, 7 הם בשמי גברים.

אל דאגה, זה לא אומר שהם קונים יותר מנשים. גברים פשוט שמרנים יותר ודבקים בכמה מותגים ספציפיים, מה שמעלה את אחוז הרכישה של אותם דיירים קבועים על המדף בחדר השינה. נשים מעדיפות לגוון עם כמה מותגים, או כפי שתיארה זאת תלמידת תיכון מצויה: "יש לי אחד ליציאה, אחד לבית הספר, ואחד לים. אני צריכה אחד ליום יום".

הגברים הישראלים מעדיפים ריחות דומיננטיים ומתוקים, דוגמת "וואן מיליון", "רושס", "בלק אקסס" ו"פאי" של ג'יבנשי. אצל הנשים ניתן למצוא העדפה גם לבשמים מתוקים, כמו "פנטזי" של בריטני ספירס, אך גם לבשמים "רעננים" כמו "אופוריה" של קלווין קליין.

את הבשמים היקרים יותר, מן הסתם, הישראלים מעדיפים לקנות ללא מע"מ: אילת היא העיר בה נמכרים הכי הרבה בשמים בסופר-פארם, בעיקר אלו היקרים יחסית של דיור. בדומה, חגית בכר, סמנכ"ל שיווק וסחר בג'יימס ריצ'רדסון, מדווחת שהישראלים החולפים בדיוטי פרי נוטים לרכוש בעיקר בשמי סופר פרימיום, כמו פראדה או "מדמואזל" של שאנל.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''צרכנות''

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/consumerism/ -->