האם אפל עומדת לשנות את שוק הטלוויזיה עם ה-iTV?

ב-1 בספטמבר תציג אפל ככל הנראה את הדור החדש של אפל iTV) TV) ואת החזון שלה לשינוי הרגלי הצפייה שלנו בטלוויזיה. קווין רוז, מייסד Digg, הכריז בשבוע שעבר ש"ה-iTV תשנה הכל". אבל לאור העובדה שגוגל TV מקרטעת והציבור הרחב לא ממהר לוותר על ההרגלים הישנים - האם מהפכת הטלוויזיה הבאה אכן בדרך, או שדינה לגווע לפני שהחלה?

יניב פלדמן | 30/8/2010 13:28 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
במשך עשרות שנים נותרה חוויית הצפייה בטלוויזיה זהה כמעט לחלוטין עבור כולנו. המשפחה מתאספת בסלון, מתיישבת על הספה וצופה בטלוויזיה. מה רואים? מה שיש. מאז ומתמיד, הערוצים ורשתות השידור הם אלה שקבעו עבורנו בדיוק מה נראה ומתי.

אמנם, ה-VOD והממירים המקליטים שינו את המצב ואיפשרו לנו מעט יותר חופש לראות את התוכניות האהובות עלינו בזמן נוח, אבל החוויה הבסיסית עדיין לא השתנתה.

אבל בימים אלה עומדת תעשיית הטלוויזיה בפני השינוי הגדול ביותר שידעה בתולדותיה. לראשונה אנחנו נפסיק להיות תלויים בספקיות הכבלים, הלווין ורשתות השידור כדי לצפות בסרטים ובתוכניות שמעניינות אותנו.

אנחנו נבחר מה אנחנו רוצים לראות ומתי מתוך מבחר עצום של תכנים שיוצעו לנו באינטרנט, נצפה בהם בנוחות על הספה מול הטלוויזיה שבסלון - ונעשה את כל זה בלי דמי מנוי יקרים לכבלים או ללוויין שגוזלים מאיתנו מאות שקלים בחודש.
אפליקציות בטלוויזיה

בתחילת שנות ה-2000 היתה זו דווקא מיקרוסופט שניסתה להוביל את מהפכת מרכז המדיה הביתי כאשר השיקה גרסה מיוחדת של מערכת ההפעלה חלונות, המיועדת לפעול על מחשבים המחוברים למסך טלוויזיה.

בשנים שעברו מאז שוק מרכזי המדיה התבגר והתפתח, הן מבחינת חומרה והן מבחינת תוכנה, אך מחשב המדיה סנטר עדיין נשאר נחלתם של המשתמשים המתקדמים, ולא הצליח לחדור למיינסטרים.

בספטמבר 2006 הכריז מנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס, על מכשיר ה-Apple TV, שהיה אמור להיות שילוב בין מדיה סנטר ובין מזרימדיה (סטרימר דיגיטלי). מדובר במכשיר שמתחבר לטלוויזיה כאשר הרעיון הוא לאפשר למשתמשים לצפות על גבי מסך הטלוויזיה בתכנים המועדפים עליהם, ישירות מהאינטרנט או מהמחשב האישי באמצעות נגן iTunes.

האפל TV לא זכה להצלחה גדולה מעבר לקהילת חובבי מותג התפוח הנגוס, אך החברה המשיכה לפתח ולתחזק את המוצר. בחודש מאי האחרון חשף בלוג הטכנולוגיה Engadget שאפל עובדת על הגרסה הבאה של המכשיר, שתיקרא כפי הנראה iTV ותימכר בחנויות במחיר זול להחריד של 99 דולר בלבד. המכשיר כבר ממש מעבר לפינה, ועל פי השמועות הוא ייחשף בכנס של אפל ב-1 בספטמבר.

אפל כהרגלה שמרה על שקט תעשייתי מסביב לנושא. אבל כבר עכשיו ברור שהחידוש המשמעותי בגרסה הצפויה של המכשיר יהיה מערכת ההפעלה. לפי השמועה, ה-iTV תתבסס על ה-iOS המוכרת מהאייפון, האייפוד טאץ' והאייפד. השמועה הזו מתחזקת

לאחר שלאחרונה נחשף שהגרסה הבאה של מערכת ההפעלה, iOS 4.1, כוללת בתוכה קטעי קוד המתייחסים למכשיר שאינו מוכר. סביר להניח כי מדובר ב-iTV.

שילובה של ה-iOS ב-iTV תפתח בפני פלטפורמת מרכז המדיה של אפל את הגישה לאפסטור, חנות היישומים הגדולה ביותר בעולם, וכאן טמון אולי הפוטנציאל האמיתי. אם השילוב בין ה-iTV לבין חנות היישומים יביא להתפתחות של שוק אפליקציות המותאמות לצפייה בטלוויזיה, אזי קיים סיכוי טוב שאפל תצליח לשבור את מחסום הכניסה למיינסטרים, בדומה למהלך שבצעה החברה עם האייפד בשוק הטאבלטים לפני 4 חודשים.

בהסתמך על נתוני העבר, סביר להניח כי מייד לאחר ההכרזה כבר נוכל לראות בחנות היישומים מבחר של אפליקציות שיוסיפו למערכת ההפעלה יכולות מרכז מדיה שיעשירו את חוויית הצפייה בטלוויזיה: הקלטה וצפייה בתוכן וידיאו, מבזקי טקסט על גבי המסך, שדרוג מדריכי התוכן הסטנדרטיים ואפילו משחקים.

האתר הרשמי
Apple TV האתר הרשמי
"תגידו שלום לחשבון הכבלים"

אחת התוצאות המעניינות של כניסת מרכז המדיה לסלון המשפחה הממוצעת, היא הקטנת נתח השוק של הרשתות הגדולות וחברות הכבלים והלוויין, המשמשות כיום כמתווך העיקרי בין חברות ההפקה והיוצרים לבין צרכני הבידור והמדיה.

קווין רוז, מייסד Digg.com ודמות מקושרת בקהילת הטכנולוגיה, כתב בסוף השבוע בבלוג האישי שלו ש"ה-iTV של אפל תשנה הכל". זאת מפני שמפיקות התוכן, רשתות הטלוויזיה כמו NBC ופוקס, יוכלו להפיץ את התוכן שלהן ישירות ללקוח, בשיטת On-Demand, בלי צורך בחברות הכבלים והלוויין. "תגידו שלום לחשבון הכבלים החודשי שלכם", הכריז רוז.

כבר היום, מספר גדל של יוצרים מפיצים את תכני המדיה שלהם באינטרנט, אם מדובר בתוכניות חובבים, יצירות מוסיקליות או אפילו יישומים. חלקם מספקים את התוכן בחינם ומקווים שהפצתו תקדמם, בעוד אחרים מנצלים פלטפורמות כמו iTunes למכירת היצירות ישירות לצרכן, כשהמתווך היחיד הינו אפל.

כעת יוכלו יצרני התוכן להציע אותו לפי דרישה ישירות לצרכן הסופי, ללא תיווך, במדיום בו מירב הצרכנים רגילים לצרוך את תכני הווידיאו: מכשיר הטלוויזיה הביתי.

השחקנית הישראלית

למרות ששוק מרכזי המדיה קיים כבר קרוב לעשור, ההתחממות בזירת מכשירי הטלוויזיה בשנה האחרונה לא פסחה על אף אחת מהחברות הגדולות. אחד משינויי הכיוון המשמעותיים השנה היה כניסתן של מערכות מרכז המדיה באופן מובנה לתוך מכשירי הטלוויזיה.

ענקית האלקטרוניקה סמסונג חשפה בתחילת השנה מכשיר טלוויזיה הפועל עם מערכת הפעלה עצמאית המחוברת לחנות אפליקציות ומערכת מרכז מדיה. סמסונג היתה גם הראשונה להכריז על חנות יישומים שתשמש את מכשירי הטלפון החכמים מתוצרת החברה ותאפשר תקשורת ותחלופת מידע בין יישומים במכשיר הסלולרי לטלוויזיה.

אחרי סמסונג הגיעה גוגל, שהכריזה בחודש מאי השנה על מערכת ה-TV Google בדומה למה שידוע כרגע על ה-iTV גם הגוגל TV צפויה לפעול עם גרסה של מערכת ההפעלה אנדרואיד המותאמת לשימוש במכשירי טלוויזיה.

גם ענקית החיפוש בונה על היכולת לחבר את שוק האפליקציות הגדל של החברה לטלוויזיה וכן להביא את היכולת שהפכה את החברה להצלחה שהיא היום החיפוש והצגתן של התוצאות הרלוונטיות בצורה מהירה ויעילה.

מערכת הפעלה נוספת המשחקת תפקיד מרכזי בזירת מרכזי המדיה היא בוקסי (Boxee). בוקסי היא מערכת מרכז מדיה בקוד פתוח, שפותחה לפני כשנתיים כאן בישראל וצברה קהל מעריצים לא קטן ברחבי העולם. הייחוד העיקרי של בוקסי הוא הוספת האלמנט החברתי - שמאפשר שיתוף של חברים בתכנים הנצפים והשארת תגובות והערות על התוכניות בהן צופים החברים שלכם.

אחת הבעיות המרכזיות שמנעו מבוקסי להיכנס לזרם המרכזי של צרכני מרכזי המדיה, היה הצורך בחיבור עצמאי לטלוויזיה - פעולה שאיננה מובנת מאליה עבור מרבית המשתמשים.

הרגלים קשה לשנות

כדי להתגבר על אתגר זה, יצאה החברה בתחילת השנה בהכרזה על שיתוף פעולה עם יצרנית החומרה Dlink לצורך ייצור ה-Boxee Box, מכשיר מרכז מדיה עצמאי שמגיע עם מערכת ההפעלה של בוקסי.

לא ברור אם בוקסי, חברה זעירה בשוק חדש שאליו נכנסות טיטאניות כמו גוגל ואפל, תצליח למצב את עצמה כשחקנית משמעותית. בראיון למעריב עסקים אמר לאחרונה מנכ"ל בוקסי, אבנר רונן, כי בוקסי תפיץ אפליקציה משלה שמיועדת עבור גוגל TV: "בתוך 5-3 שנים, יהפוך החיבור בין הטלוויזיה למחשב למיינסטרים", ניבה רונן, "הכניסה של גוגל תדחוף את התעשייה כולה קדימה".

אבל יכול להיות שיידרש אפילו יותר זמן, שכן שילוב הטלוויזיה עם המחשב והאינטרנט עדיין רחוק מהמיינסטרים. לפי סקר שערכו בשבוע שעבר רשת CBS והניו יורק טיימס, 88% מהמשיבים ממשיכים לשלם עבור שירותי טלוויזיה מסורתיים - רשתות, כבלים ולוויין. רק 15% שוקלים להחליף זאת בווידיאו שמבוסס על האינטרנט. אחת הבעיות, כפי שצוין בסקר, היא שעדיין אין מספיק תוכניות איכותיות ופופולריות (כמו סדרות של רשת HBO) שזמינות ברשת.

כך שנראה שלמרות התחזיות על תום עידן השידורים והטלוויזיה המסורתית - הדרך עדיין רחוקה. את הרגלי הצפייה של הציבור הרחב יהיה קשה מאוד לשנות. "אין עדות לכך שזה יקרה בעתיד הקרוב", אמרו אנליסטים לניו יורק טיימס.

המפתח של אפל, גוגל וגם בוקסי להצלחה, יהיה ביכולת שלהם להשיג הסכמים עם חברות ההפקה והרשתות, כדי לאפשר לצופים לקבל את התוכניות האהובות עליהם ישירות מהאינטרנט. הרשתות לא ממהרות להסכים: גוגל נתקלה השבוע בסירוב של מפיצות גדולות כמו ABC, CBS, FOX ו-NBC - לשתף פעולה ולספק סדרות איכותיות לצפייה דרך גוגל TV.

לפי הדיווח, הרשתות לא האמינו כי המודל הכלכלי שגוגל העמידה יכול לפצות אותן על ההפסדים שייגרמו להם אם יפסיקו להפיץ את התכנים בדרך הרגילה.

גם אפל לא ממתינה בשקט בצד. סוכנות הידיעות בלומברג דיווחה שהחברה נמצאת במגעים עם רשתות טלוויזיה, במטרה להציע השכרת סדרות טלוויזיה בסרטים בחנות ה-iTunes תמורת מחיר זעום של 99 סנט, זאת ככל הנראה לקראת השקת ה-iTV.

אז האם כבר אפשר להתכונן לשיחת ההתנתקות מחברת הכבלים או הלוויין? כנראה שלא. אבל בשנה הקרובה נראה ללא ספק יותר ויותר "מאמצים מוקדמים" שמתחילים להשתמש בפלטפורמות החדשות של גוגל, אפל ובוקסי, או קונים טלוויזיות כמו של סמסונג.

הם יתנתקו מהכבלים, יצרכו את הווידיאו שלהם רק מהאינטרנט, יחסכו עשרות דולרים בחודש ויפיצו את הבשורה. בסופו של דבר, כך נראה, המהפכה הזו תגיע לכולנו.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/tehnology/ -->