סוכני הנסיעות לחצו - וחברים של עובדי אל על לא יקבלו הנחה
אל על קיצצה את הטבת "אל על פמילי", שכללה 10% הנחה לכרטיס לחברים של עובדי החברה ולבני משפחתם. הסוכנים: "ההנחות מנעו תחרות הוגנת". גורמים בענף: מדובר באובדן של מיליוני דולרים בשנה

ההחלטה התקבלה לאחר מפגש שקיים מנכ"ל אל על אליעזר שקדי עם סוכני הנסיעות משנכנס לתפקידו, במהלכו טענו הסוכנים כי ההנחה פוגעת בפרנסתם. במכתב שנשלח לאחרונה לסוכנים כתבה החברה, כי "בעקבות פניות ושיחות עם מספר רב של מנהלים וסוכני נסיעות, אנו שמחים לבשר כי החל ב-1 באוגוסט השנה יופסק שירות מכירה ישירה של כרטיסי טיסה בהנחה לנוסעים שאינם בני משפחה של עובד אל על, והשירות יוגבל לבני משפחה בלבד. בצעד זה אנו מניחים בסיס נוסף להידוק שיתוף הפעולה בינינו לבין סוכני הנסיעות".
הנחת "אל על פמילי" אמנם הביאה להפסד של כ-10% מערך הכרטיס, אך מתן ההנחות הסיט תנועת נוסעים גדולה אל עבר החברה, וכן העובדים הביאו נוסעים ויכלו לתת להם מחיר מועדף בצורה מסודרת. כמו כן, אל על לא היתה צריכה לשלם עמלת סוכן, שכן מכרה את הכרטיסים היישר לנוסעים.
להערכת גורמים בענף, ביטול "אל על פמילי" יביא לאובדן הכנסות של מיליוני דולרים בשנה, שכן מדובר בעשרות אלפי נוסעים שאולי יטוסו כעת בחברות אחרות.
יהודה זפרני, המשנה למנכ"ל אופיר טורס, אמר למעריב עסקים כי "כל הטבה שניתנת לעובדים מטעם המעסיק היא מבורכת, אבל לא יעלה על הדעת שההטבה תועבר לכל עם ישראל. זה לא מסחרי ולא הוגן מבחינת התחרותיות כלפי סוכני הנסיעות. זה מהלך לא תקין ציבורית ומינהלתית".
זפרני הוסיף כי "היה מצב שבו לקוחות התקשרו לסוכני נסיעות והזמינו טיסה באל על, ולקראת התשלום, הנוסעים היו 'מגלים' איזה קרוב או חבר שעובד באל על, מבטלים ברגע האחרון ומזמינים דרך 'אל על פמילי' בהנחות שהגיעו לפעמים ל-20%-15%".
בנוגע ל"אל על ישיר", שבמסגרתה החברה מוכרת בעצמה את כרטיסיה, זפרני לא מתרעם: "זו זכותה, אבל התחרות חייבת להיות הוגנת בכך שהסוכן מוכר באותו מחיר שבו אל על מוכרת במרכז ההזמנות שלה באופן ישיר".
כמו
סוכן נסיעות סיפר למעריב עסקים כי המצב היה כה אבסורדי, שסוכני נסיעות בעצמם היו מזמינים לפעמים טיסות דרך "אל על פמילי", כי כך קיבלו הנחה של 10% בעוד הסוכן היה מקבל עמלה של 7% בלבד.
בתגובה מסרה אל על: "החברה החליטה להשיב את פרויקט 'אל על פמילי' למתכונתו המקורית, המציעה הנחות לבני המשפחה של עובדי החברה. החברה תמשיך ותציע לנוסעיה מבצעים והנחות".