"נתב"ג היה שם קודם - ומחירי הנכסים בהתאם"

השמאי שייצג את רשות שדות התעופה לא מתרגש מההחלטה לפצות את התושבים המתגוררים בסמיכות: "אזור נתב"ג מוכה רעש כבר שנים - מי שקונה בית באזור ער לכך"

עידו אפרתי | 17/8/2010 7:36 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
היישובים הסמוכים לנמל התעופה בן-גוריון סובלים כבר שנים רבות ממטרדי רעש. שכונות בערים חולון, בת ים, אור יהודה, סביון, שוהם ומודיעין נמצאות מתחת לנתיב ההמראות והנחיתות של נתב"ג וחשופות למטרדי רעש ברמות שונות.

אולם הבשורה שמביאה עמה החלטת בית המשפט, המאפשרת לתבוע בגין ירידת ערך הנכסים על בסיס מטרדי הרעש ממסלולי נתב"ג, ספק אם תביא בסופו של דבר פיצוי בפועל לתושבים הנפגעים.

לטענת השמאי אהוד המאירי, שבעבר אף ייצג את רשות שדות התעופה בתביעות מצד תושבים, "אזור נתב"ג הוא מוכה רעש כבר שנים רבות. מי שקונה בית באזור ער לכך, ולכן מחירי הנכסים בו מגלמים מראש את המטרד. נכון שכל מקרה ייבדק לגופו, אבל בסופו של דבר במרבית המקרים שדה התעופה היה קיים שם קודם - ומחירי הנכסים ביישובים, שהלכו וגדלו לכיוון השדה, היו בהתאם".
צילום: אריק סולטן
מטוס ממריא בנתב''ג. ''מי שקנה בית באזור היה מודע לרעש'' צילום: אריק סולטן
"כל מקרה לגופו"

לדבריו, תוכנית נתב"ג 2000 לא שינתה את רמת הפגיעה, אלא במקרים שנתיב טיסה הוסט לעבר יישוב שלא עבר שם קודם לכן. "אני מכיר את העובדות מקרוב: ברוב המכריע של המקרים אין עילה לתביעה בגין ירידת ערך. חצי מאור יהודה הגישה בעבר תביעות פיצויים, אבל היא היתה תמיד מתחת למסלולים".‬

המאירי מספר כי לאורך השנים המחירים באור יהודה

ובערים נוספות ליד נתב"ג עלו בהתאם למחירי השוק - "ולא נרשמה ירידה במחירים גם אחרי אישור תוכנית נתב"ג 2000". עם זאת, לדבריו, במקרים שמטרד הרעש מופיע במפתיע מעל יישוב קיים, הוא עלול להוביל לפגיעה משמעותית באיכות החיים - שיכולה להביא לפגיעה של ‭20%‬ ויותר בערך הנכס. "אבל, כמובן, כל מקרה לגופו", הוא מוסיף.

מאבק להסטת הנתיב

בינואר 2009 הפכה העיר מודיעין לנפגעת מטיסות נתב"ג, לאחר שרשות שדות התעופה אישרה נתיב טיסה שחוצה את העיר ממזרח למערב. הנתיב עובר מעל רוב שכונות העיר, ובהן השכונות מוריה, השבטים,
רעות, משואה, נחלים, הפרחים ועוד. בימים אלה תלוי ועומדת תביעה שהגיש לבג"ץ ראש העיר, חיים ביבס, במסגרת המאבק שהוא מוביל נגד רשות שדות התעופה ורשות התעופה האזרחית להסטת הנתיב. 

"העיר מודיעין לא נכללת כלל בתוכנית המתאר הארצית של נתיבי הטיסה, וההחלטה להעביר נתיב כזה מעל העיר היתה שרירותית", מספר ביבס למעריב עסקים. "ביקשנו לפתוח את התוכנית, אבל כל ההתפתלויות של ראש מינהל התכנון במשרד הפנים הובילו אותנו להגיש בג"ץ. במסגרת זאת לקחנו מומחים מטעמנו, ביצענו 14 טיסות ניסוי ועוד 9 טיסות של מטוס מיוחד שחכרנו. אני לא יודע אם זו יד מכוונת או סתם חלמאות - בסופו של דבר יש טיסות מעל העיר מ‭23:30-‬ בלילה". המטרד, אגב, לא בא לידי ביטוי במחיר הנכסים בעיר. 

בזמן שמודיעין נלחמת על ביטול נתיב הטיסה שעובר בתחומה, ערים אחרות נלחמות בלוחות הזמנים של טיסות הלילה. באפריל השנה אישר שר התחבורה, ישראל כץ, את פתיחת נמל התעופה להמראת מטוסים בשעות הלילה למשך תקופת שדרוג מסלולי ההמראות והנחיתות, שצפויה להימשך כ‭3-‬ שנים. האישור ניתן בהתאם להחלטת הממשלה לצמצם את ההגבלות המוטלות על המראת כלי טיס מנתב"ג בתקופת עבודות שדרוג המסלולים.

מי יציל את חולון מגורל דומה?

על פי החלטת הממשלה, צומצמו ההגבלות כך שתותר המראת טיסות מסחריות בין השעות ‭01:40‬ בלילה עד ‭04:50‬ בבוקר בקיץ, ובין השעות ‭01:40‬ בלילה ועד ‭05:50‬ בבוקר בתקופת החורף.

במאי 2009 פנה ראש עיריית חולון, מוטי ששון, במכתב לשר התחבורה. הוא כתב כי לא ישלים עם פתיחת נתיבי ההמראה בשעות הלילה - ודרש ממנו להסיר את הנושא מסדר היום של הממשלה. במכתב טען ששון כי מדובר בהחלטה חפוזה, בעלת השלכות משמעותיות על התושבים, על מערכת החינוך המקומית, על הסביבה ועל כלל המשק. התנגדותו של ששון לא הועילה - והממשלה אישרה את ההחלטה.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/economy/ -->