לא לנסיעה בעיר: מבחן רכב ליונדאי ix35
יונדאי ix35, הדגם שיורש את הטוסון, מביא לסצנת רכבי הפנאי הקומפקטיים גם הופעה וגם יכולת נאה בדרכי עפר
בשל היותי הדוד הממונע במשפחה וג'י.פי.אס ביולוגי לכל נפש אובדת, הוטלה עליי המשימה להביא את החבילה לתום שנמצא בסדרת אימונים בשטח "אי שם". לעשות את זה ביונדאי 35ix החדש, שהגיעה אליי לבחינה, דווקא הסתדר לי מצוין. וכך יצאתי לשטח, חדור תחושת שליחות, מצויד בפריטים שנשכחו, והכי חשוב, מצויד בבונוס: קופסה של שניצלים חמים.

במקרה של 35ix אי אפשר לדלג על הדגם הקודם, טוסון, שאחראי לשני שינויים חשובים בשוק המקומי. דגם זה, שהחל להימכר כאן לפני שש שנים, הוצג במחיר אטרקטיבי מאוד, ועם איכות ייצור ויכולת מכובדת היה לרב מכר. באופן זה חיזק טוסון באופן ניכר את תדמית מותג יונדאי והפך את רכבי הפנאי הקומפקטיים למוצר נפוץ יחסית. עד הטוסון: 400 יחידות לשנה; אחרי הטוסון: פי עשרה, 1,700 לטוסון בלבד.
יונדאי היום היא אחת מענקיות הרכב בעולם. מאז 2004 הציגה קו דגמים חדש, עברה לסימול דגמים באמצעות אותיות וספרות והציגה בתחילת 2010 דגם חדש מחליף לטוסון: 35ix.
ירדתי עם הציוד לחניה וציינתי לעצמי כי יונדאי 35ix נראה טוב - גם במושגי עולם הרכב וגם בשפת הרחוב. הוא אלגנטי במידה כדי לקסום לנשים, והוא אגרסיבי מספיק למשוך גברים. הקימורים
הנחתי את הכבודה בתא המטען המאוד גדול, קשרתי, נכנסתי פנימה וגיליתי כי גם העיצוב המובחן ההוא המשיך פנימה. אלמנטים בצורת משושה, כמו בחוץ, נראים בפנים, והגה ובורר הילוכים מצופים עור מוסיפים לקורת הרוח. לוח המחוונים התכלכל כולל צג מידע עשיר, ובמרכז מערכת מולטימדיה שמתחתיה בקרת אקלים דו אזורית. המתגים החשובים בהישג יד ומה שפחות תדיר ממוקם נמוך יותר. המראה נאה, אך איכות החומרים פחות מתעלה. משטחי פלסטיק דקים אינם משדרים מסר של חוסן, ודיפון הדלתות מאחור לא לעניין ונראה כלקוח ממסחרית ישנה.
אני יוצא לדרך בשליחות משפחתית חשובה, וכבר ברחוב הראשון אני מגלה כי 35ix מושך מבטים ותשומת לב. "זה יונדאי?", שואל מישהו בהערכה של מבין. לפני הרמזור הראשון הייתי משוכנע כי מנוע 2 הליטר יהיה חלש מדי; דף הנתונים מספר על 163 כ"ס, אולם הם מושגים בסיבובי מנוע גבוהים.
המומנט מספק סחורה סבירה (20 קג"מ) אבל היא מגיעה ממש גבוה: 4,600 סל"ד; נחמד למכונית ספורט, לא בדיוק לרכב כזה. אבל ליונדאי יש תיבת הילוכים חדשה בעלת שישה הילוכים, והשלושה הראשונים "קצרים" יחסית. התוצאה: יציאה מיידית מהרמזור וכושר תנועה נמרץ בעיר.
אני מדלג מרמזור לרמזור, מנסה להתרשם מההגה שזכה לתגבור חשמלי - "קל בידיים", קבעתי - חושב על מסלול וזעזוע קוטע את התכנון. אספלט מחוטט, התברר לישבני ולי, הוא מעבר לכושר הפעולה של המתלים הנוקשים. ה-x מתמודד טוב יותר עם גלים ואי אחידות בכביש מאשר עם שברים או מכסי ביוב המרעידים אותו ברעד החודר לתא ומגיע לישבן.
הכביש נפתח, מד המהירות מתייצב על קצת יותר מ-100 קמ"ש, בקרת השיוט עוזרת לשמור על הרישיון והמנוע סב על קצת יותר מ-2,000 סל"ד חסכוניים. רעשי הרוח מצומצמים מאוד, אוושת הצמיגים על הכביש מתחלפת בהתאם לרמת האספלט שעליהם הם דורכים ואני נהנה ממושבי העור הנוחים ומהתמיכה המתנפחת למשענת המושב.
תרצו לעקוף? המנוע יעלה בבת אחת לטורים גבוהים מאוד, ותיבת ההילוכים תוריד שניים ואפילו שלושה הילוכים כדי לספק תאוצת ביניים ראויה. מורגש מעט מחסור בכוח, לא דרמטי, אבל יותר דחף היה מתקבל בברכה. המזגן הצליח להרגיז אותי: במצב auto הוא מרעיש, ואז צריך לעבור למצב ידני. כשמאוד חם, זה מציק.

ירדתי לדרך עפר ארוכה בקטע האחרון של המסע ותהיתי אם נגיע, השניצלים ואני, לתום. לטוסון הרי היתה יכולת שטח סבירה, ו-35ix נדרש לפחות לשמור על הרמה. ובכן, בין שטחים חקלאיים, גבעות חשופות, שבילי חורש ומעלה או חריץ גשם מזדמן לא היה מכשול שה-35ix לא עבר בקלות יחסית.
כל עוד לא תצפו ממנו לעבירות של ג'יפ סופה, מצבכם יהיה טוב. המתלים הקשים לא ממש אוהבים שבילי אבנים, מרעידים בעוצמה את המכונית ומודיעים מהו הקצה העליון של תחום הנוחות ומעטפת היכולות בשטח. ולמרות מגבלות ברורות למדי, עם מעט שכל ישר ונהיגה זהירה תוכלו להגיע עמוק למדי לשטח.
בדיוק כשהאנטנה של הבסיס החלה לבצבץ מעבר לגבעה, הגעתי לחריץ עמוק. ירדתי לתוכו באלכסון, נהנה מוויסות המהירות על ידי בקרת המורד, נעלתי את מערכת ההנעה ועם לחיצה עדינה-אך-ממושכת על המצערת הפעלתי את בקרת המשיכה שהתגברה על הנפת שני גלגלים באוויר ושלפה אותי מהתעלה בואכה ש"ג מאובק ועייף למראה.
לראות את החיוך של תום מבעד לשכבות האבק שדבק למדים רטובים מזיעה תחת אפוד כבד ונשק היה מראה מחמם לב. לאחר 30 שניות של התרגשות הדדית, נפנה הצוות לדבר החשוב וחיסל את השניצלים ברעבתנות של מא"ג לשרשור כדורים. המשימה הושלמה.
ה-35ix היה שותף מצוין למשימה הזו. היכולת לנוע בשטח נשמרה והיא אפילו טובה מבעבר. עם פנייה מוכוונת לצרכן האירופאי, רכב הפנאי החדש טוב יותר בפניות מאשר קודמו. הבעיה היא כי הדרך לשם, באמצעות מתלים נוקשים יותר, פוגמת באיכות הנסיעה הכוללת, וזו טובה פחות מאשר בטוסון. ההגה, כמה חבל, לא שותף לשליחות הדינמית: הוא חסר תחושה באופן טרמינלי.
רכב הפנאי החדש של יונדאי מתומחר היטב, נראה מושך, מאובזר כראוי, לא נוח דיו בעיר, טוב בשטח ונכון לתחרות בשוק הישראלי.
◄ כן: עיצוב, ביצוע, אבזור, בטיחות, שטח
◄ לא: צריכת דלק, נוחות בעיר, הגה
◄ במשפט: פחות נוח, יותר סקסי
