אוטו מוביל: סיפורו של חיים קרסו
העלייה ארצה בשנת ,1924 רכישת הקרקעות הרחבה, הכניסה לתחום כלי הרכב והסכסוכים הפומביים בין האחים. סיפורה של משפחת קרסו, יבואנית רנו וניסאן, שהביאה אתמול למנוחות את בכור הבנים, חיים קרסו, בגיל 96 . "חייו של חיים הם בבואה של ישראל במהלך 90 השנים האחרונות", אמר חתנו עו"ד שמעון מזרחי
"חיים היה משכמו ומעלה", אמר אתמול חתנו של קרסו, עורך הדין שמעון מזרחי. "הוא היה איש אשכולות, חובב קריאה ובעל אינטואיציות וחושים בריאים. במהלך שנות חייו הוא העמיד את טובת הארץ לפני טובתו האישית ואף היה חבר ב'הגנה' עוד לפני קום המדינה. הוא קנה אדמות רבות על מנת ליישב את הארץ, וחייו הם בבואה של ישראל במהלך 90 השנים האחרונות. הוא היה מחלוצי ענף הרכב בישראל והחברה שעמד בראשה העסיקה במרוצת השנים מאות עובדים".
"חיים היה אדם טוב והרגשתי איתו כמו עם אבא שלי", הוסיף אתמול יונה נחמן, הבעלים של מסעדת אולימפוס, שבה נהג חיים קרסו לאכול בקביעות שנים רבות מאכלים בלקניים אותנטיים. "כשהיה מגיע לאכול אצלנו היינו מדברים לדינו אותנטית ולפעמים הייתי מקריא בשבילו את התפריט בלדינו. הוא היה אדם עם כבוד ולמרות גילו המבוגר ניחן בצלילות מרשימה. לפעמים הוא היה מספר דברים שזכורים לו מהילדות לפרטי פרטים. באחד הימים ביקשתי ממנו ביטויים ופתגמים בלדינו. יום אחר כך הוא שלח אליי עם שליח קובץ מודפס עם פתגמים וביטויים מיוחדים".

אף ששמה מזוהה בעיקר כיבואנית רכב, קבוצת האחזקות הענפה של משפחת קרסו החלה את פעילותה דווקא בתחום הנדל"ן. נכסיה הראשונים נרכשו עוד בשנות העשרים של המאה הקודמת.
מיד עם עלייתו לישראל של אב המשפחה משה קרסו, בשנת 1924 מיוון, הוא נכנס לעסקי הנדל"ן. הוא חבר לכמה אנשי עסקים מהיישוב, ביניהם נח מוזס, מרקו כהן ומשה מטלון. עיקר עסקיהם היה רכישת קרקעות מערבים ומכירתן. כך רכשו מטלון וקרסו את מרבית האדמות במרכז תל אביב של אז, בכלל זה ברחובות הרצל, לוינסקי, כפר גלעדי, שדרות רוטשילד - מבלפור ועד הבימה - שהיה אז כרם גדול שנרכש על ידם. וכן פרדס ענק ששכן מבית הבימה של היום ועד שדרות ח"ן. כמו כן, רכש אב המשפחה קרקעות רבות בחולון, באזור גלילות ובשכונת שייח מוניס (כיום מתחם אוניברסיטת תל אביב).
משה קרסו היה גם מי שהקים את "קולנוע אופיר" - בית הקולנוע השני בתל אביב, שהוקם ברחוב גרוזנברג כראינוע בשנת 1929 ובו הוקרן לראשונה הסרט "בן חור". בעשר השנים הראשונות לשהותו בישראל רכש קרסו אלפי דונמים ברחבי הארץ, ורק בשנות השלושים של המאה הקודמת נכנס לראשונה לעסקי המכוניות.
הפריצה העסקית הגדולה בארץ התרחשה בתקופת מלחמת העולם השנייה כאשר קרסו סיפק כלי רכב, חלקי חילוף ושמנים לצבא הבריטי, ומאוחר יותר לצה"ל. עוד קודם לכן, בשנת ,1935 נכנס משה קרסו לשותפות בבנק דיסקונט עם ליאון רקנאטי ומאז נקשרו קשרים עסקיים הדוקים בין שתי המשפחות. עסקי הנדל"ן של משפחת קרסו הותירו בידיה מאות נכסים ודונמים רבים של קרקעות ברחבי הארץ, בעיקר באזור המרכז.
במהלך השנים צברה הקבוצה עשרות רבות של נכסי ענק כמו מבני משרדים, פארקי תעסוקה, מרכזים לוגיסטיים, לצד מבנים במקומות אסטרטגיים במרכז הארץ. עד לפני זמן לא רב נוהלה החברה בעיקר
במגרש שבו ניצב בעבר קולנוע אופיר ההיסטורי, מקימה החברה פרויקט מגורים שיכלול כ30- דירות וייקרא "קולנוע אופיר". נכס היסטורי מעניין אחר שהחזיקה החברה בתל אביב היה בניין הלבנים האדומות, ששימש שנים רבות כמפעל חברת הטקסטיל לודז'יה ברחוב נחמני, המוכר גם כ"בית האדום", שנמכר בשנת 2008 לאיש העסקים רוני דואק. בין נכסיה המניבים המוכרים של הקבוצה ניתן למנות גם את "מגדל קרסו" שברחוב יד חרוצים, המשמש למשרדים ומסחר, וכן את "בית רנו" ברחוב ריב"ל המקביל.
חלק מהנכסים שימשו את החברה לפעילותה בתחום הרכב. הבולט שבהם הוא המרכז הלוגיסטי בפארק ראם שבצומת מסמיה, בשטח של מאה דונם, שהוקם על ידי החברה בשנת .2000 את פרויקט המגורים הראשון שלה, שכלל 63 דירות, הקימה הקבוצה בשכונת נווה גן בפתח תקווה. לא רחוק משם בעיר, על קרקע ששימשה בעבר כמרכז לוגיסטי של רכבי רנו, החלה החברה להקים פרויקט מגורים נוסף שכלל 300 דירות. כיום עובדת החברה על הגדלת צבר הקרקעות שלה לטובת בנייה למגורים.
במקביל, ממשיכה הקבוצה לפתח את פעילות הנדל"ן שלה בתחום של משרדים ותעסוקה. הפרויקט הבולט ביותר הוא "מגדלי הבירה", שבשכונת רוממה בירושלים, שם תקים הקבוצה קריית ממשלה הכוללת 33 אלף מ"ר משרדים עם קומת מסחר. הנכסים שיוקמו במסגרת הפרויקט, שמבוצע יחד עם חברת עופר נכסים של האחים עופר, יושכרו למשרדי הממשלה לתקופה של 20 שנה.

אבי המשפחה, משה קרסו, נפטר בשנת 1962 והוריש את נכסיו לארבעת בניו (תוך נישול שתי בנותיו מרים ובלה), ואלה הרחיבו עוד את עסקי הנדל"ן והרכב, אך גם עסקי ייבוא אחרים בתחום מוצרי הצריכה. עם מותו של האב משה, נחשב הבן הבכור חיים לראש המשפחה, ל"פטריארך", אשר כולם נשמעו לו.
על אף שמבחינת ההיקפים הכספיים היו עסקי הבנקאות והנדל"ן, כמו גם עסקי קבוצת איי.די.בי, רווחיים בהרבה מעסקי הרכב, אין ספק שמשפחת קרסו מזוהה בעיני הציבור עם חברת היבוא של מכוניות רנו, ולימים גם של מכוניות ניסאן ואינפיניטי.
חברת "בני משה קרסו" הוקמה במידה רבה על ידי חיים קרסו, בשנת ,1945 וייבאה בעיקר מכוניות ומשאיות מתוצרת ג'נרל מוטורס מארצות הברית, ובמקביל גם מכוניות מתוצרת הילמן הבריטית. מעט לאחר הקמת המדינה קיבלו בני קרסו את זיכיון היבוא של רנו, שבו הם מחזיקים עד היום ואשר הפך לעסק הרכב המרכזי אצלם. בשנת 1992 קיבלה החברה את זיכיון היבוא של ניסאן היפנית, ולפני כשנתיים החלה ליבא גם את המוצרים של אינפיניטי - מותג היוקרה של ניסאן.
במהלך השנים נוהלו עסקי החברה בכלל ועסקי הרכב בפרט על ידי חיים ואחיו אריה (שצעיר ממנו בשנה). חיים עסק בעיקר בתפעול החברה, המערך הטכני והיבוא, ואילו אריה עסק בעיקר בקשרים עם היצרנים וב"קשרי החוץ" של החברה באופן כללי. המלחמות היומיומיות בין שני האחים בכל הנוגע לניהול החברה היו אמנם שם דבר בענף הרכב, אבל כל אלה לא השפיעו על התנהלות העסקים.
משפחת קרסו, משפחה סלוניקאית אופיינית, שמרה על אחדות ועל כבוד כלפי בני המשפחה המבוגרים. כאשר נפטר האח אריה, בשנת ,2003 נותר חיים כ"מבוגר האחראי" בחברה, במידה רבה על חשבון ההתפתחות של בני הדור השלישי כמנהלים.
"הכרתי את חיים חמישים שנה. והוא היה איש רציני מאוד, בעל יכולות רבות בתחומים המסחריים", אומר אתמול אלי כהן, מנהל בקבוצת איי.די.בי. כאיש עסקים, גישתו היתה להימנע מעימותים עד כמה שניתן. יכולות המשא ומתן שלו היו מיוחדות ותמיד הוא השתדל להמנע ממחלוקות".
גם כהן מעיד על החשיבות של המשפחה בעיני המנוח. "השם קרסו היה לו חשוב מאוד. הוא הנהיג את המשפחה וראה בה ערך חשוב בחייו, מעלייתם ארצה ועד ליום מותו. חיים היה איש גמיש מאוד, שנהג לפשט דברים ובעיקר תמיד דאג לשלום בית בתחומים בהם עסק".

בימים שבהם משרדו של אייל ארד מעורב באופן זה או אחר בפרשת הניסיונות להכתיר אלוף כרמטכ"ל, משעשע להיזכר בחלקו במלחמה האמיתית או המבוימת בתוך משפחת קרסו בשנת .2004 חיים קרסו, שכבר חצה באותה עת את שנתו ה90- אבל היה צלול ונחוש כתמיד, יש אומרים אפילו עריץ, שלט אז ביד רמה ברוב עסקי הקבוצה. הרושם היה שהוא מנסה להכתיר את בנו, אריק, כיורש.
שניים מאחייניו, יואל ומכבי, בניו של אריה, רצו קצת יותר שליטה בעניינים ולכן שכרו את שירותי ארד תקשורת, למרות שספק אם ידעו לאן הם נכנסים. מהר מאוד הודלפו לעיתונות פרטים עסיסיים על אי סדרים, כביכול, בניהול החברה, אשר הגיעו עד כדי - רחמנא ליצלן - הונאת מכס שנגעה ליבוא רכב מסחרי מתוצרת ניסאן.
בנוסף, פורסמו נתונים לגבי הפסדים בפעילות ייבוא הרכב בשנת ,2003 טענות לכאורה נגד "שלטון היחיד" של חיים קרסו, ואפילו מידע לכאורה על מגעים שניהלו עורכי דין של שני הצדדים במטרה למכור את חלקם של יואל ומכבי 25) אחוז מהחברה), כמו גם ספקולציות לגבי משקיע חיצוני ערטילאי שמעוניין לרכוש את החלק שמוצע למכירה, ואפילו הערכה שהפתרון הצפוי לסכסוך הוא הנפקה של החברה בבורסה.
בשיחות שנעשו בשעתו עם חיים קרסו הוא העריך שהסכסוך המשפחתי המתוקשר בין שני אחייניו ובין שאר בני המשפחה לא היה אמיתי, אלא הונע על ידי גורם חיצוני כלשהו. באותה שיחה סיכם קרסו את כל הספקולציות הללו תחת המשפט "הכל שטויות. אני הקמתי את החברה וניהלתי אותה במהלך השנים בעצמי, לרווחת כל שאר בני המשפחה. אף אחד (אחר) לא מבין מה הוא רוצה, החברה לא תונפק בבורסה וברגע שיימצא מנהל מתאים הוא ימונה לנהל את החברה".
עובדים בחברה מספרים שחיים נחשב אמנם לאיש עסקים קשוח, אבל דאגתו לעובדים ולמשפחה ניכרה בכל הזדמנות. לדבריהם, בתקופה שבה עסקה התקשורת במאבק, האמיתי או המבוים, בתוך המשפחה, חיים חש שנעשה לו עוול מפני שהאמין שהחברה הוקמה על ידו וקיימת בזכותו. מצד שני, עובדים ומקורבים העריכו בשעתו שחיים, ואולי גם אחיו אריה, צריכים היו להאציל יותר סמכויות ולהכין את בני הדור השלישי לניהול החברה, או לעבור למודל של ניהול על ידי מנהל שכיר כבר בתחילת שנות התשעים.
בסופו של דבר, ידעו בני המשפחה לשמור על כבודו של חיים קרסו, והוא מצדו הצליח לקחת צעד לאחור ולהניח את המושכות בידיו של מנכ"ל שכיר, איציק וייץ, אשר קודם לכן פיתח וניהל את חברת ההשכרה והליסינג אוויס. וייץ העביר את מרכז עסקי הרכב אל פארק ראם, החל בייבוא ושיווק אינפיניטי והגדיל את היקפי המכירה של ניסאן, תוך התמודדות קשה אך מוצלחת עם רמה לא מספקת של מערך השירות ללקוחות.
"חיים קרסו שייך לדור הנפילים של בוני הארץ, אנשים שכמותם כבר לא פוגשים בימינו", אמר אתמול וייץ. "גם בגיל 96 הוא היה חד, צלול וחיוני מאין כמותו. הוא היה מגיע לעבודה בבוקר, יושב בישיבות הנהלה, ותמיד מעיר את ההערה הנכונה ברגע המתאים ומוציא את השאור מן העיסה. כלקוח, גם במשאים ומתנים עסקיים קשוחים חיים קרסו תמיד שמר על הגינות ונועם הליכות והקפיד על כבוד ללקוח, לעסק ולעצמו. מילה שלו הייתה מילה, והבטחה תמיד כובדה. הוא היה מצוי בפרטים והיה בעל זיכרון פנומנלי, עם הרבה מאוד הומור ומוסר השכל, ומעבר לכל הוא התאפיין בצניעות רבה מאוד".
בשנה האחרונה עומדת על השולחן האפשרות להנפיק את עסקי הרכב של המשפחה בבורסה, גם כדי לגייס הון נוסף ובעיקר כדי לאפשר לכל אחד מבני הדור השלישי להשתחרר מן "החבילה" על ידי מכירת מניותיו בשוק החופשי.
בשונה ממשפחות ממון אחרות, שבהן סכסוכים בין-אישיים נוגעים בעיקר למאבקי ירושה וכספים, משפחת קרסו נחשבת למשפחה מאוחדת מאוד ומרבית ענפיה מבלים זה עם זה בטיולים בארץ ובחו"ל.