התחליף לרכבת התחתית? אוטובוס סיני שנוסע מעל למכוניות
חברה סינית נמצאת בשלבי סיום של פיתוח אוטובוס חדשני, אשר ישפר את המצב בכבישים בצורה דרסטית. כלי הרכב החדש ינוע מעל המכוניות ויוכל לאכלס כ-1,400 נוסעים. המחיר - 280 מיליון שקל
האופציות הקיימות מלוות בחסרונות גדולים: הגדלת מספר האוטובוסים הציבוריים תוסיף לעומס בכבישים ותעלה את רמת זיהום האוויר. הקמה או הרחבה של תשתיות רכבת תחתית כרוכות בהשקעת כספים אדירה, והרחבת כבישים היא כמעט בלתי אפשרית ברוב הערים עקב הצפיפות הגדולה.
הישועה האפשרית מגיעה מכיוונה של חברה סינית המתמחה בפתרונות תחבורה. שמה של ההמצאה החדשה הוא ה-3D fast bus (האוטובוס התלת ממדי המהיר). כלי התחבורה החדשני, הדומה בעיצובו לרכבת, אמור להקל על מצב התחבורה בעיר על ידי מעבר בין ומעל כלי התחבורה בכבישים.
גובהו של כלי הרכב החדש הוא כ-4.5 מטרים ורוחבו עומד על כ-6 מטרים, כאשר הנוסעים ממוקמים בחלקו העליון של של האוטובוס, וחלקו התחתון פתוח למעבר כלי רכב שגובהם עד שני מטרים. בצורה זו התנועה בנתיב הנסיעה זורמת בתוך האוטובוס ללא הפרעה.
כלי התחבורה החדש מונע באמצעות אנרגיה סולארית או הטענה חשמלית, ומהירותו מגיעה עד 60 קילומטר לשעה. כ-1,200-1,400 מקומות ישיבה מתוכננים באוטובוס המיוחד ועל פי ההערכות הוא יפחית את עומסי התנועה בכ-20% עד 30%.

נכון להיום קיימות ארבע אפשרויות לנוסעים בתחבורה הציבורית ברחבי סין: רכבת תחתית, רכבת קלה, אוטובוס ו-BRT (אוטובוסים הנוסעים על מסלולים הייעודים להם), כאשר לכל אחת מהאפשרויות יש את החסרונות שלה (זיהום אויר, רעש, צפיפות, צורך במגרשי חנייה וכו').
האוטובוס החדש, במידה ואכן יפעל על פי התכניות, אמור לשלב את היתרונות של אמצעי התחבורה הקיימים, ללא החסרונות שבהם. הוא עתיד לחסוך עד 860 טון דלק בשנה, ועד 2,460 טונות של פליטת פחמן. מחירו של האוטובוס המהיר עומד על כ-500 מיליון יואן (קצת פחות מ-280 מיליון שקל).
יתרון נוסף הוא המהירות בה ניתן להקים את התשתית הנדרשת לאוטובוס. בניית מסלול של כ-40 קילומטר ייקח כשנה. לשם השוואה,
האוטובוס עמוס בחידושים טכנולוגים אשר אמורים לפתור את הבעיות הכרוכות בהפעלתו. בחלקו האחורי של האוטובוס יותקנו חיישנים, אשר יישלחו אותות לכלי רכב שאינם מסוגלים לעבור בתוכו.
כאשר רכב יימצא מתחת לאוטובוס ויתקרב לאחת הדפנות, קרני לייזר יפעלו על מנת להזהיר את נהג הרכב, כמו גם את נהג האוטובוס. בנקודות בדרך בהן האוטובוס פונה, חיצים המראים על לכיוון התנועה ינחו את נהגי כלי הרכב אשר נמצאים בתוכו.
מהחברה המפתחת נמסר כי היא תסיים את הבדיקות והאישורים הדרושים תוך חודש ימים ונסיעת המבחן תחל בקרוב בבייג'ינג, בירת סין, במסלול באורך 186 קילומטרים.