מפסיקים לגהץ: הארנק הסלולרי בדרך?
אחרי שנים של דיבורים, מהפכת התשלומים בסלולר מתקרבת. ענקיות הטלפוניה וריזון וAT&T- משקיעות בפרויקט שיהפוך כל סמארטפון לארנק סלולרי. האם חברות כרטיסי האשראי צריכות לדאוג?
ראשית הפרויקט בניסוי שייערך בחנויות נבחרות בארה"ב, לאפשרות תשלום באמצעות הסלולרי, ללא צורך במזומן או בכרטיס אשראי. הניסוי יהיה המאמץ הגדול ביותר של שתי הספקיות לבצע תשלומים באמצעות טלפונים חכמים בארצות הברית - ובכך להחליף יותר ממיליארד כרטיסי פלסטיק הנמצאים בארנקים האמריקאים.
הסמארטפונים מרובי הפונקציות כבר פלשו בהצלחה לתחומים כמו גלישה באינטרנט וניווט ברכב, וכעת הם עשויים לסייע לחברות הטלפון להתחרות ברשתות התשלומים הגדולות ביותר בתבל. המטרה שלהן היא לנגוס ברווחי החברות הללו: הרווח התפעולי השנתי של ויזה גדל פי 6 מאז שנת 2005 והגיע בשנה שעברה ל3.54- מיליארד דולר, הרווח התפעולי של מאסטרקארד גדל פי 5 בתקופה זו, והסתכם ב2.27- מיליארד דולר.
"אין ספק שזה משנה את חוקי המשחק", אומר האנליסט ריצ'רד קרון. התשלומים באמצעות שתי ספקיות הטלפונים הסלולרים יעובדו באמצעות מערכת התשלומים של דיסקבר, הרביעית בגודלה אחרי ויזה, מסטרקארד ואמריקן אקספרס. ברקליס הוא הבנק שנבחר לסייע לנהל את החשבונות - כך מעידים המקורות, שביקשו להישאר בעילום שם בשל הסכמי סודיות עליהם הם חתומים.

היתרון של ספקיות הסלולר הוא כפול: ראשית, יש להן כבר גישה למספרי הטלפון של הלקוחות שלהן ולחשבון הבנק שלהם - מה שיאפשר להן לעדכן באופן כמעט אוטומטי את כל לקוחותיהן בשיטת התשלום החדשה.
יתרון שני הוא שיתוף הפעולה מכיוונם של הסוחרים עצמם, שדווקא ישמחו לסייע לרשת אחרת להיכנס לתחום, לאחר שנים שבהן הם נאבקים על גובה העמלות שקבעו ויזה ומאסטרקארד. שיעור העמלה על כל עיסקה נע בין אחוז לשניים בממוצע, וההכנסות של חברות כרטיסי האשראי מהעמלות מגיעות ל40- מיליארד דולר בשנה.
"תשלומים באמצעות טלפונים ניידים הם הצעד ההגיוני הבא מבחינתם של הצרכנים", אומר מארק סיגל, דובר .AT&T "כבר זמן רב אנו טוענים שאין כיום בשוק הזה של התשלומים תחרות אמיתית", מוסיף בריאן דודג', דובר חברות הענק Wal Mart ו.Target- "כניסתה לשוק של רשת מתחרה
כבר כמה שנים שהשימוש באפשרות תשלום מקוונת (ואפילו סלולרית בהיקפים נמוכים הרבה יותר,( הולך וצובר תאוצה. הסיבה לכך הם הצרכנים הצעירים, שרגילים לשימוש נרחב בטלפונים סלולריים ואינם נרתעים מתשלומים מקוונים. לפי מחקר שביצעה חברת ,Mercatus יותר ממחצית מהצרכנים האמריקאים - וכמעט 80% מהנבדקים בגילאי ,34-18 יהיו מעוניינים להשתמש בשירותי תשלום סלולריים ב5- השנים הקרובות.
"אימוץ מהיר ונרחב של שירותי תשלום סלולרי קרוב מתמיד", אמר בוב הדג'ס, אחד מהשותפים ב,Mercatus- "לאור העובדה שאנשים סומכים כיום על הטלפונים הסלולריים שלהם בכל פן בחייהם".

שלא במפתיע, ויזה ומאסטרקארד השקיעו בעצמן בפתרונות תשלום סלולריים. ויזה השקיעה בחברה שהופכת את הטלפון למכשיר תשלום שיכול אפילו להכיל מספר רב של חשבונות. "אנחנו בדיונים עם מספר ספקי סלולר בכל העולם", אמר ראש מחלקת הסלולר בויזה, ביל גאדג'ה, "אנחנו מאמינים שההזדמנות הטובה ביותר ליצירת תשלום סלולרי בטוח ואמין היא באמצעות שיתוף פעולה בין רשתות הסלולר וחברות פיננסיות".
מאסטרקארד משקיעה בכיוון מעט שונה: ביוני, הציג בנק סיטיגרופ מדבקות של מאסטרקארד, אותן מצמידים לגבו של הטלפון הסלולרי, המאפשרות תשלום בלמעלה מ230- אלף בתי עסק בארה"ב. עם זאת, על פי ההערכות, קשה להאמין שצרכנים יאמצו שיטת תשלום סלולרית שאינה מאפשרת תשלום במספר משמעותי הרבה יותר של בתי עסק.







נא להמתין לטעינת התגובות




